Establisment of Konstantin Balmont's Literary Reputation
The article is devoted to the analysis of the establishment of the literary reputation of the prominent first-generation Symbolist poet Konstantin Balmont. The article touches upon such issues as the problem of the poet's literary success, dynamics of his reputation, its fluctuations, reception of Balmont's poetry and personality in criticism and literature. The chronological scope of the research is limited to the pre-revolutionary period. The study involves a set of historical and literary sources: lifetime criticism, memoirs, correspondence, diaries, evidence of readers' popularity (questionnaires), parodies. A considerable part of the sources is first introduced into scientific discourse. Analysis and comparison of all available sources of Balmont's reception allow to clarify and specify the history of Balmont's poetic success and glory from the 1890s to the 1910s. The article shows that the formation of Balmont's literary reputation took place in the context of the growing popularity of Nietzscheanism in Russia, the growing interest in “new” poetry, the cultivation of the symbolism of creative life forms of behavior, the rapid development of the press, public attention to the poet's personality, the desire of poetry to expand the framework of “impermeable” literary societies and circles, and to bring poetry to general readers. The author tried to reconstruct the types of Balmont's readers and reveal reasons for their attitude to his poetry. The article contains quantitative (circulation of publications, the most popular poems among readers and writers) and qualitative (parodies, mass epigonism) indicators of Balmont's success. It was found that there was no unity in the recognition and evaluation of Balmont's works in the literary circle and among readers. Balmont, like other early Symbolists, was rejected in much of the criticism, and had a relatively small number of readers. But, at the beginning of the century, his fame went beyond the limits of the modernist group. He becomes the most popular modernist poet. Numerous satirical speeches about the poet (feuilletons, parodies, cartoons) made the reader's perceive Balmont as the ultimate embodiment of egocentrism. The constant attention of critics to his poetry and personality intensified the interest of the public. According to the analysis, this interest was permanent during the pre-revolutionary period, contrary to the critics' opinion about the decline of Balmont's poetic talent. The author concludes that Balmont's popularity was not as great as that of Chekhov, Gorky or L. Andreev. His fame could not be that great: the number of readers of Symbolist poetry was immeasurably smaller than that of prose writers. But it was Balmont who was the first to enter the pantheon of Russian Symbolists and gain a foothold in it. Balmont's “case” is an example of the so-called. “accelerated” reputation, which enriched the literary process of the Silver Age.
Keywords
К. Бальмонт,
символизм,
успех,
репутация,
литературная критика,
пародии,
K. Balmont,
symbolism,
decadent,
success,
reputation,
literary criticism,
parodiesAuthors
Krylov Viacheslav N. | Kazan (Volga Region) Federal University | krylov77@list.ru |
Всего: 1
References
Рейтблат А.И. «<...> что блестит»? (Заметки социолога) // Новое литературное обозрение. 2002. № 53.
Богомолов Н. А. Литературная репутация и эпоха: Случай Михаила Кузмина // Новое литературное обозрение. 1995. № 11. С. 131-141.
Тименчик Р. Д. Поэзия И. Анненского в читательской среде 1910-х гг. // Ученые записки Тарт. ун-та. 1985. Вып. 680. С. 101-116.
Потапова Г.Е. «Все приятели кричали, кричали!»: Литературная репутация Пушкина и эволюция представлений о славе в 1820-1830-е гг. // Легенды и мифы о Пушкине. СПб., 1999. С. 134-147.
Дубин Б.В., Рейтблат А.И. Государственная информация и массовая коммуникация // Отечественные записки. 2003. № 4. С. 237-248.
Вайнштейн О. Конструкция литературного культа в эпоху романтизма // Культ как феномен литературного процесса: автор, текст, читатель. М., 2001. С. 359-386.
Нива Ж. Статус писателя в России в начале XX века // История русской литературы: XX век : Серебряный век / под ред. Ж. Нива, И. Сермана, В. Страды. М., 1995. С. 609-614.
Эйхенбаум Б.М. Мой временник: Художественная проза и статьи 20-30-х годов. СПб., 2001.
Бушканец Л.Е. А.П. Чехов и русское общество 1880-1917 гг.: формирование литературной репутации : дис. д-ра филол. наук. М., 2013.
Гаспаров М.Л. Русские стихи 1890-х - 1925-го годов в комментариях. М., 1993.
Константин Бальмонт глазами современников. СПб., 2013.
Рейтблат А.И. Как Пушкин вышел в гении: Историко-социологические очерки о книжной культуре пушкинской эпохи. М., 2001.
Волынский А.Л. Борьба за идеализм. СПб., 1900.
Русская литература XX века (1890-1910) / под ред. С. А. Венгерова : в 2 кн. М., 2000. Кн. 1.
Клюс Э. Ницше в России: Революция морального сознания / пер. с англ. Л. В. Харченко. СПб., 1999.
Колобаева Л.А. Русский символизм. М., 2000.
Бальмонт К. Избранное: Стихотворения. Переводы. Статьи. М., 1990.
Андрей Белый: Автобиографические своды. Материалы к биографии. Ракурс к дневнику. Регистрационные записи. Дневники 1930-х годов. М., 2016. (Литературное наследство; Т. 105).
Галерея русских писателей. М., 1901.
Рейтблат А.И. От Бовы к Бальмонту и другие работы по исторической социологии русской литературы. М., 2009.
Перцов П.П. Литературные воспоминания 1890-1902 гг. М., 2002.
Жирмунский В.М. Начальная пора: Дневники. Переписка. М., 2013.
Акбашева А.С. Читатель эпохи Серебряного века // Материалы XXXI Зональной конференции литературоведов Поволжья : в 3 ч. Елабуга, 2008. Ч. 2. С. 4-9.
Розенталь Л.В. Непримечательные достоверности: Свидетельские показания любителя стихов начала XX века. М., 2010.
Бальмонт К.Д. Горные вершины : сб. ст. Иваново, 2017.
Бальмонт К.Д. Стихотворения. Л., 1969.
Таганов Л.Н. Бальмонтовский сюжет в стихотворных тетрадях Я. П. Надеждина // Константин Бальмонт, Марина Цветаева и художественные искания XX века : межвуз. сб. науч. тр. Иваново, 2002. С. 82-91. Вып. 5.
Лекманов О. Самое главное: О русской литературе XX века. М., 2017.
Жидков В.С., Соколов К.Б. Искусство и общество. СПб., 2005.
Гумилев Н.С. Письма о русской поэзии. М., 1990.
Письма В.Я. Брюсова к П.П. Перцову 1994-1896 (к истории раннего символизма). М. : Гос. академия худож. наук, 1927.
Брюсов В.Я. Среди стихов. М. : Сов. писатель, 1990.
Коробка Н. Очерки литературных настроений. СПб., 1903.
Горнфельд А.Г. К. Бальмонт. В безбрежности // Русское богатство. 1896. № 3. С. 41-44.
Краснов П. Неоромантическая и мистическая поэзия // Книжки недели. 1897. № 11. С. 140-150.
Краснов П. Русский неоромантизм (характеристика К. Д. Бальмонта) // Литературные вечера «Нового мира». СПб. 1903. № 9. С. 541-547.
Краснов П. Новые стихи Бальмонта // Вестник литературы. 1905. № 11. 8 июня. С. 234-238.
Покровский А.Т. Современное декадентство пред судом вековечных идеалов // Русский вестник. 1904. № 6. С. 543-594.
Горский Л. Декадентская поэзия на пути в Россию // Вестник знания. 1903. № 11. С. 78-84.
Буренин В. Критические очерки // Новое время. 1900. № 8777. 4 (17) авг.
Брюсов В. Я. Бальмонт (Бальмонт К.Д. Будем как солнце. Книга символов. М,. 1903) // Мир искусства. 1903. № 7-8. С. 29-36.
Буренин В.П. Горе от глупости. СПб., 1905.
Дубин Б.В. Классик - звезда - модное имя - культовая фигура: О стратегиях легитимации культурного авторитета // Культ как феномен литературного процесса: автор, текст, читатель. М., 2001. С. 324-330.
Шифман И. Л. Толстой и К. Бальмонт // Русская литература. 1970. № 3. С. 118-125.
Тэффи. Новый год у писателей // Звезда. 1901. 29 дек. № 52. С. 14-18.
Тэффи. Весенний отлет // Звезда. 1902. № 22. С. 11-17.
Галерея наших современников. К. Д. Бальмонт. Шарж Яна Тома // Шут. 1912. № 34. С. 10.
Бальмонт как средство против зубной боли // Известия по литературе, наукам и библиографии книжных магазинов т-ва М.О. Вольф. 1913. № 8. С. 135.
Андреева-Бальмонт Е.А. Воспоминания. М., 1997.
Венский Е. Мое копыто: Книга великого пасквиля. СПб., 1910.
Б.п. Литературные заметки. В безднах декаданса («Будем как солнце», книга символов К.Д. Бальмонта) // Волжский вестник. 1903. 19 июля (1 авг.). № 156.
Эллис. Русские символисты. Томск, 1996.
Чуковский К.И. Собрание сочинений : в 15 т. М., 2003. Т. 7.
Чуковский К.И. Собрание сочинений : в 15 т. М., 2002. Т. 6.
Корецкая И.В. Литература в кругу искусств (полилог в начале XX века). М., 2001.
Наша третья анкета // Вестник литературы. 1913. № 2. С. 55-56.
Барышевский К. Русское общество и русские поэты // Вестник литературы. 1913. № 5. С. 137-140.
Гумилев Н.С. Письма о русской поэзии. М., 1990.
Крученых А. Кукиш пошлякам. М., 1992.
Аббат Фанферлюш Пошлость на пьедестале («Звенья» К. Бальмонта. Избранные стихи) // Крематорий здравомыслия. Вып. 3-4: Мезонин поэзии. М., 1913. С. 38-41.
Существует ли интерес к новейшей русской поэзии - Результаты анкеты «Вестника литературы» и «Известий» // Вестник литературы. 1913. № 5. С. 133-136.
Измайлов А.А. Пестрые знамена. М., 1913.
Куприяновский П.В., Молчанова Н.А. Поэт Константин Бальмонт: Биография. Творчество. Судьба. Иваново, 2001.
Известия по литературе, наукам и библиографии книжных магазинов т-ва М.О. Вольф. 1913. № 6.
Венгеров С.А. Основные черты истории новейшей литературы с прибавлением этюда «Победители или побежденные?» (о модернизме). 2-е изд. СПб., 1909.
Аничков Е. Бальмонт // Запросы жизни. 1912. № 11. С. 681-687.
Анненский И.Ф. Избранные произведения. Л., 1988.
Измайлов А.А. Литературный Олимп. М., 1911.