The Seminarskaya Zarya Student Magazine: An Experience of Typological Analysis by Indirect Data
The aim of the article is the reconstruction of the typological features of Seminarskaya Zarya, a student magazine of the beginning of the 20th century, according to indirect data. An attempt is made to identify the main type-forming features (the publisher, the aim of the edition and its readership), the dependent secondary features (the list of the authors, the internal structure of the edition, the genres of articles, the methods of design) and the formal typological features (frequency, volume and circulation). Publications about Seminarskaya Zarya in newspapers Sibirskaya Zhizn' and Russkoe Slovo were used as sources for the research. Archive materials were also studied to reconstruct the censorship department's investigation on the magazine. The main method used in the article is a typological analysis of the press. Publications about Seminarskaya Zarya were identified, information characterizing the typological features of the magazine was selected from the texts. To analyze the reports about the student magazine in periodicals and archive materials, a set of source study methods was also used. As a result of the research, the history of Seminarskaya Zarya was reconstructed. It was established that a number of typological features of the magazine can be identified by indirect data: the approximate composition of the publishers and the readership was described; a short quote from an editorial article published in Sibirskaya Zhizn' allows judging about the aim of the magazine: to educate. The secondary type-forming features can also be identified by indirect data, but there is no sufficient information for their detailed description. Thus, it is possible to characterize the list of the authors as a whole (students of the fourth and fifth grades of the seminary), but it is not possible to specify their names, with the exception of the “seminary's astronomer”. The internal structure of the magazine was described in Sibirskaya Zhizn', but there is no way to trace how consistent it was throughout the magazine's life. The genres and the design can also be judged about only partially, based on the description of the first issue. With regard to the formal typological features (frequency, volume and circulation), it is possible to establish the frequency and the circulation of the periodical, while volumes can only be reconstructed hypothetically. Thus, the sources used give us only limited information about the magazine under study. However, with all the limitation of this information, it still allows attributing Seminarskaya Zarya to the other student magazines of the late 19th -early 20th centuries.
Keywords
тип издания,
студенческий журнал,
сибирская дореволюционная журналистика,
type of edition,
student magazine,
Siberian pre-revolutionary journalismAuthors
Esipova Valeriya A. | Tomsk State University | esipova_val@mail.ru |
Всего: 1
References
Леденева Ж.А. К истории гимназической журналистики (по материалам российских педагогических журналов XIX - начала XX в.) // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2010. № 1. С. 144-149.
Макаренко Е.Ю. Дореволюционные детские журналы: типология и дизайн // Альманах современной науки и образования. Тамбов. 2016. № 3 (105). С. 67-73.
Лисович В.Н. Историко-педагогический обзор петербургских ученических журналов дореволюционной России // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 55-11. С. 31-39.
Балашова Ю.Б. Школьная журналистика Серебряного века. СПб., 2007. 111 с.
Рушанин В.Я. Печатные и рукописные издания уральской учащейся молодежи в 1859-1917 гг. Челябинск, 2011. 164 с.
Халиуллина М.С. История развития и условия функционирования детско-юношеских самодеятельных изданий Оренбургского края (1878-2011 гг.) // Вопросы теории и практики журналистики. Иркутск, 2012. С. 199-205.
Бондаренко М.А. Кадетские и юнкерские журналы начала XX в.: педагогическая составляющая // Известия Саратовского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2013. Т. 13, вып. 3. С. 96-100.
Еремин А.И. Мировосприятие провинциальных гимназистов в начале XX в. (по материалам рукописного журнала «Школьные досуги») // Вестник РГГУ. Серия: Исторические науки. История России. 2013. № 10 (111). С. 18-42.
Лярский А.Б. «Мы сами создали себе свой миры»: школьные рукописные газеты и журналы начала XX века как фактор социализации // Новейшая история России. 2014. № 2. С. 179-196.
Есипова В.А., Шевцов В.В. Томские самодеятельные журналы в процессах культурной идентификации учащейся молодежи // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016. № 5 (43). С. 147-160.
Жилякова Н.В., Шевцов В.В. Журнал «Товарищ» (1911/12 г.): опыт разработки типологической модели издания для учащейся молодежи в журналистике Томска начала XX в. // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016. № 6 (44). С. 139-153.
Акопов А. И. Методика типологического исследования периодических изданий (на примере специальных журналов). Иркутск, 1985. 95 с.
Маленький фельетон: История одного ученического журнала (из воспоминаний семинариста // Сибирская жизнь. 1903. 25 янв. № 20.
Масанов И.Ф. Словарь псевдонимов русских писателей, ученых и общественных деятелей : в 4 т. М., 1956. Т. 1. 442 с.; 1958. Т. 3. 415 с.; 1960. Т. 4. 558 с.
Зиновьев В.П., Харусь О.А. Общественно-политическая жизнь в Томской губернии в 1880 - феврале 1917 г. Хроника. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2013. 398 с.
Филиппов Ю. Революционное движение и духовные школы России в конце XIX - начале XX вв. // Православие.ги. М., 2006. URL: http://www.pravoslavie.ru/ put/060418184827.htm (дата обращения: 08.04.2019).
ГАТО. Ф. 411. Оп. 1. Д. 181.
Масликов С. История любительской астрономии в России и СССР. Ч. 2: Общественные любительские организации (до 1991 г.) // Астрономия и телескопостроение. URL: http://www.old.astronomer.ru/library.php?action=2&sub=2&gid=67 (дата обращения: 26.02.2019).
Ученический журнал // Русское слово. 1903. № 48.
Ученические журналы // Русская школа. 1901. № 12, отд. 2. С. 113.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 12. Д. 577.
Патрушева Н. Г. Цензурное ведомство в государственной системе Российской империи во второй половине XIX - начале XX века : дис.. д-ра ист. наук. СПб., 2014. Т. 1. 343 с.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 70. Д. 458.
Ростислав, митр. Томский и Асиновский. Пятый ректор Томской духовной се минарии, архимандрит Никанор (Надеждин): исторический портрет // Труды Томской духовной семинарии. Томск, 2013. Сб. 2. С. 7-55. URL: http://pravoslavie.tomsk.ru/tomsk/80/#_ftn56 (дата обращения: 08.04.2019).
РГИА. Ф. 802. Оп. 10. Д. 67.