The Genre Model of the Ballad: On the Statement of the Problem | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2019. № 61. DOI: 10.17223/19986645/61/11

The Genre Model of the Ballad: On the Statement of the Problem

The article raises the problem of the genre model of the literary ballad, i.e. its structural features that provide genre recognition and are constant irrespectively of specific authorial interpretations. Such levels of poetics as the specificity of eventfulness, peculiarities of the character structure and strategies of the character's interaction with the world order are considered as structural components of the genre. The basis of the proposed genre typology is the peculiarities of communication in the dialogue-role triangle. The most prominent 19th-century literary ballads by V.A. Zhukovsky, P.A. Katenin, M.Yu. Lermontov and N.A. Nekrasov are used as the material of the research. Modern ballads by V.F. Khodasevich, A.T. Tvardovsky and I.A. Brodsky are also involved. In addition, in the article, the author analyzes samples of the genres related to the ballad (lyric verse, idyll, romantic poem, fairy tale, riddle, elegy and literary romance). The theoretical basis of the research includes works by O.M. Freidenberg on the poetics of plot and genre, by V.Ya. Propp, Yu.M. Lotman and I.P. Smirnov on the structure of folklore and literary texts, by the team of researchers from the Russian State University for the Humanities on the historical poetics of genres, and others. In the course of the research, a number of structural features of the Russian literary ballad were defined and substantiated: integrity and singleness of the event, priority of the spatial over the temporal, dual optics of the event perception, triplicity of the character structure: world order - “mobile” character - “immobile” character. The key ballad event, as is shown in the article, is the meeting of characters who belong to the opposite sides of the world order so that the “mobile” character strives to return to his area taking something with him (a fiancee, a child, a killer, a beaker, an olive branch, etc.). The next problem that is formulated and partly solved in the article is ballad typology. As is shown, the authorial interpretations of the genre by V.A. Zhukovsky and P.A. Katenin contain the above named signs and therefore cannot be considered different types of genres. The author proposes to take communicative strategies inside the ballad dialogue-role triangle as a criterion for classification. Thus, three types of the ballad hero are pointed out: divergent-identifying, disintegrated (tragic) and identifying oneself with integrity (epic). The dominant in each of the communicative types of the ballad is one of the generic essences of this syncretic genre: lyrical, dramatic and epic. In the first type, the subjectivity of the character goes beyond its role boundaries; in the second, the individualism of the character is shown in an insoluble contradiction with the world; in the third, the character subordinates himself to the values of the community he belongs to.

Download file
Counter downloads: 180

Keywords

баллада, жанр, сюжет, диалог, В.А. Жуковский, П.А. Катенин, ballad, genre, plot, dialogue, V.A. Zhukovsky, P.A. Katenin

Authors

NameOrganizationE-mail
Anisimova Evgeniya E.Siberian Federal Universityeva1393@mail.ru
Всего: 1

References

Твардовский А.Т. Собрание сочинений : в 6 т. М., 1977. Т. 2. 431 с.
Бродский И.А. Баллада о маленьком буксире. СПб., 2016. 32 с.
Ходасевич В.Ф. Собрание сочинений : в 4 т. М., 1996. Т. 1. 592 с.
Некрасов Н.А. Полное собрание сочинений : в 15 т. Л., 1981. Т. 1. 720 с.
Катенин П.А. Избранные произведения. Л., 1965. 744 с.
Пропп В.Я. Морфология волшебной сказки. М., 2001. 192 с.
Жуковский В.А. Полное собрание сочинений и писем : в 20 т. М., 2008. Т. 3. 456 с.
Егоров Б.Ф. Обман в русской культуре // Морфология дискурса лжи в литературе и культуре: в 2 ч. Ч. 1: Модусы лжи в литературе и культуре. Новосибирск, 2013. С. 5-24.
Козлов В.И. Русская элегия неканонического периода: очерки типологии и истории. М., 2013. 280 с.
Лотман Ю.М. Структура художественного текста // Лотман Ю.М. Об искусстве. СПб., 1998. С. 14-285.
Шмид В. Нарратология. М., 2008. 304 с.
Смирнов И.П. От сказки к роману // Труды отдела древнерусской литературы. Л., 1972. Т. 27. С. 284-320.
Фрейденберг О.М. Поэтика сюжета и жанра. М., 1997. 448 с.
Никкарева Е.В. Литературный романс и баллада: проблема разграничения // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2014. № 2. С. 249-252.
Шатин Ю.В. Мотив и жанр: приход живого мертвеца за жертвой (от «Леноры» Бюргера до «Революцьонной казачки» Пригова) // Литература и фольклорная традиция: сб. науч. тр. Волгоград, 1997. С. 52-63.
Тюпа В.И. Дискурс / Жанр. М., 2013. 211 с.
Магомедова Д.М. Жанровая модель поэмы в работах Н. Д. Тамарченко (по неопубликованным материалам) // Память жанра как феномен единства и непрерывности литературного развития: сб. науч. тр. / ред.-сост. М. Н. Дарвин, О. В. Федунина. М., 2018. С. 10-17.
Мерилай А.Э. Вопросы теории баллады. Балладность // Учен. зап. Тартуского гос. ун-та. Вып. 879. Тарту, 1990. С. 3-21.
Магомедова Д.М. К специфике сюжета романтической баллады // Поэтика русской литературы. К 70-летию Ю.В. Манна. М., 2001. С. 39-44.
Козлов В.И., Мирошниченко О.С. Воспоминание как привидение: о пограничной зоне элегии и баллады // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2011. № 1. С. 35-43.
Бройтман С.Н. Русская лирика XIX - начала XX века в свете исторической поэтики: (Субъектно-образная структура). М., 1997. 307 с.
Янушкевич А.С. В мире Жуковского. М., 2006. 524 с.
Семенко И.М. Жизнь и поэзия Жуковского. М., 1975. 256 с.
Шумахер А.Е. Русская литературная баллада конца XVIII - начала XIX века: сюжетно-мотивный репертуар и жанровые границы : дис.. канд. филол. наук. Новосибирск, 2015. 170 с.
Кукулин И.В. От Сваровского к Жуковскому и обратно: о том, как метод исследования конструирует литературный канон // Новое литературное обозрение. 2008. № 89. С. 228-240.
Канунова Ф.З. Трансформация сюжетного мотива возвращения жениха-мертвеца за своей невестой в балладах В. А. Жуковского // Интерпретация текста: сюжет и мотив : сб. науч. тр. Новосибирск, 2007. С. 77-88.
Иезуитова Р.В. Баллада в эпоху романтизма // Русский романтизм. Л., 1978. С. 138-163.
Душина Л.Н. Поэтика русской баллады в период становления жанра : автореф. дис. канд. филол. наук. Л., 1975. 19 с.
 The Genre Model of the Ballad: On the Statement of the Problem | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2019. № 61. DOI: 10.17223/19986645/61/11

The Genre Model of the Ballad: On the Statement of the Problem | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2019. № 61. DOI: 10.17223/19986645/61/11

Download full-text version
Counter downloads: 2849