The Theme of the Prophet in Alexander Pushkin's Poem “The Prophet”: A dialogue with the Tradition and the Epoch
The article argues that Alexander Pushkin, in his poem “The Prophet”, creates a multi-spectral dialogue with the ‘prophet canon' of Russian literature. The aim of the article is to distinguish precisely the elements of the ‘prophet canon' Pushkin referred to, their sources and the ways of their usage in Pushkin's poem. Against this background, the novelty brought to the tradition by Pushkin can be seen as a self-revealing and objective fact. Inheriting the interpretation of the prophet theme from Decembrists' poetry (Fyodor Glinka's poems “Isaiah's Vocation” (1822), “Elijah to God” (1826-7), “God to Elijah” (1826-7); Wilhelm Kuchelbecker's “Prophecy” (1822), “The Poets' Fate” (1823), “The Poet's Lot” (1824)), Pushkin creates an autobiographic image of the poet-prophet endowed with a divine talent and called to sacred service by the Lord. Arguing with this interpretation, the poet distances from the essence of this service as well as from its purpose, which are the two major elements forming the ‘Decembrist' plot of prophecy. Pushkin's poet-prophet, unlike that of Decembrists, is not ‘the conscience of the epoch', his mission is neither to denounce human vices (especially those of people in power according to the ancient tradition rooted in the Old Testament), nor (and here we see Decembrists' lucid debt to the ideas of European Enlightenment) to condemn and ruin the unjust social order so that a new society and a new state, on the basis of purity, honesty and justice, would arise. Another tradition reshaped and reevaluated in Pushkin's verse is the pre-Decembrist interpretation of the prophet theme created in the Russian philosophical poetry of the 18th century. Explicit allusions to the images and wording of the Old Testament, the motif of the poet inspired by the Holy Spirit to proclaim the Truth, the idea of inextricability between beauty (of the word) and the divine truth (permeating it): all these poetic elements in Pushkin's verse reproduce the tradition established by Gavrila Derzhavin (“Felitsa” (1782), “The Immortality of Soul” (1797), and others) and Ivan Dmitriyev (“A Spiritual Song” (1795)) who evoke images of the poet-prophet in their poems. However, Pushkin follows neither the idea of spiritual mentorship nor the pathos of denouncing human vices (again) although both are incorporated in this tradition. Combining the physicality of images borrowed from the Old Testament with the motif of profound pain and suffering, stressing the idea of painful transfiguration instead of pushing forward the mission of the poet-prophet, Pushkin - for the first time in Russian poetry - interprets the prophet theme in a purely liturgical - or evangelic - sense. The replacement of the hero's tongue and heart with a ‘sting' and a flaming ‘coal' (undoubtedly in accordance with his spiritual demand and ability) is that very ‘loss' of one's own soul (or life) for God that is preached by Christ (Mark 8:35) and Christianity. The mission of the poet-prophet - as it is revealed though the images and motifs of Pushkin's poem - consists not in denouncing vices, but, basically, in purifying people's souls and in bringing them closer to the Eternal through the beauty and truthfulness of divinely inspired poetry.
Keywords
пророческая тема,
внутренняя форма слова,
образ,
мотив,
русская поэзия XVIII века,
декабристы,
Пушкин,
евхаристия,
prophet theme,
inner form of word,
image,
motif,
Russian poetry of 18th century,
Decembrists,
Pushkin,
EucharistAuthors
Koroleva Svetlana B. | Linguistic University of Nizhny Novgorod; Moscow Pedagogical State University | svetlakor0808@gmail.com; an.korolev@mfisoft.ru |
Всего: 1
References
Зусман В. Г. Диалог и концепт в литературе. Н. Новгород : Деком, 2001. 168 с.
Феофан Затворник. Путь ко спасению. М., 2008. 608 c.
Иоанн Дамаскин св. Точное изложение православной веры. Ростов н/Д : Братство Святого Алексия, Приазовский край, 1992 (репр. переизд.: СПб., 1894). 446 с.
Феофан Затворник. Толкование на послание святого апостола Павла к Колоссянам. Глава 3. Стих 9 // Феофан Затворник. Толкования посланий апостола Павла к колоссянам и фаллипийцам. М., 2004. 612 с.
Лотман Ю.М. Семиосфера и проблема сюжета // Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М., 1999. 464 с.
Мосс М. Социальные функции священного. СПб. : Евразия, 2000. 448 с.
Торчинов Е.А. Религии мира: опыт запредельного: психотехника и трансперсональные состояния. СПб. : Азбука-классика, 2007. 539 с.
Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. М. : Лабиринт, 2000. 333 с.
Вацуро В. Э. Пушкин. «Пророк» // Вацуро В. Э. Записки комментатора. СПб., 1994. С. 7-16.
Чижов А.Г. «Духовною жаждою томим...» // Наука и религия. 1983. № 2.
Слинина Э. В. «Пророк» Пушкина и образ поэта в лирике Н. Заболоцкого // Пушкинский сборник. Л., 1977. С. 77-85.
Мальчукова Т.Г. Лирика Пушкина 1820-х годов в отношении к церковнославянской традиции (к интерпретации стихотворений «Воспоминание» и «Пророк» в контексте христианской культуры) // Проблемы исторической поэтики. 1998. С. 151-177.
Артамонова Л. А., Карпенко Г. Ю. Мотив преображения в стихотворении А. С. Пушкина «Пророк» и в рассказе Ф. М. Достоевского «Мужик Марей» // Вестник Самарского государственного университета. 2014. № 1 (112). С. 140-145.
Москвин Г. В. Пророк: таинство преображения и жажда истока (пророческая тема в поэзии А.С. Пушкина и М.Ю. Лермонтова) // Вестник Нижегородского университета. Филология. 2016. № 2. С. 240-245.
Непомнящий В. Пушкин и судьба России // Непомнящий В. Да ведают потомки православных: Пушкин. Россия. Мы. М., 2009. 400 с. URL: https://azbyka.ru/fiction/da-vedayut-potomki-pravoslavnyx-pushkin-rossiya-my/#n4 (дата обращения: 12.03.2018).
Мосалева Г.В. Категория преображения в творчестве А.С. Пушкина // Пушкинские чтения-2011. «Живые» традиции в русской литературе: жанр, автор, герой, текст. СПб.,. 2011. С. 254-262.
Боброва Л. А. Пушкин и православие // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 3: Философия. 1998. № 3. С. 226-237.
Гаврильченко О.В. Понятие закона и законности в трагедии А.С. Пушкина «Борис Годунов» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение, журналистика. 2017. Т. 22, № 3. С. 398-406.
Барбашов С. Л. Религиозно-философская символика образа «креста» в последнем лирическом цикле А. С. Пушкина // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2011. № 1. С. 134-138.
Булгаков С. Первообраз и образ : в 2 т. СПб. : Инапресс ; М. : Искусство, 1999. Т. 1: Свет невечерний. Созерцания и умозрения. 416 с.
Березкина С.В. «Пророк» Пушкина: современные проблемы изучения // Русская литература. 1999. № 2. С. 27-42.
Языков Н.М. Письмо Пушкину А.С., 19 августа 1826 г. Дерпт // Пушкин А.С. Полн. собр. соч. : в 16 т. М. ; Л., 1937. Т. 13 : Переписка, 1815-1827. С. 291-292.
Жаткин Д.Н, Долгов А.П. К вопросу о трактовке темы поэта-пророка в сонете А. А. Дельвига «Вдохновение» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2008. № 7. С. 106-110.
Гуревич А.М. На подступах к романтизму (о русской лирике 1820-х годов) // Проблемы романтизма. М., 1967. С. 184.
Тынянов Ю. Пушкин и Кюхельбекер // Литературное наследство. М., 1934. Т. 16. С. 321-378.
Кюхельбекер В.К. Участь поэтов // Поэты-декабристы: Стихотворения. М., 1986. С. 134.
Сурат И. «Твое пророческое слово // Новый мир. 1995. № 1. С. 236-239.
Глинка Ф.Н. Избранные произведения. Л. : Сов. писатель, 1957. 502 с.
Пушкин А.С. Полное собрание сочинений : в 16 т. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1948. Т. 3, кн. 1: Стихотворения: 1826-1836. Сказки.
Дмитриев И.И. Духовная песнь, извлеченная из 48 псалма // Полн. собр. стихотворений. Л., 1967. С. 315-316.
Державин Г.Р. Сочинения : в 2 т. СПб., 1831-1833. Т. 1. С. 55-57.
Ларкович Д.В. Поэтический «профетизм» и «экзегезис» Г.Р. Державина // Религиоведение. 2009. № 3. С. 155-163.
Пушкин А.С. Полное собрание сочинений : в 10 т. Л. : Наука. Ленингр. отд-ние, 1977-1979.
Пушкин и античность. М. : Наследие, 2001. 141 с.
Вольперт Л.И. Пушкин в роли Пушкина. М. : Языки русской культуры, 1998. 327 с.
Бонди С.М. Пушкин и русский гекзаметр // Бонди С.М. О Пушкине: Статьи и исследования. М., 1983. С. 307-370.
Томашевский Б.В. Пушкин и Франция. Л. : Сов. писатель., 1960. 498 с.
Жирмунский В.М. Пушкин и западные литературы // Пушкин: Временник Пушкинской комиссии. М. ; Л., 1937. С. 66-103.
Кюхельбекер В.К. Сочинения. Л. : Худож. лит., 1989. 576 с.
Батюшков К. Н. Послание к И. М. Муравьеву-Апостолу // Батюшков К. Н. Опыты в стихах и прозе. М. : Наука, 1977. С. 283.
Мальчукова Т.Г. О сочетании античной и христианской традиций в лирике А.С. Пушкина 1820-1830-х гг. // Проблемы исторической поэтики. Петрозаводск, 1994. Т. 3. С. 84-130.
Кибальник С.А. Художественная философия А.С. Пушкина. СПб. : Petropolis, Институт русской литературы, 1998. С. 81-82.
Григорьева А.Д. Опыты в антологическом роде // Григорьева А.Д., Иванова Н.А. Язык лирики XIX века: Пушкин. Некрасов. М., 1981. С. 120-154.
Гайворонская Л.В. Генезис характера «поэт» в русской литературе XVIII века // Вестник МГОУ. Русская филология. 2012. № 5. С. 73-82.
Гаспаров М.Л. Поэт и поэзия в римской культуре // Культура Древнего Рима: в 2 т. М., 1985. Т. 1. С. 300-335.
Державин Г.Р. Сочинения: Стихотворения; Записки; Письма. Л. : Худож. лит., 1987. 504 с.
Крылов Г.А. Этимологический словарь русского языка. СПб. : Полиграфуслуги, 2005. 432 с.
Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. М. : Рус. яз., 1978-1980. Т. 3. 555 с.
Вихлянцев В.П. Библейский словарь к русской канонической Библии. М. : Коптево : Сам Полиграфист, 2010. 517 с.
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка / пер. с нем. и доп. О.Н. Трубачева : в 4 т. М. : Прогресс, 1987. Т. 3. 832 с.