On the Manifestation of Modern Men's Hegemonic Masculinity in Marriage Announcement Texts (On the Material of Polish and Russian)
The aim of this work is to make a comparative analysis of variant refractions of the gender identity of modern Polish and Russian men in the new social conditions based on the material of marriage announcements. The material for the research is marriage announcements in Russian presented in the talk show “Let's Get Married” on the Russian Channel One which has been broadcast since 2008. Marriage announcements in Polish selected for analysis are presented on the website https://www.duetcentrum.pl, which serves the Dating Center, whose first office was opened in Warsaw in 2002. In order to identify the types of gender identity of modern Polish and Russian men in speech practice, a comparative analysis of gender-oriented texts of male marriage announcements is made. It shows that the real masculinity of modern Slavic men is variable. Relying on the key nominative units and usual utterances in the composition of male texts allows determining the wide variation of the invariant masculinity standard, the diversity and plurality of gender characteristics of the modern male language identity, which depend on the subject's position, his system of values selected in the real conditions of the current time. The problem of establishing the dynamic modification of traditional gender values determining the specifics of public consciousness is becoming scientifically significant. A lingocultural analysis of marriage announcements with value-philosophical content, based on the same type of speech behaviour of Polish and Russian men, demonstrates the rootedness of the patriarchal foundations of the Slavic culture. There is a resemblance of the Russian and Polish mentality. In the course of further discussion of the results obtained, a special subject of the research is the study of the verbal manifestation of hegemonic masculinity in the framework of the marriage announcement. The structural components of the matrimonial text that are in the field of research attention are the analysis of male professions, the self-portrait and the portrait of a desired partner. It is concluded that, in the Russian texts, the patriarchal canon gets a tougher expression: male authors, using the strategy of power influence, demonstrate the usual ideas about gender superiority in family relations, verbally expressing it with lexemes with the modality of obligation (must be, should), with verbs semantics of sharp rejection (will not tolerate). The Polish male selfportrait is usually modelled based on the standard of a real man. The addressees depict the image of an ideal partner and friend, reliable, caring, responsible and hard-working, respecting women without focusing on their shortcomings. The level of requirements of both Polish and Russian men to a potential partner is high. In addition to the traditionally patriarchal traits of a kind, gentle, caring woman, external attractiveness and good manners are important for male authors. Separately, the article analyses the implicit manifestation of the male superiority features. As a kind of hegemonic, the type of romantic masculinity is considered in the work.
Keywords
гендер,
брачные объявления,
гендерная идентичность,
гегемонная маскулинность,
патриархальные отношения,
gender,
marriage announcements,
gender identity,
hegemonic masculinity,
patriarchal relationsAuthors
Vepreva Irina T. | Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin | irina_vepreva@mail.ru |
Pazio-Wlazlowska Dorota | Institute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciences | d.pazio@ispan.waw.pl |
Всего: 2
References
Новейший философский словарь. 3-е изд., исправл. / сост. А. А. Грицанов. Минск : Книжный Дом, 2003. 1280 с.
Кирилина А.В. Некоторые итоги гендерных исследований в российской лингвистике // Гендер: Язык, Культура, Коммуникация. Материалы 3-й Междунар. конф., 2728 ноября 2003 г. М., 2003. С. 12-13.
Степанов Ю.С. Эмиль Бенвенист и лингвистика на пути преобразований // Бенвенист Э. Общая лингвистика. М., 1974. С. 9-16.
Вепрева И.Т., Пазио-Влазловская Д. Что могут сообщить брачные объявления о современной женщине (на материале польского и русского языков) // Русин. 2018. Т. 52, вып. 2. С. 177-192.
Кон И.С. Мужские исследования: меняющиеся мужчины в изменяющемся мире // Введение в гендерные исследования. Ч. 1 / под ред. И. А. Жеребкиной. Харьков ; Санкт-Петербург, 2001. С. 562-605.
Романовская В.С. Гендерная идентичность и гендерные стереотипы: (Социологический анализ) // Теория и практика общественного развития. 2005. № 2. С. 64-67.
Obraz mezczyzny w polskich mediach: prawda, falsz, Stereotyp / ред. Krzysztof Arcimowicz. Gdansk : Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003. 286 s.
Nowi mezczyzni∖?: zmieniajqce sie modele meskosci we Wspolczesnej Polsce / red. Malgorzata Fuszara. Warszawa : Wydawnictwo Trio, 2008. 394 с.
Акулова Е.В. Жанр «Объявления о знакомстве»: гендерная и этнокультурная специфика: автореф. дис. канд. филол. наук. Саратов, 2010. 19 с.
Кучер И.Н. Лингвистические характеристики речевого поведения (на примере брачных объявлений) // Philology. 2017. № 3 (9). С. 59-62.
Рыкова О.А. Коммуникативно-прагматическое содержание речевого жанра «брачное объявление» // Перевод и межкультурная коммуникация: теория и практика. 2017. № 3. С. 31-36.
Рысева У.А. Объявления о знакомстве: аспекты лингвистического изучения // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2012. № 4-2. С. 12-14.
Dlugosz K. Slownictwo ogloszen towarzyskich i matrymonialnych // Wspolczesna Ieksyka / red. K. Michalewski. Ч. 1. Lodz : Wydawnictwo Uniwersytetu Lodzkiego, 2001. S. 64-75.
Kalisz A. Randka - osobliwe zdarzenie komunikacyjne? Nowa jakosC „randkowania” w nowych mediach // Zeszyty Prasoznawcze. 2019. Т. 62, № 1 (237). S. 121-131.
Kolodziejczyk A. Wspolczesna Ieksyka na uslugach autoprezentacji (cechy fizyczne na podstawie analizy internetowych anonsow towarzysko-matrymonialnych) // Poradnik Jφzykowy. 2006. № 3. S. 52-66.
Kwinta E. Idealna kobieta, idealny mφzczyzna w ogloszeniach matrymonialnych // Jφzyk Polski. Organ Towarzystwa Milosnikow Jφzyka Polskiego. 2010. № 4-5. S. 286-292.
Orszulak-Dudkowska K. Swiat ogloszen matrymonialnych - poszukiwania i inspiracje // Lud. 2004. № 88. S. 65-77.
Orszulak-Dudkowska K. Ogloszenia matrymonialne. Studium z pogranicza folklorystyki i antropologii kultury. Lodz : Polskie Towarzystwo Ludoznawcze 2008. 183 с.
Sobstyl K. Ogloszenia towarzysko-matrymonialne w j⅞zyku polskim i niemieckim. Studium Pragmalingwistyczne. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej. 2002. 199 s.
Sobstyl K. Przelamywanie tabu w ogloszeniach towarzysko-matrymonialnych // Tabu w procesie globalizacji kultury / red. A. Malyska, K. Sobstyl. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej. 2016. S. 279-292.
Wojtak M. Z problematyki opisu stylu tekstow uzytkowych na podstawie analizy ogloszen matrymonialnych // Poradnik Jφzykowy. Organ Towarzystwa Kultury Jφzyka. 1990. № 2. S. 79-87.
Zgolkowa H. Zgolka T. Swiat wartosci w leksyce ogloszen towarzyskich i matrymonialnych // Jφzykowy obraz swiata i kultura / red. A. Dqbrowska, J. Anusiewicz. Wroclaw : Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego, 2000. S. 328-332.
Лаппо М.А. Самоидентификация: семантика, прагматика, языковые ресурсы. Новосибирск : НГПУ, 2013. 180 с.
Тулузакова М. В. Патриархальность и маскулинность как принцип организации гендерных отношений в российском обществе // Вестн. Саратов. гос. техн. ун-та. 2011. Т. 4, № 1. С. 233-238.
Connell R.W. Masculinities. 2nd ed. Berkeley ; Los Angeles, California : University of California Press, 2005. 324 р.
Куимов В.С. Проблема типологии маскулинности в гендерных исследованиях // Теория и практика общественного развития. 2015. № 4. С. 26-30.
Домострой: сборник / вступ. ст., сост. и коммент. В. Колесова ; подгот. текстов В. Колесова и Т. Рогожниковой. М. : Художественная литература, 1991. 319 с.
Ильиных С.А. Множественная маскулинность // Социс. 2011. № 7. С. 101-109.
Федосюк М.Ю. Неявные способы передачи информации в тексте. М. : МГПИ им. В.И. Ленина, 1988. 83 с.
Берберова К.К. Типологические особенности маскулинных конструктов: социальный анализ // Теория и практика общественного развития. 2013. № 12. С. 30-35.