Myth - Tragedy - Mystery in Boris Pasternak's Poem “Hamlet” | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2019. № 62. DOI: 10.17223/19986645/62/13

Myth - Tragedy - Mystery in Boris Pasternak's Poem “Hamlet”

The article analyses the figurative and semantic interactions of the genre paradigms of myth, tragedy and mystery in the poetics of Boris Pasternak's poem “Hamlet”. The study uses a systematic approach to the text, taking into account its contextual links with the cycle Poems by Yuri Zhivago and the novel Doctor Zhivago. The tragic contexts in “Hamlet” are actualised directly by referring to the semantic field of Shakespeare's tragedy via the poem's title, which acquires a conceptualising character for the whole work. Through the prism of Shakespeare's Hamlet, the fate of Yuri Zhivago is read as certainly tragic, and the main events of fate acquire “fatal” overtones. Like Hamlet, Yuri Zhivago is burdened with a high “tragic blame”, caused by a fatal mismatch between the hero's internal ideal aspirations and the ambivalent possibility / impossibility of their realisation in the the “historical” reality given to him by the fate. Both myth and mystery are included in the figurative-semantic paradigm of the poem through the semantic space of the Gospel text manifested through reminiscences, allusions, symbolic and iconic images. Central in this series is the image of the Agony in the Garden. It generates the parallel between Hamlet and Christ and the triad of Hamlet, Christ, and Zhivago. In this gospel episode, Pasternak discovers the semantic mutual reflections of myth, tragedy and mystery, because the tragic contradiction experienced by the hero finds a mythological and mysterious denouement. The study leads to the following conclusions. Initially, Hamlet enters the world of the poem as the hero of the tragedy, and Christ of the evangelical myth and genre-invariant mystery, but in the consciousness of the binary Zhivago-Pasternak author, all three heroes, including Zhivago himself, are explicated as subjects of consciousness of all three genre worlds living in dialogical mutual reflections: myth - tragedy - mystery, that is, they are thought as heroes of a single genre-story paradigm that constructively organises the inner semantic architectonics of the work.

Download file
Counter downloads: 156

Keywords

Б. Пастернак, модель, парадигма, жанровая рефлексия, миф, трагедия, мистерия, жанровый архетип, жанровое сознание, Boris Pasternak, “Poems by Yuri Zhivago”, model, paradigm, genre reflection, myth, tragedy, mystery, genre archetype, genre consciousness

Authors

NameOrganizationE-mail
Ibatullina Guzel M.Bashkir State Universityguzel-anna@yandex.ru
Всего: 1

References

Пасько Ю.В. «Вселенная внутри нас»: «Гамлет» Б. Пастернака через призму философии немецкого романтизма // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016. № 1 (39). С. 130-139.
Козлов В.И. Мирошниченко О.С. Жанровый репертуар поэта Живаго // Поэтика «Доктора Живаго» в нарратологическом прочтении / под ред. В.И. Тюпы. М., 2014. С. 376-411.
Морева Ю. С. Автор и читатель «Стихотворений Юрия Живаго» // Новый филологический вестник. 2013. № 4 (27). С. 46-53.
Орлова Т.Д. Стихи о Магдалине в контексте «Доктора Живаго» // Новый филологический вестник. 2012. № 4 (23). С. 115-124.
Власов А. С. «Стихотворения Юрия Живаго» Б. Л. Пастернака: (Сюжетная динамика поэтического цикла и «прозаический» контекст). Кострома : КГУ им. Н.А. Некрасова, 2008. 208 с. URL: http://vlasov.kostromka.ru/books/01/ (дата обращения: 14.06.2018).
Гримова О. А. Жанровое своеобразие романа // Поэтика «Доктора Живаго» в нарратологическом прочтении / под ред. В.И. Тюпы. М., 2014. С. 308-342.
Валиева (Ибатуллина) Г. М. Рефлексия как основа образотворчества в системе чеховской прозы : дис. канд. филол. наук. СПб., 1992. 202 с.
Ибатуллина Г.М. Проблемы жанровой архитектоники романа Б.Л. Пастернака «Доктор Живаго» // Ибатуллина Г. М. Художественная рефлексия в поэтике русской литературы XIX-XX веков : дис. д-ра филол. наук. Ижевск, 2015. 564 с.
Ибатуллина Г.М. Сквозь призму образа: художественная рефлексия в поэтике русской литературы XIX-XX вв. Москва ; Берлин : Директ-Медиа, 2017. URL: http://biblioclub.ru/index.php?page=book_red&id=480158&sr=1 (дата обращения: 20.06.2018).
Егоров Б.Ф., Зарецкий В.А., Гушанская Е.М., Таборисская Е.М., Штейнголь Д А. М. Сюжет и фабула // Вопросы сюжетосложения : сб. ст. Рига, 1978. Вып. 5. С. 11-21.
Ахутин А. В. Открытие сознания (древнегреческая трагедия) // Человек и культура: Индивидуальность в истории культуры / отв. ред. А.Я. Гуревич. М., 1990. С. 5-42.
Пастернак Б. Л. Собрание сочинений : в 5 т. / редкол.: А. А. Вознесенский, Д.С. Лихачев и др. М. : Худож. лит., 1990.
Ауэрбах Э. Мимесис: Изображение действительности в западноевропейской литературе. М. : Прогресс, 1976. 556 с.
Веселовский А. Н. Старинный театр в Европе. Исторические очерки. М. : Книга по Требованию, 2011. 421 с.
Штайнер Р. Христианство как мистический факт и мистерии древности. Ереван : НОЙ, 1991. 154 с.
 Myth - Tragedy - Mystery in Boris Pasternak's Poem “Hamlet” | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2019. № 62. DOI: 10.17223/19986645/62/13

Myth - Tragedy - Mystery in Boris Pasternak's Poem “Hamlet” | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2019. № 62. DOI: 10.17223/19986645/62/13

Download full-text version
Counter downloads: 2693