On the Systemological Adequacy of a Cognitive Approach to Language
The study deals with systemological foundations underlying a cognitive-discursive approach to language that contributes to the heuristic value of linguocognitology for a deeper comprehension of the language systemic nature. The exploratory interest in this problem is stimulated by the relevance of a full-fledged and adequate description of language's essential properties, which can be achieved in compliance with the general scientific tools of the systems theory. System analysis has acquired a wide applicative potential and has now confirmed its explanatory validity due to the discovery of isomorphic characteristics of natural, humanitarian and social sciences in the second half of the 20th century. The focus is placed on the ontological aspect in the interpretation of systematicity, aimed at uncovering consistent patterns in organizing the unity of natural language, related to identification lines of multilateral and causal relationships of its composition, structure and functions. From this viewpoint, the article considers system characteristics, such as functionality, emergence, polymorphism and some others, which have been developed in the framework of linguocognitive conceptions about the thought-language interaction. The analysis involves the maxims of the systems existence that specify lexical phenomena in the close connection between language and cognition. The research is carried out on the material of theoretical and methodological principles of the cognitive-discursive paradigm in linguistics, which are presented in Russian and foreign works. A special attention is paid to concept-oriented knowledge of the word and its practical application to the study of language facts. The selection, comparison and systemology identification of the material were made using the descriptive research method implemented by actions of observation; comparison, generalization, and interpretation, respectively. The descriptive method was supplemented with elements of lexical units' conceptual analysis when it came to selecting and presenting illustrations. According to the aim, at all stages of the examination, a combination of deduction, system and axiomatic methods is used. The results of the analysis have revealed the mutual congruence of the systemological and linguistic-cognitive principles and thus have allowed to discover a clearly systemic character of scientific inquiry realized by linguocognitology. Its background is ontologically commeasurable choice of the backbone, mental, factor of linguistic unity with consideration of language among cognitive abilities. The allowance for the environment of the language system “habitation” promotes finding new and productive rethinking of already known phenomena and features of the language from the perspective of thought-language interaction, a leading quality which determines the ways of their formation and functioning in the open system. This shift in research emphasis creates a ground for overcoming the limitations of narrow empiricism and the dominant structuralism of pre-anthropocentric linguistics in the historical movement of cognition from the substantial stage through the structural to the holistic-system approach.
Keywords
когнитивная лингвистика,
концептуализация и категоризация мира в языке,
лексическая семантика,
принципы существования систем,
системология,
теория систем,
язык как система,
cognitive linguistics,
language conceptualization and categorization of world,
lexical semantics,
principles of systems existence,
systemology,
general systems theory,
language as systemAuthors
Mironova Diana M. | Southwest State University | mir-lina@yandex.ru |
Всего: 1
References
Холизм // Новая философская энциклопедия : в 4 т. М., 2010. Т. 4. 736 с.
Смотрицкий Е.Ю. Становление системного мышления в первой половине ХХ века. URL: http://www.metodolog.ru/00510/00510.html
Анохин П.К. Принципиальные вопросы общей теории функциональных систем. URL: http://www.galactic.org.ua/Prostranstv/anoxin-7-1.htm
Богданов А.А. Тектология: Всеобщая организационная наука. М. : Экономика, 1989. Кн. 1. 304 с.
Борзенко И.М. Наука глазами системолога. URL: http://victor-safronov.ru/systems-analysis/papers/science-through-the-eyes-of-the-systems-analyst.html
Ермак В.Д. Системы. Системные принципы. Системный подход. URL: http://www.fonema.ru/library3.php?iq=show&lb_id=16
Rousseau D. On the Architecture of Systemology and the Typology of Its Principles // Systems. 2018. Vol. 6 (1). P. 1-17.
Уёмов А.И. Системный подход и общая теория систем. М. : Мысль, 1978. 272 с.
Арнольд И.В. Современные лингвистические теории взаимодействия системы и среды // Семантика. Стилистика. Интертекстуальность : сб. ст. СПб., 1999. С. 92-105.
Сосновский Д.Р. Человек как система // Свобода лучше несвободы? URL: http://drsosnov.ru/System.html
Агошкова Е.Б., Ахлибинский Б.В. Эволюция понятия системы // Вопросы философии. 1998. № 7. С. 170-179.
Арнольд И.В. Основы научных исследований в лингвистике : учеб. пособие. М. : Высш. шк., 1991. 140 с.
Гак В.Г. Языковые преобразования. М. : Школа Языки русской культуры, 1998. 768 с.
Карпов В.А. Язык как система. Минск : Выш. шк., 1992. 302 с.
Болдырев Н.Н. Актуальные задачи когнитивной лингвистики на современном этапе // Вопросы когнитивной лингвистики. 2013. № 1. С. 5-13.
Кубрякова Е.С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 6-17.
Система // Новая философская энциклопедия : в 4 т. М., 2010. Т. 3. 692 с.
Урманцев Ю.А. Общая теория систем: состояние, приложения и перспективы развития // Система. Симметрия. Гармония. М., 1988. C. 38-124.
Косериу Э. Синхрония, диахрония и история // Новое в лингвистике. М., 1963. Вып. 3. С. 143-343.
Крайнюченко И.В., Попов В.П. Системное мировоззрение: Теория и анализ. Пятигорск.: ИНЭУ, 2005
Кубрякова Е.С. Язык и знание. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 с.
Тармаева В.И. Когнитивная гармония и асимметричный знак в повествовательном дискурсе // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. Серия «Филология». 2010. № 3. С. 7-15.
Fauconnier G. Domains and connections // Cognitive Linguistics. 1990. Vol. 1, № 1. P. 151-174.
Болдырев Н.Н. Концептуальная основа языка // Когнитивные исследования языка. 2009. Вып. 4. С. 25-77.
Попова З.Д. Когнитивная лингвистика. М. : АСТ : Восток-Запад, 2010. 314 с.
Чернейко Л.О. Базовые понятия когнитивной лингвистики в их взаимосвязи // Язык, сознание, коммуникация : сб. ст. М., 2005. Вып. 30. С. 43-72.
Evans V., Green M. Cognitive Linguistics. An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006. 830 p.
Шарандин А.Л. Динамическая природа концептуализации и категоризации как основа речевой деятельности человека // Вопросы когнитивной лингвистики. 2013. № 1. С. 75-81.
Малый академический словарь. URL: https://gufo.me/dict/mas
Кубрякова Е.С. Размышления о судьбах когнитивной лингвистики на рубеже веков // Вопросы филологии. 2001. № 1 (7). С. 28-34.
Миронова Д.М. Концептуальные основы репрезентации системности в современном русском языке : дис. канд. филол. наук. Тамбов, 2016. 257 с.
Гольдберг В.Б. Динамический аспект лексической оппозиции как когнитивная основа образного сравнения // Взаимодействие мыслительных и языковых структур. Тамбов, 2010. С. 28-34.
Ефремов В.А. Теория концепта и концептуальное пространство // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2009. № 104. С. 96-106.
Сергеева Л.А. Метафора как когнитивный механизм формирования аксиологических концептов // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2017. Вып. 12. С. 163-166.
Janda L.A., Solovyev V.D. What constructional profiles reveal about synonymy: A case study of Russian words for SADNESS and HAPPINESS // Cognitive Linguistics. 2009. Vol. 20-2. P. 367-393.
Кустова Г. И. Типы производных значений и механизмы языкового расширения. М. : Языки славянской культуры, 2004. 472 с.
Абрамов В. П. Теория ассоциативного поля // Русский язык: исторические судьбы и современность : сб. тез. М., 2001. С. 124-128.
Langacker R.W. A usage-based model // B. Rudzka-Ostyn (ed.). Topics in Gognitive Linguistics. Amsterdam ; Philadelphia : John Benjamins, 1988. P. 127-161.
Taylor J.R. Approaches to word meaning: The network model (Langacker) and the two-level model (Bierwisch) in comparison // R. Dirven, J. Vanparys (eds.). Current Approaches to the Lexicon. Frankfurt-am-Main etc. : Peter Lang, 1995. P. 3-26.
Рахилина Е.В. Когнитивная семантика: История. Персоналии. Идеи. Результаты // Семиотика и информатика. 1998. Вып. 36. С. 274-322.
Магировская О.В. Уровни концептуализации в языке // Когнитивные исследования языка. 2009. Вып. 4. С. 78-96.
Langaker R.W. A dynamic view of usage and language acquisition // Cognitive Linguistics. 2009. Vol. 20-3. P. 627-640.
Бабушкин А.П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1996. 104 с.
Маслова В.А. Введение в когнитивную лингвистику. М. : Флинта : Наука, 2008. 296 с.
Красных В.В. Лингво-когнитивный подход к коммуникации // Язык, сознание, коммуникация : сб. ст. М., 2000. Вып. 12. С. 41-45.
Вежбицкая А. Языковая картина мира как особый способ репрезентации образа мира в сознании человека // Вопросы языкознания. 2000. № 6. С. 33-38.
Фрумкина Р.М. Психолингвистика. М. : Академия, 2003. 320 с.
Иванова С.В. Лингвокультурологический аспект исследования языковых единиц. URL: https://www.twirpx.com/file/329535/
Выготский Л.С. Избранные психологические исследования: Мышление и речь. М. : АПН РСФСР, 1956. 519 с.
Стернин И.А. Лексическое значение слова в речи. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1985. 138 с.
Кобозева И.М. Лингвистическая семантика. М. : ЛИБРОКОМ, 2009. 352 с.
Панасенко Л.А. Интерпретирующий потенциал лексических категорий : автореф. дис. канд. филол. наук. Тамбов, 2014. 42 с.
Шумилова А. А. Словообразовательно-пропозициональная синонимия русского языка // Кемеровская дериватологическая школа: Традиции и новаторство. М., 2011. С. 244-256.
Гутгарц Р.Д. Принципы системного подхода. URL: http://mei07.narod.ru/index/0-9
Bertalanffy L. von. General System Theory: Foundations, Development, Applications. N. Y. : George Braziller, lnc., 1968. 289 p.
Бабина Л.В. Концептуальные основы словообразования // Когнитивные исследования языка. 2009. Вып. 4. С. 128-149.
Болдырев Н. Н. Языковые категории как формат знания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2. С. 5-22.
Гольдберг В.Б. Способы концептуализации в лексике // Когнитивные исследования языка. 2009. Вып. 4. С. 97-127.
Козлова Л. А. Авторская метафора и её роль в репрезентации доминантного смысла текста (на материале эссе Джона Фаулза «The Tree») // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015. № 1. С. 34-40.