The Media Concept Oil Today: The Formation of the Petroleum Metaphor
The article proves the hypothesis that, in the discursive evolution of the media concept, the fact of the origin and consolidation of its ability to act not only as a recipient, the target of metaphorical projection, but also as a donor, a source that acquires the “right” to metaphorical expansion due to the growth of its semantic-interpretive resources, is especially important. For this purpose, the cognitive-semantic structure of the concept, as a result of its quantitative and qualitative discursive dynamics, should clearly identify, generali/e, consolidate and cate-gori/e the semantic features that are becoming generally accepted, typified and stable at this moment. These semantic features in their specific dispositive-structural correlation become a procedural basis for the implementation of the concept in the cognitive source domain and its metaphorical expansion into various conceptual domains. The author's analysis of the Russian-language media narrative of the past decade has marked a new stage in the discursive evolution of one of the media dominants of our time-the media concept oil. This concept actively evolves from a metaphorically unilateral target domain into a bilateral one, also becoming a source sphere, developing its metaphorical expansionary potential and creating a special petroleum metaphor. A number of intradiscursive and extradiscursive factors contribute to the formation of the petroleum metaphor based on the structure lyudi/narod/naselenie/grazhdane - vtoraya/novaya neft' (people/nation/population/citizens as another/new oil). The interdiscursive factors include: (1) the conflict-generating world modeling potential of the concept (formed in its previous discursive history) based on the opposition of the vectors of the semantic and axiological development of polar value-based valence; (2) the organic integration of metaphorical innovation into the central conceptual opposition of media and political discourses: people vs. power; (3) the actualization of verbal, historical and cultural prototypes, transmitting information-interpretive impulses to the metaphorical innovation and predicting its “plot-building”; (4) the formation of a stable structure of metaphorical consequences (as a result of regular discursive implementations and various variants of interpretive “promotion”) with the resulting consolidation of this structure in the collective linguistic consciousness; (5) the linking of the metaphorical model to certain subdiscourses (to the oppositional political discourse in the author's case), which subsequently makes the metaphorical projection easily decipherable because of the public recognition of its discursive “registration”. The extradiscursive factors include current events in the political, economic and cultural life of society.
Keywords
petroleum metaphor,
source domain of metaphorical expansion,
discursive evolution,
media concept oil,
петролеумная метафора,
сфера-источник метафорической экспансии,
дискурсивная эволюция,
медиаконцепт нефтьAuthors
Orlova Olga V. | Tomsk State Pedagogical University | o.orlova13@yandex.ru |
Всего: 1
References
Стексова Т.И., Крылов Ю.В. Новая жизнь старого жанра: к проблеме вариативности жанра (на материале лозунга и слогана) // Жанры речи. 2018. № 3 (19). С. 179-188.
Осипова А.А., Шулежкова С.Г. Советские лозунги в художественной литературе и в современной публицистике конца ХХ - начала XXI вв // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 4-4 (64). С. 161-166.
Левин Ю.И. Семиотика советских лозунгов // Избранные труды. Поэтика. Семиотика. М. : Языки рус. культуры, 1998. С. 542-558.
Орлова О. В. Роль культурного и вербального прототипов в дискурсивностилистической эволюции медиаконцепта // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. Вып. 3. С. 59-64.
Карасик В. И. Рец.: Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. Волгоград: Перемена, 2000. 368 с. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6: Языкознание. Реферативный журнал. 2001. № 2. С. 52-57.
Невинская М.Д. Концептуальная оппозиция «народ - власть» в политическом дискурсе : автореф. дис.. канд. филол. наук. Вологоград, 2006. 24 с.
Шейгал Е.И. Семиотика политического дискурса. Волгоград : Перемена, 2000. 368 с.
Орлова О.В. Ассоциативно-смысловая корреляция нефть - еда в дискурсе русской поэзии революционной эпохи // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. Вып. 3. С. 187-191.
Орлова О. В. Семантические трансформации концептов нефть и труд в малой прессе нефтедобывающих территорий (на примере газеты «Нарымский вестник») // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 353. С. 34-37.
Орлова О.В. Миромоделирующий потенциал регионально маркированногоме-диаконцепта: концепт нефть в томской медиасфере // Вестник Томского государственного унверситета. Филология. 2010. № 4 (12). C. 33-41.
Лотман Ю.М. Память в культурологическом освещении // Избранные статьи. Таллин, 1992. Т. 1. С. 200-202.
Гузаерова Р. Р. Интернет-мем как знак современного медиапространства // Филология и культура. 2017. № 2 (48). С. 50-54.
Кронгауз М.А. Мем в русскоязычном интернете: опыт деконструкции // Русский язык и новые технологии. Школа актуальных гуманитарных исследований. М., 2014. С. 87-95.
Орлова О.В. Вечность пахнет нефтью как прецедентный текст современной культуры в Интернет-дискурсе (часть 1) // Сибирский филологический журнал. 2013. № 1. С. 190-202.
Орлова О.В. Вечность пахнет нефтью как прецедентный текст современной культуры в Интернет-дискурсе (часть 2) // Сибирский филологический журнал. 2013. № 2. С. 250-257.
Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М. : Едиториал УРСС, 2004. 256 с.
Малышева Е.Г. Метафорическая модель «спорт - это война» в журналистском спортивном дискурсе (на материале текстов современных печатных и электронных СМИ) // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 328. С. 4-19.
Баранов А.Н. Дескрипторная теория метафоры. М. : Языки славянской культуры, 2014. 632 с.
Чудинов А.П. Динамика российской системы моделей политической метафоры // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2010. № 12. С. 74-78.
Чудинов А.П. Российская политическая метафорика в начале XXI века // Политическая лингвистика. 2008. Вып. 1 (24). С. 86-93.
Будаев Э.В., Чудинов А.П. Метафоры, которыми мы живем: преобразования прецедентного названия // Политическая лингвистика. 2007. Вып. 2 (22). С. 99-106.
Чудинов А.П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000). Екатеринбург, 2001. 238 с.
Орлова О. В. Нефть: дискурсивно-стилистическая эволюция медиаконцепта. Томск : ТомСувенир, 2012. 224 с.
Орлова О. В. Дискурсивно-стилистическая эволюция медиаконцепта: жизненный цикл и миромоделирующий потенциал. Томск : Изд-во Том. гос. пед. ун-та, 2012. 354 с.
Орлова О. В. Жизненный цикл и миромоделирующий потенциал медиаконцепта // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. Вып. 6 (69). С. 79-84.