On the Female and the Feminine in Soviet Texts of Dmitri Prigov
The article deals with the problem of the female and the feminine in Dmitri Prigov's works. An emphasis is made on the collection Soviet Texts (2016). The material used for the argumentation of a number of provisions of the article are texts on the topic from the eightvolume collection of the poet's verses published in Germany. It is shown that one of the reasons of the undying interest to Prigov's works consists in the stability of the aesthetics of postmodernism. The culture labeled as “post-” loses its relevance, has no bright alternative; the counter-aesthetics is not created. This causes a return to the play-claim for non-systemic thinking as a criticism of systems. The value of Prigov's statement lies in the culturological space rather than in the poetic one. The author's works mark a shift in humanitarian discourse, which is shaped figuratively, not scientifically, which gives full scope to philological exercises in deconstruction and cultural associations. The topic of the female is not a random choice; it is a certain moral core of the Russian classical literature. Its deconstruction is the most important sign of the curtailing of the humanistic paradigm. In the article, the sacral and demonized spectra connected with the female topic are determined. Prigov's turn from social cultural symbols to unconscious ones (images of the Soviet female heroine, woman as an object of compassion and grief, images of woman-mother as an incarnate wisdom, motherland; images of the beloved and the femme fatale) is shown. The analysis of the female and the feminine showed the ambiguity of solutions on the topic. The woman acts in various, often mutually exclusive forms. She is interpreted as a by-product of social, cultural, economic, and political systems which, however, glitch and produce a defective, incomprehensible result. Hence, the woman is recognized as a “highly doubtful” subject (the “Description of a Subject” cycle). Soviet Texts captured the process when official culture turned into a world of lost stories that is marked by self-parody. This world has everything previously recognized as insignificant (femininity, sex, erotica), permits the previously banned (deviant behavior). However, Prigov emphasizes the fictitious nature of the depicted feelings, experiences: in their description, the poet plays with stereotypes of the Soviet era. In his late works, Prigov prefers zoomorphs, to which women are closer than men, so the image of the female and the feminine is used as a research tool of the monstrous. The poet justifies this by the completion of the “enlightenment” imperative of an individual's integrity.
Keywords
Д.А. Пригов,
«Советские тексты»,
тема женского,
Dmitri Prigov,
Soviet texts,
female topicAuthors
Kovtun Natalya V. | Krasnoyarsk State Pedagogical University | nkovtun@mail.ru |
Всего: 1
References
Ковтун Н. В. Женщины революции: от Даши Чумаловой к «Комиссаршам» Валентина Распутина // Русская культура под знаком Революции. Дальний Восток, близкая Россия. Вып. 2 : сб. науч. ст. / под ред. В. Гречко, Су Кван Кима, С. Нонака. Белград ; Сеул ; Саитама, 2018. С. 32-49.
Гройс Б. Утопия и обмен: Стиль Сталин. О новом. Статьи. М. : Знак, 1993.
Вайль П., Пригов Д. Герои времени: Дядя Степа // Интервью Радио «Свобода». 2011. 24 мая. URL: https://www.svoboda.org/a/24204542.html
Ковтун Н. European “Nigdeya” and Russian “TUtopia” (On the issue of interaction) // Journal of Siberian Federal University. Humanities and social sciences. 2008. № 1 (4). P. 539-556.
Трофимова Е. Метафизика постмодернизма Дмитрия Александровича Пригова // От модернизма к постмодернизму: Русская литература XX-XXI веков : сб. ст. в честь проф. Х. Вашкевич / под ред. А. Скотницкой, Я. Свежего. Краков, 2014. С. 533-543.
Пивоваров В. Пригов (несистематические наброски к портрету) // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 696-701.
Смирнов И. П. Психодиахронологика: Психоистория русской литературы от романтизма до наших дней. М. : НЛО, 1994.
Кончаловская Н. Наша древняя столица. М. : Дет. лит., 1972.
Ямпольский М. Пригов: Очерки художественного номинализма. М. : НЛО, 2016.
Ildiko K. Возвращение Демона. Опыт интерпретации стихотворения Б. Пастернака «Памяти Демона» // Sub Rosa. In Honorem Lenae Szilard : сб. в честь Лены Силард. Будапешт, 2005. С. 361-372.
Пригов Д.А. Тысячелетье на дворе // Искусство кино. 2000. № 6. С. 138-140.
Житие протопопа Аввакума, им самим написанное, и другие его сочинения / под ред. Н. К. Гудзия. М. : Гослитиздат, 1960.
Топоров В. Н. Текст города-девы и города-блудницы в мифологическом аспекте // Исследования по структуре текста. М., 1987. С. 121-132.
Смирнов И.П. Быт и бытие в стихотворениях Д.А. Пригова // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 96-105.
Зубова Л. Д.А. Пригов: инсталляция словесных объектов // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 540-565.
Голынко-Вольфсон Д. Читая Пригова: неоднозначное и неочевидное // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 145-180.
Гюнтер Х. Архетипы советской культуры // Соцреалистический канон : сб. ст. / под ред. Х. Гюнтера, Е. Добренко. М., 2000. С. 764-780.
Пушкин А. С. Собр. соч. : в 3 т. Т. 1: Стихотворения. Сказки. Руслан и Людмила. М. : Худож. лит., 1985.
Плеханова И. Интеллектуальная поэзия: Иосиф Бродский, Генрих Сапгир, Д. А. Пригов. М. : Флинта : Наука, 2016.
Бараш А. «Да я ведь что, да я с любовью.»: Пригов как деятель цивилизации // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 263-278.
Кристева Ю. Силы ужаса: эссе об отвращении. Харьков ; Санкт-Петербург : Ф-Пресс : ХЦГИ : Алетейя, 2003.
Ахматова А. Стихотворения, поэмы, проза. Томск : Кн. изд-во, 1989.
Эпштейн М. Лирика сорванного сознания: народное любомудрие у Д. А. Пригова // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 252-262.
Пригов Д.А. Проект «Русская красавица» // Собр. соч. : в 5 т. Т. 5: Мысли. Избранные манифесты, статьи интервью. М., 2019.
Липовецкий М. Паралогии: Трансформации (пост)модернистского дискурса в русской культуре 1920-2000-х годов. М. : НЛО, 2008.
Пригов Д.А. Собрание стихов : в 8 т. Wien ; Berlin ; Munchen ; Leipzig : Wiener Slawisticher Almanach, 1996-2016. Sbd. 42-88.
Берг М. Литературократия: Проблема присвоения и перераспределения власти в литературе. М. : Новое литературное обозрение, 2000.
Пригов Д. А. Советские тексты. СПб. : Изд-во Ивана Лимбаха, 2016.
Пригов Д. А., Эпштейн М. Попытка не быть идентифицированным (беседа Михаила Наумовича Эпштейна с Дмитрием Александровичем Приговым) // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 52-71.
Чепела К., Сандлер С. Тело у Пригова // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 513-539.
Пригов Д., Шаповал С. Портретная галерея Д.А.П. М. : НЛО, 2013.
Добренко Е. «Прийти к женщине и лечь к ней в постель в мундире»: Пригов и Михалкова-Кончаловская // Неканонический классик: Дмитрий Александрович Пригов (1940-2007) : сб. ст. и материалов. М., 2010. С. 358-407.