Intermedial Parameters of Chekhov’s Plots: Literature in the Face of the Crisis of Sign-Symbolic Activity (On the Material of Chekhov’s Early Prose)
The article raises the question of Chekhov’s rethinking of various medial “tools” (letter, printed text, image, painting, literature, theater, etc.) in the context of epochal artistic challenges, the main of which is the crisis of sign-symbolic activity. This problem has not received sufficient coverage in literary studies (especially on the material of the writer’s early works), and the article attempts to at least partially fill this gap. The proposed study is based on the categorical structure of modern narratology: the focus is not on intermediality as a selfsufficient phenomenon, but on its contribution to the development of stories told by Chekhov. From the analysis of the writer’s works, it becomes clear that this contribution is not only extremely large, but in many cases exhausts the expediency of using intermedial writing techniques. Chekhov represents both artistic and non-artistic media in his works. In the first case, the writer states the elimination of the aesthetic code (“Reading”, “Art”, “A Tragic Actor”, “Marya Ivanovna”): art becomes part of everyday life and ultimately loses selfidentity, performing only its peripheral functions (from the medium between the viewer/reader and the artistic universe it turns into a means of expressing gratitude, creating an image, maintaining psychological health, etc.). Non-artistic media are institutionalised and fetishised; as a result, they acquire an unjustifiably high value (“Living Memories”, “The Collection”). Ideas about the axiological and causative properties of media are de-automated in Chekhov’s narrative. The writer places the image, object, theatrical performance, or verbal text in the conditions when they begin to “incorrectly” influence the narrated events (or lose all ability to change something in the diegetic world). Reading a book can be a reason for murder (“A Drama”), a severe psychological state (“Reading”), deterioration of interpersonal relations (“The Vaudeville”); a painting ceases to be the “main character” in the artist’s life (“Talent”); a blot is capable of destroying the career of an official (“Living Memories”); a love message causes indifference in a girl, which, however, does not prevent her from reciprocating the feeling of her boyfriend (“Love”); litter becomes a collection of memorabilia, key for the character’s everyday life and even his self-consciousness (“The Collection”). The article takes only the first step in the systematic study of Chekhov’s narration in terms of intermediality. Attracting material from Chekhov’s mature and late creative work will probably give impetus to a deeper study of the issues raised in this study.
Keywords
crisis,
sign-symbolic activity,
plot,
narration,
intermediality,
narrative,
Chekhov,
кризис,
знаково-символическая деятельность,
сюжет,
нарратив,
Чехов,
интермедиальностьAuthors
Agratin Andrey E. | Russian State University for the Humanities; Pushkin State Russian Language Institute | andrej-agratin@mail.ru |
Всего: 1
References
Назиров Р.Г. Достоевский и Чехов: преемственность и пародия // Назиров Р.Г. Русская классическая литература: сравнительно-исторический подход: Исследования разных лет : сб. ст. Уфа, 2005. С. 159-168.
Кубасов А.В. Проза А.П. Чехова: искусство стилизации. Екатеринбург : Уральский гос. пед. ун-т, 1998. 399 с.
Wolf W. Music and Narrative // The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London : Routledge, 2005. P. 324-329.
Wolf W. Pictorial Narrativity // The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London : Routledge, 2005. Р. 431-435.
Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем : в 30 т. Сочинения : в 18 т. М., 1974-1982.
Малкина В. Театральность в рассказе («Трагик» А.П. Чехова и «Ди Грассо» И.Э. Бабеля) // Молодые исследователи Чехова. 5: Материалы международной научной конференции, Москва, май 2005 г. М., 2005. С. 240-246.
Kress G., Leeuwen T. van. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London : Arnold, 2001. 152 p.
Wolf W. Intermediary // The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London : Routledge, 2005. P. 252-256.
Петрова С. А. Интермедиальный анализ образов героев в произведениях А.П. Чехова («Контрабас и флейта», «Скрипка Ротшильда») // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2011. № 3 (14). С. 160-164.
Грякалова Н.Ю. Визуальный образ и смысл: заметки о чеховских экфрасисах (к юбилею А.П. Чехова) // Русская литература. 2010. № 2. С. 3-14.
Родионова В.М. Поэтика Чехова: живописность и музыкальность прозы. М. : Изд-во МГОУ, 2009. 95 с.
Фортунатов Н.М. Пути исканий: О мастерстве писателя. М. : Сов. писатель, 1974. 240 с.
Гиршман М.М. Ритм художественной прозы. М. : Сов. писатель, 1982. 366 с.
Катаев В.Б. Проза Чехова: проблемы интерпретации. М. : Изд-во МГУ, 1979. 327 с.
Мазенко В.С. Игровое начало в произведениях А.П. Чехова : дис.. канд. филол. наук. Воронеж, 2004. 160 с.
Ильин И.П. Постмодернизм от истоков до конца столетия: Эволюция научного мифа. М. : Интрада, 1998. 255 с.
Седых Э.В. К проблеме интермедиальности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 9. 2008. Вып. 3, ч. 2. С. 210-214.
Ryan M.L. Narration in Various Media // The Living Handbook of Narratology. 2012. URL: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/53.html
Чудаков А.П. Поэтика Чехова. Л. : Наука, 1971. 290 с.
Тишунина Н.В. Методология интермедиального анализа в свете междисципли нарных исследований // Методология гуманитарного знания в перспективе XX века: К 80-летию профессора М.С. Кагана. Серия: Symposium. № 12. СПб., 2001. С. 149-154. URL: http://anthropology.ru/ru/text/tishunina-nv/metodologiya-intermedialnogo-analiza-vsvete-mezhdisciplinarnyh-issledovaniy
Каган М.С. Морфология искусства. М. : Искусство, 1972. 440 с.
Brown G.S. Music and Literature: A Comparison of the Arts. Thompson Press, 2008. 304 p.
Scher S.P. Notes Toward a Theory of Music // Comparative Literature. 1970. Vol. 22, № 2. P. 147-156.
Лотман Ю.М. Избранные статьи : в 3 т. Т. 1 : Статьи по семиотике и типологии культуры. Таллин : Александра, 1992. 472 с.
Hansen-Love A.A. Intermedialiat und Intertextualiat : Probleme der Korrelation von Wort und Bildkunst - am Beispiel der russischen Moderne // Wiener Slawistisher Almanack. Sbd. 11. Wien, 1983. Р. 291-360.
Ханзен-Леве О.А. Интермедиальность в русской культуре: от символизма к авангарду. М. : РГГУ, 2016. 450 с.
Бородин А.В. Синтез искусств в эпоху русского барокко // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2011. № 1 (39). С. 248-250.
Кротова Д.В. Синтез искусств в русской литературе конца XIX - первой трети XX века: А. Белый, З.Н. Гиппиус, А.С. Грин, М.М. Зощенко : дис.. канд. филол. наук. М., 2013. 168 с.
Демшина А.Ю. Проблема взаимодействия искусств в эпоху постмодернизма: российская художественная практика : дис.. канд. культурологии. СПб., 2003. 166 с.