Syncretic Imagery in the Poetry by Vladimir Strochkov and Aleksandr Levin
This article considers imaginative syncretism, ascending to the language archaic, as a complex presentation of several semantic features in a single word. This concept incorporates phenomena such as polysemy, homonymy, compounding, blending, conversion, and other cases of language compression. Its main feature is implementing different meanings of a word or a form in a single speech act, in which the context does not eliminate, but, on the contrary, produces uncertainty. The object of the study is the specifics of the picture of the world in the lyrics of modern poets Vladimir Strochkov and Aleksandr Levin, namely, the complex of motifs represented using syncretic imagery. The article shows that Strochkov’s syncretism manifests the motif of reality disintegration, which is invariant in his poems: the author thematises the end of existence, the feeling of exhausted time, and the extinction of the poetic talent. To fix the discrete world that constantly changes its image, Strochkov uses specific language means: text re-segmentation, blending, homonymy, paronymy, enantiosemy (the latter can be both linguistic and occasional). This results in illusiveness, the true or imaginary irreality of everything directly visible. The author always interprets the contact of the lyrical character with the reality as painful. In Levin’s lyrics, the syncretic imagery serves the motifs coming back to Bakhtin’s theory of carnival and carnivalisation of literature. The most frequent motif-the continuous “formation of life”-is understood as the emergence of new entities immediately from the language (by compounding, blending, substantivation, rethinking of stable concepts). The characters’ behaviour resembles the carnival mesalliances Bakhtin described: due to grammatical transformations, the border between man and nature, organics and inorganics becomes extremely unsteady. In Levin’s lyrics, the real world with its burden is profaned, whereas language is asserted as the inexhaustible source of life. The detailed analysis of poems by Strochkov and Levin allows claiming that syncretic imagery in the poetics of modality can serve different tasks; however, if ancient syncretism was a premise of knowledge and of phenomena differentiation, its modern counterpart-neosyncretism-casts doubt on knowing phenomena and points to the total revision of the world undertaken by poetic consciousness.
Keywords
carnivalisation of literature,
disintegration of reality,
semantic syncretism,
archaic word,
Aleksandr Levin,
Vladimir Strochkov,
карнавализация литературы,
распад реальности,
архаическое слово,
семантический синкретизм,
А. Левин,
В. СтрочковAuthors
Bokarev Aleksei S. | Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinsky | asbokarev@mail.ru |
Всего: 1
References
Левин А. Биомеханика. М., 1995. 96 с.
Скубачевска-Пневска А. Карнавализация // Поэтика: слов. актуальных терминов и понятий / [гл. науч. ред. Н. Д. Тамарченко]. М., 2008. С. 91-93.
Левин А. Песни неба и земли: Избранные стихотворения 1983-2006 годов. М. : Новое лит. обозрение, 2007. 275 с.
Тютчев Ф.И. Сочинения : в 2 т. М. : Правда, 1980. Т. 1. 384 с.
Левин А. Орфей необязательный: Стихотворения 1984-2001 годов. Москва : АРГО-РИСК ; Тверь : Колонна, 2001. 192 с.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского // Собр. соч. : в 7 т. М., 19972012. Т. 6. С. 6-300.
Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса // Собр. соч. : в 7 т. М., 1997-2012. Т. 4 (2). С. 7-508.
Зубова Л.В. Александр Левин: грамматический театр // Зубова Л.В. Языки современной поэзии. М., 2010. С. 267-314.
Оборин Л. Александр Левин. Песни неба и земли // Знамя. 2008. № 12. URL: http://magazines.russ.ru/znamia/2008/12/ob18.html
Анпилов А. Отсеки печали // Новое литературное обозрение. 2006. № 78. URL: https://tschausy. livej ournal. com/41301.html
Шевелев И. Александр Левин. Орфей необязательный: Вторая книга стихов // Время МН. № 870. 7 февраля 2002. URL: http://web.archive.org/web/20030706 160804/http://www.vremyamn.ru/cgi-bin/2000/870/7/5.html
Урицкий А. Вылезает из болота накрахмаленный кукух: О стихах и песнях нео-обэриута Левина // Независимая газета. № 121 (1048). 16 ноября 1995. URL: http://www.levin.rinet.ru/ABOUT/Uricki_Nezavisimaya.htm
Скворцов А.Э. Игра в современной русской поэзии. Казань : Изд-во Казан. ун-та, 2005. 364 с.
Лощилов И. Лингвистический лимб поэта Левина // Новая Сибирь. 1995. № 9 (94). URL: http://www.levin.rinet.ru/ABOUT/Loscilov.htm
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка : в 4 т. / пер. с нем. и доп. О.Н. Трубачева. М. : Прогресс, 1986-1987.
Строчков В. Бюллетень по уходу // Арион. 2006. № 2. URL: http://magazines.russ.ru/arion/2006/2/str1.html
Веселовский А.Н. Психологический параллелизм и его формы в отражениях поэтического стиля // Веселовский А.Н. Историческая поэтика. М., 2008. С. 125-199.
Строчков В. Наречия и обстоятельства. 1993-2004. М. : Новое лит. обозрение, 2006. 496 с.
Шекспир У. Король Лир // Полн. собр. соч. : в 8 т. М., 1967-1960. Т. 6. С. 427-568.
Черных Н. Открытая система: Владимир Строчков // Вопросы литературы. 2011. № 4. С. 55-74.
Строчков В. <Стихи> // Арион. 2015. № 3. С. 46-49.
Петелина О.О. Поэтика Владимира Строчкова: «полисемантика» как способ организации поэтического текста : дис.. канд. филол. наук. Н. Новгород, 2016. 161 с. Синкретическая образность в поэзии Владимира Строчкова и Александра Левина 237
Житенев А.А. Поэзия неомодернизма. СПб. : ИНАПРЕСС, 2012. 480 с.
М.Г. Владимир Строчков: Наречия и обстоятельства // Знамя. 2007. № 9. URL: http://magazines.russ.rU/znamia/2007/9/mg16.html
Зубова Л. В. Владимир Строчков: странствия по семантическим полям // Зубова Л.В. Языки современной поэзии. М., 2010. С. 230-265.
Зусева В. Угрюмый поэт (о стихах Владимира Строчкова) // Арион. 2007. № 1. URL: http://magazines.russ.ru/arion/2007/1/zu26.html
Константинова С.Л. «Больная Р.» Владимира Строчкова в контексте традиций русского классического авангарда: «сдвигология» А. Крученых и стихотворение М. Кузмина «Конец второго тома» // Вестник Псковского государственного педагогического университета. Серия: Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки. 2008. № 5. С. 74-81.
Строчков В. Глаголы несовершенного времени: Избранные стихотворения 1981-1992 годов. М. : Диас, 1994. 416 с. URL: http://www.vavilon.ru/texts/strochkov/ strochkov1.html
Константинова С.Л. Сдвиг и пересегментация как принцип построения текста: «За писк и сумма с шедшего» В. Строчкова // Вестник Псковского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки. 2014. № 5. С. 170-174.
Строчков В. Небиография автора // 45-я параллель. 2009. № 27 (123). URL: https://45parallel.net/vladimir_strochkov/#biography
Строчков В. По ту сторону речи // Строчков В. Глаголы несовершенного времени: Избранные стихотворения 1981-1992 годов. М., 1994. URL: http://www.va-vilon.ru/texts/strochkov/strochkov1-11.html
Левин А., Строчков В. Перекличка: Стихи и тексты. Москва : АРГО-РИСК; Тверь: Колонна, 2003. 124 с.
Левин А., Строчков В. Лингвопластика. Полисемантика: Попытка анализа и систематизации // Левин А. Орфей необязательный: Стихотворения 1984-2001 годов. Москва ; Тверь, 2001. С. 169-184.
Венгранович М.А. Семантический синкретизм фольклорного слова // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2012. № 4 (22). С. 233-236.
Зубова Л.В. Современная русская поэзия в контексте истории языка. М. : Новое лит. обозрение, 2000. 432 с.
Кулаков В. Предлог для предложения // Кулаков В. Постфактум. Книга о стихах. М., 2007. С. 96-109.
Зубова Л.В. Поэзия Марины Цветаевой: Лингвистический аспект. Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1989. 264 с.
Бахтин М.М. Марксизм и философия языка // Бахтин М.М. Фрейдизм. Формальный метод в литературоведении. Марксизм и философия языка : статьи. М., 2000. С. 349-486.
Колесов В.В. Семантический синкретизм как категория языка // Колесов В.В. Слово и дело: Из истории русских слов. СПб., 2004. С. 44-56.
Бройтман С.Н. Два стихотворения К. Случевского: (Образные языки позднеклассической поэзии) // Бройтман С.Н. Поэтика русской классической и неклассической лирики. М., 2008. С. 129-137.
Бройтман С.Н. Историческая поэтика // Теория литературы: учеб. пособие для студ. филол. фак. высш. учеб. заведений : в 2 т. / под ред. Н.Д. Тамарченко. М., 2004. Т. 2. 368 с.
Бройтман С.Н. Поэтика книги Бориса Пастернака «Сестра моя - жизнь». М. : Прогресс-Традиция, 2007. 608 с.
Малкина В.Я. Модальности поэтика // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / [гл. науч. ред. Н.Д. Тамарченко]. М., 2008. С. 126-127.
Бройтман С.Н. Русская лирика XIX - начала XX века в свете исторической поэтики: (Субъектно-образная структура). М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 1997. 307 с.