Viktor Astafiev’s “Modern Pastoral”: An Experience of an Intertextual Reading | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/11

Viktor Astafiev’s “Modern Pastoral”: An Experience of an Intertextual Reading

The aim of the article is to clarify the artistic meanings of the “modern pastoral” The Shepherd and the Shepherdess by Viktor Astafiev in comparison with the story Old Years by Pavel Melnikov-Pechersky mentioned in it. The objective of the article is to find ways for an intertextual study of non-concurrent works of Russian literature: to view the classic texts of the 19th and 20th centuries as united in the literary process and its perception by readers. In the center of the applied conceptual apparatus is the category of intertextuality, which often has contradictory interpretations. Understanding intertextuality as the ability of literary texts to set the program of reader’s perception within boundaries of the resonant space these texts form (the term of V.N. Toporov), the author of the article considers the artistic originality of Astafiev’s work taking into account the adjustments made to its content by Melnikov-Pechersky’s story. Astafiev’s modern pastoral is analyzed in the context of the history of the emergence and development of the pastoral genre in the world literature. At the same time, the genre is identified in terms of the theory of the pastoral. The parameters of the modification of the pastoral genre in the latest Russian prose are verified. A special attention is paid to the consideration of Astafiev’s work in the literary-critical context, which allows verifying and correcting the existing concepts and meanings. The author of the article aims to solve the research problem of whether the subtitle of Astafiev’s story indicates its belonging to a certain genre or some other meaning of the work. The solution lies in the sphere of intertextuality as a common (metaphorical) property of the compared texts. As a result, the author comes to the conclusion about the temporal designation of the genre “modern pastoral” that Astafiev introduced was accurate in the context of the dialectic between the personal time of the author-narrator and the historical era. In general, the experience of studying the two stories of two centuries of Russian literature proves the productivity of the categories “intertextuality”, “resonant space of literature”, “genre memory”. The two stories interact intertextually via reading, quoting, characters’ remarks on what they have read and (as the analysis of language shows) via “lexical dominants”, “single-rooted synonyms”. The study revealed the mobility of the categorical boundaries of literature and the active interaction of the designated categories, which allows making a line of predecessors and followers, replacing and supplementing each other in the single development of Russian literature. The “old” is superimposed on the artistic “modernity”, exposing the extreme conventionality and displacement of temporal boundaries in the construction of the resonant space of the Russian classics of the 19th and 20th centuries.

Download file
Counter downloads: 507

Keywords

pastoral, intertextuality, resonant space of literature, genre memory, time

Authors

NameOrganizationE-mail
Bolshakova Alla Yu.A.M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciencesallabolshakova@mail.ru
Всего: 1

References

Мельников П.И. (Андрей Печерский). Собрание сочинений : в 8 т. М. : Правда, 1976. Т. 1. 368 с.
Большакова А.Ю. Русская деревенская проза ХХ века: код прочтения. Шумен (Болгария) : Аксиос, 2002. 160 с.
Ковтун Н.В. Нравственные максимы в повести В.П. Астафьева «Пастух и пастушка» // IV Астафьевские чтения в Красноярске: национальное и региональное в русском языке и литературе, 12-13 сентября 2006 г. / под ред. К.В. Анисимова, О.В. Фельде. Красноярск, 2007. С. 81-104.
Астафьев В.П. Собрание сочинений : в 15 т. Красноярск : Офсет, 1997.
Савельева И.М., Полетаев А.В. История и время: В поисках утраченного. М. : Языки славянской культуры, 1997. 785 с. (Studia Historica).
Бахтин М.М. Дополнения и изменения к «Достоевскому» // Собр. соч. : в 7 т. М., 2002. Т. 6: Проблемы поэтики Достоевского: Работы 1960-1970-х гг. С. 301-367.
Топоров В.Н. Пространство и текст // Из работ Московского семиотического круга / сост. Т.М. Николаева. М., 1997. С. 455-515.
Топоров В.Н. Святость и святые в русской духовной культуре. М. : Гнозис: Языки русской культуры, 1998. Т. 1. С. 65-143.
Смирнов И.П. Диахронические трансформации литературных жанров и мотивов // Wiener Slawistischer Almanach. Sonderband 4. Munchen ; Berlin ; Washington D. C. : Verlag Otto Sagner, 1981. 266 с.
Мережковский Д.С. О символизме «Дафниса и Хлои» // Дафнис и Хлоя: древнегреческий роман Лонгуса. СПб., 1896. С. 5-42.
Апулей. Метаморфозы, или Золотой осел. Петроний. Арбитр. Сатирикон. Лонг. Дафнис и Хлоя. М. : АСТ, 2011. 640 с.
Большакова А.Ю. Роль эпиграфов в композиционной организации современной пасторали В. Астафьева «Пастух и пастушка» // Начало: труды молодых ученых ИМЛИ РАН. М. : ИМЛИ РАН, 1991. С. 86-95.
Большакова А.Ю. Деревня как архетип: От Пушкина до Солженицына. 2-е изд., испр. и доп. М. : Комитет по телекоммуникациям и средствам массовой информации Правительства Москвы, 1999. 60 с.
Михайлова Г.П. «Пастух и пастушка» Виктора Астафьева (к вопросу о жанре повести) // Литература XI-XXI вв.: Национально-художественное мышление и картина мира : материалы международной научной конференции, Ульяновск, 20-21 сентября 2006 г. : в 2 ч. Ульяновск, 2006. Ч. 1. С. 162-172.
Гордеева Е.М. Пасторально-идиллическая традиция в русской прозе второй половины ХХ века : дис.. канд. филол. наук. Пермь, 2016. 232 с.
Прокопенко Н.М. Жанр пасторали и его актуализация в рассказах и повестях B. П. Астафьева 1960-1980-х годов : автореф. дис.. канд. филол. наук. Ишим, 2010. 22 с.
Гордеева Е.М. Трансформация пасторально-идиллической образности в романе О. Ермакова «Транссибирская пастораль» и в повести С. Бардина «Пастораль» // Вестник Вятского государственного университета. 2016. № 7. С. 54-60.
Лейдерман Н.Л. Крик сердца: (Творческий облик Виктора Астафьева) // Урал. 2001. № 10. С. 225-245.
Перевалова С.В. Повесть В.П. Астафьева «Пастух и пастушка» как «современная пастораль» // Язык и текст в пространстве культуры : науч.-метод. семинар «Textus». Санкт-Петербург ; Ставрополь, 2003. Вып. 9. С. 139-143.
Никифорова Л.Р. Эволюция пасторального мифа и проблема жанра «Пастуха и пастушки» В. Астафьева // Общечеловеческое и вечное в литературе ХХ века (русская и советская литература) : тез. докл. всесоюз. науч. конф. Грозный, 1989. С. 192-194.
Саськова Т.В. Жанровая природа пасторали в историко-литературном осмыслении // Литература в системе культуры: материалы научного семинара. М., 1997. Вып. 1. C. 36-45.
Пастораль в театре и театральность в пасторали : материалы 4-го Всерос. науч. спецсеминара «Литература в системе культуры») / отв. ред. Т.В. Саськова. М. : МГО-ПУ, 2001. 172 с.
Саськова Т.В. Пастораль в русской литературе XVIII - первой трети XIX века : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 2000. 42 с.
Самойлов Д.С. Сороковые // Русская поэзия. ХХ век: антология. М., 1999. С. 462.
 Viktor Astafiev’s “Modern Pastoral”: An Experience of an Intertextual Reading | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/11

Viktor Astafiev’s “Modern Pastoral”: An Experience of an Intertextual Reading | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19986645/69/11

Download full-text version
Counter downloads: 1577