The Concept Besovstvo at the Time and Space Level in Fyodor Dostoevsky’s The Devils. Article 1
The article focuses on the representation of the core concept besovstvo at the level of space and time in Fyodor Dostoevsky’s The Devils. In the work, the method of conceptological analysis of the literary text is used, whereby it was identified that the core plot- and sensemaking concept of the novel - besovstvo - is represented at the level of space and time. The features of the concept besovstvo elicited through the general review of the novel, which show themselves in spatial and temporal details of the novel’s worldview, can be divided into three types: describing the characters’ model of time (the end of time, extinction), the space (chaos), and the type of motion in space (spin, breakdown). The first article considers three of the five mentioned features: the end of time, extinction, and chaos. The feature of the end of time appears within the narration time in the dialogues of characters via clashes of their understandings of nature and the meaning of time as an existential substance. Different attitudes to the sacred idea of the end of time were identified in the devils-destructionists; the possessed; Dasha, aware of the approaching of the devastating end; and Stavrogin, still passionately seeking the truth, but having lost the ability to believe. The time of the devil characters is linear. The possessed characters perceive it through the distortion of the Orthodox values. Stavrogin’s world perception is described by the position out of space and time, caused by his disbelief of the “moribund truths” of the fathers and the fruitlessness of the search for the new ideal, which generated the loss of the force and meaning of life. Introducing the feature of extinction that combines the spatial and temporal meanings, Dostoevsky points to the inevitability of the tragic outcome, as long as the linear time of the destructionists leads to the annihilation of life and at the same time designates the causes of what is happening, raises the question of the misfortune and blame of the young generation and the society as a whole. The significant role in the novel’s worldview belongs to the feature of chaos, mainly represented in the words of the chronicler, describing the characters’ motion in space. Via the feature of chaos, Dostoevsky reveals the scale of the consequences of the moral statute destruction and the besovstvo propagation mechanisms determined by the loss of traditional values and search for the new orienting points, which turn out to be false. The other aspect of the feature is connected with the fact that it is allusive to Pushkin’s epigraph, in which the devils’ sabbath serves as one of the symbolic features of the space of national existence, generating the contradictions of the national consciousness. The elicited features reveal metaphysical aspects of the author’s understanding of the nature of besovstvo and its wide distribution. The study of the characters’ temporal conceptualization and spatial features of their deeds clarifies their images revealed by research.
Keywords
Fyodor Dostoevsky,
The Devils,
literary concept,
besovstvo,
poetics,
space and time,
system of charactersAuthors
Bulgakova Natalia O. | Moscow Pedagogical State University | bulgakovano@gmail.com |
Sedelnikova Olga V. | Tomsk Polytechnic University | sedelnikovaov@tpu.ru |
Всего: 2
References
Достоевский: Сочинения, письма, документы: слов.-справ. / сост. и науч. ред. Г.К. Щенников, Б.Н. Тихомиров. СПб.: Пушкинский Дом, 2008. 467 с.
Ашимбаева Н.Т. Лексема «князь» в контексте произведений Достоевского // Достоевский и мировая культура. СПб., 1997. С. 57-66.
Захаров В.Н. Эмблема романа: Россия и Христос // Полн. собр. соч. : в 18 т. Т. 9. М., 2004. С. 544-555.
Касаткина Т.А. Без Бога..: Роман Ф.М. Достоевского «Бесы». Статья 1 // Три века русской литературы: Актуальные аспекты изучения. Москва; Иркутск, 2006. Вып. 13. С. 13-33.
Касаткина Т.А. Без Бога.: Роман Ф.М. Достоевского «Бесы». Статья 2 // Три века русской литературы: Актуальные аспекты изучения. Москва; Иркутск, 2007. Вып. 14. С. 3-24.
Буданова Н.Ф. Бесы // Достоевский. Сочинения, письма, документы. Слов.-справ. СПб.: Изд-во «Пушкинский Дом», 2008. C. 29-31.
Захаров В.Н. Снова «Бесы» // Достоевский Ф.М. Полн. собр. соч.: канонические тексты. Петрозаводск, 2012. Т. 9. С. 635-658.
Тихомиров Б.Н. Репетиция русского апокалипсиса // Достоевский Ф.М. Бесы: роман в трех частях / вступ. ст., подгот. текста и коммент. Б.Н. Тихомирова; ил. С.М. Шор. СПб., 2018. Кн. 1. С. V-VXXX.
Backes J.-L. Dostoievski en France (1884-1930), these dactylographiee, Paris IV. 1972. 5 vol. 712 f.
Backes J.-L. Le Diable dans les romans de Dostoievsky // Centre culturel international de Cerisy-la-Salle, 24 juillet-3 aoht 1964. Entretiens sur l'homme et le diable, sous la direction de Max Milner, avec la collaboration de Catherine et Jean-Louis Backes, Janine Bertier, Gaston Ferdiere.. [etc.]. Paris : La Haye : Mouton et Cie, 1965. P. 299-307.
Poulin I. Langues brisees et sujets en miettes. Pourquoi lire Sappho ou Dostoievski en traduction? // Sens de la langue, sens du langage : poesie, grammaire, traduction. Vol. 32. Pessac, 2011. P. 179-189.
Булгакова Н.О., Седельникова О.В. Концептосфера романа Ф.М. Достоевского «Бесы»: к определению базового концепта и его функции в поэтике романа // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2018. № 54. С. 125-146.
Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе: Очерки по исторической поэтике // Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975. С. 234-407.
Лотман Ю.М. Структура художественного текста. М. : Искусство, 1970. 383 с.
Цейтлин А.Г. Время в романах Достоевского // Русский язык в школе. 1927. № 5. С. 3-17.
Волошин Г. Пространство и время у Достоевского // Slavia, 1933. № 1-2. С. 162172.
Назиров Р.Г. Творческие принципы Ф.М. Достоевского. Саратов, 1982. 160 с.
Сараскина Л.И. «Бесы»: роман-предупреждение. М.: Сов. писатель, 1990. 478 с.
Арутюнова Н.Д. Стиль Достоевского в рамке русской картины мира // Поэтика. Стилистика. Язык и культура. М., 1996. С. 61-96.
Караулов Ю.Н. Русская речь, русская идея и идиостиль Достоевского // Язык как творчество : сб. ст. к 70-летию В.П. Григорьева. М., 1996. С. 237-249.
Галкин А.Б. Пространство и время в произведениях Ф.М. Достоевского // Вопросы литературы. 1996. № 1. С. 316-322.
Шутая Н.К. Художественное время и пространство в повествовательном произведении: На материале романа Ф.М. Достоевского «Бесы»: дис.. канд. филол. наук. М., 1999. 223 с.
Кроо К. «Творческое слово» Ф.М. Достоевского - герой, текст, интертекст. СПб.: Академический проект, 2005. 286 с.
Карякин Ю.Ф. Зачем хроникер в «Бесах» // URL: http://karyakinyury.com/ru/books/dostiapokalipsis/dostiapokalipsis.html (дата обращения: 16.09.2017).
Мелетинский Е.М. Достоевский в свете исторической поэтики // Мелетинский Е.М. Заметки о творчестве Достоевского. М., 2001. 190 с.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений : в 30 т. Л., 1972-1990.
Степанян К. Явление и диалог в романах Ф.М. Достоевского. СПб. : Крита, 2010. 400 с.
Славянская мифология. Энциклопедический словарь. 2-е изд. М. : Междунар. отношения, 2011. 512 с.
Ключевский В.О. Русская история: Полный курс лекций. М. : Олма-ПРЕСС, 2005. 832 с.
Бердяев Н.А. Ставрогин // О русских классиках / сост., коммент. А.С. Гришин. М., 1993. С. 46-54.
Назиров Р.Г. Творческие принципы Достоевского [Электронный ресурс]. URL: http://nevmenandr.net/scientia/nazirov-ch2.php (дата обращения: 16.09.2019).
Михнюкевич В.А. Фольклор в «Бесах» Ф.М. Достоевского // Русская литература. 1991. № 4. С. 18-33. Концепт «бесовство» на пространственно-временном уровне романа «Бесы». Статья 1 229
Седельникова О.В. Ф.М. Достоевский и кружок Майковых. Томск : Изд-во ТПУ, 2006. 274 с.
Арутюнова Н.Д. Символика уединения и единения в текстах Достоевского // Язык и культура: Факты и ценности: К 70-летию Юрия Сергеевича Степанова. М., 2001. С. 530.
Ашимбаева Н.Т. Швейцария в романах «Идиот» и «Бесы» // Достоевский и мировая культура. 2001. № 16. С. 177-185.
Меднис Н.Е. Швейцария в художественной системе Достоевского: (К проблеме формирования в русской литературе швейцарского кода) // Дискурсивномъ и художественность: к 60-летию В.И. Тюпы: сб. науч. тр. М., 2005. С. 102-118.
Степанян К.А. Достоевский и Швейцария // Проблемы истории, филологии, культуры. 2007. № 18. С. 113-122.
Бердяев Н.Я. Философия творчества, культуры и искусства: в 2 т. М. : Изд-во «ЛИГА, Искусство», 1994. 1052 с.