“Hoffmann’s Text” in the Works of Russian Symbolists | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 71. DOI: 10.17223/19986645/71/16

“Hoffmann’s Text” in the Works of Russian Symbolists

The article aims to distinguish between the theory of intertextuality (R. Barthes, J. Kristeva) and the theory of supertexts (V.N. Toporov, N.E. Mednis, N.A. Kuzmina) in the concept “Hoffmann’s text of Russian literature”. The hypothesis is that “Hoffmann’s text” was formed in the first half of the 19th century in the works of A. Pogorelsky, N. Gogol, F. Dostoevsky, and others, and it consists of motifs, images, and stylistic techniques typical for the German writer, a mythologized image of the writer himself and his characters. In the Silver Age, symbolists express the totality of Hoffmann’s problems, images and stylistic techniques in the form of an ideological and thematic “Hoffmann’s complex”. The complex includes a synthesis of arts, romantic irony and grotesque, psychologism, thematization of the problem of mechanization of life and man realized in the images-symbols of a mask, a doll, a puppet, a double, and a mirror, and is characterized by the integrity of the reproduced content. Awareness of “Hoffmann’s complex” as a whole and its reinterpretation is oserved in the works of V. Bryusov, A. Blok, A. Bely, F. Sologub, Z. Gippius, D. Merezhkovsky, and others. In works of small and medium genres, one of the elements of the complex is used: doubleness (A. Bely’s “Story #2”), mirroring (Z. Gippius’ Mirrors, V. Bryusov’s In the Mirror), animating the inanimate (L. Andreev’s “Thought”). In the symbolist novel, “Hoffmann’s complex” is presented systemically (F. Sologub’s The Petty Demon, A. Bely’s Petersburg). An important aspect of the article is the analysis of the transformation of “Hoffmann’s complex” in the works of symbolists. The technique of “animating the inanimate” also applies to abstract concepts (silence, lies, thought). The image of a mirror symbolizes a departure from reality (Z. Gippius’ Mirrors, A. Bely’s Petersburg). The mask and costume gain power over the person. Hoffmann’s doubleness is manifested in symbolists’ works in the reception of the “doubling of reality” (V. Bryusov’s “Flat”, A. Bely’s Petersburg). The synthesis of arts is reflected in the attempt to connect the word with music (A. Bely’s Symphonies, Petersburg). Following Hoffmann, symbolists base their worldview on “destructive” irony. “Hoffmann’s complex” is also becoming a key element in the dramatic art of the Silver Age. Hoffmann’s irony and grotesque are transformed into self-irony and self-fertility in the comic plays of V. Solovyov. The idea of synthesis of arts formed the basis of the “musical” organization of narration in A. Bely’s Symphonies. “Hoffmann’s complex” is fully revealed in the dramatic works of A. Blok (The Puppet Show, The Rose and the Cross). Symbolist dramas of Andreev enrich the complex with new techniques (abstract concepts as acting characters). Russian literature and literary life were influenced by the active functioning of “Hoffmann’s complex” at the turn of the 20th century.

Download file
Counter downloads: 104

Keywords

Hoffmann, supertext, “Hoffmann text of Russian literature”, “Hoffmann’s complex”, mythologization, doubleness, puppetry, romantic irony and grotesque

Authors

NameOrganizationE-mail
Koroleva Vera V.Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovsqueenvera@yandex.ru
Всего: 1

References

Полвека русской жизни: Воспоминания А.И. Дельвига. 1820-1870. М. ; Л. : Академия, 1930. Т. 1. 106 с.
Пыпин А.Н. Белинский, его жизнь и переписка : в 2 т. СПб., 1876.
Игнатов С. С. Погорельский и Гофман // Русский филологический вестник. Варшава, 1914. Т. 72, № 3-4.
Израилевич Л. К вопросу о влиянии Гофмана на Гоголя // Ученые записки Ленинградского университета. 1939. № 33. Сер. филол. наук. Вып. 2. 600 с.
Тамарченко Н., Белянцева А. Традиции Гоголя и Гофмана в «Двойнике» Достоевского // Гоголь как явление мировой литературы: По материалам Междунар. науч. конф., посвящ. 150-летию со дня смерти Н.В. Гоголя, 31 окт. - 2 нояб. 2002 г. М., 2003. С. 345-351.
Ботникова А.Б. Э.Т.А. Гофман и русская литература. Воронеж, 1977. 206 с.
Русская литература рубежа веков: 1890-е - начало 1920-х годов. М. : ИМЛИ РАН, Наследие, 2001. 768 с.
Меднис Н.Е. Текст и его границы. Сверхтексты в русской литературе. Новосибирск : НГПУ, 2003. 170 с
Кузьмина H.A. Интертекст и его роль в процессах эволюции поэтического языка. М. : Едиториал УРСС, 2004. 272 с.
Кузмин М. Дневник 1908-1915 годов. СПб. : Изд-во Ивана Лимбаха, 2005. 865 с.
Иванов В. Собрание сочинений : в 4 т. Брюссель, 1987.
Приходько И.С. А. Блок и русский символизм: мифопоэтический аспект. Владимир, 1999. 80 с.
Приходько И.С. Вечные спутники Д.С. Мережковского: К проблеме мифологизации культуры // Сборник по материалам конференции в ИМЛИ РАН. М., 1999. С. 46-54.
Блок А.А. Собрание сочинений : в 8 т. М. : Худож. лит., 1961-1963.
Белый А. Собрание сочинений : в 14 т. М. : Республика, 1994-2018.
Белый А. Книга 1. На рубеже двух столетий. М. : Худож. лит., 1989. 543 с.
Чулков Г. Современники: (Годы странствий). Public Domain, 1930.
Королева В.В. Миф о художнике Леонардо в романах Д.С. Мережковского «Воскресшие Боги. Леонардо да Винчи» и Э.Т.А. Гофмана «Эликсиры дьявола» // Вестник Костромского государственного университета. 2019. Т. 24, № 2. С. 159-165.
Королева В.В. Черты гофмановского стиля в романе Ф.К. Сологуба «Мелкий бес». // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. 2016. Т. 22, № 5. С. 100-106.
Королева В.В. Гофмановский пласт «чужого слова» в романе А. Белого «Петербург» // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2016. Т. 22, № 3. С. 74-79.
Королева В.В. Множественный раскол личности в романе В. Брюсова «Огненный ангел» и «Эликсиры дьявола» Э.Т.А. Гофмана // Пушкинские чтения-2015. Художественные стратегии классической и новой литературы: жанр, автор, текст : материалы ХХ Междунар. науч. конф. СПб., 2015. С. 83-92.
Белый А. Собрание сочинений. Петербург: Роман в 8 главах с прологом и эпилогом. М. : Наука, 1994.
Королева В.В. «Гофмановский комплекс» в театральной эстетике Серебряного века // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 439. C. 18-25.
 “Hoffmann’s Text” in the Works of Russian Symbolists | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 71. DOI: 10.17223/19986645/71/16

“Hoffmann’s Text” in the Works of Russian Symbolists | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 71. DOI: 10.17223/19986645/71/16

Download full-text version
Counter downloads: 410