An Observer in Poetic Narrative (In the Poems of Pavel Vasiliev) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 72. DOI: 10.17223/19986645/72/16

An Observer in Poetic Narrative (In the Poems of Pavel Vasiliev)

The article analyzes the subjective organization of poetic narrative, the specificity of an observer in correlation with the forms of the author’s consciousness, ways of expressing the subject of spatial deixis, and kinds of perception used by the observer. The analysis is carried out on the basis of the lyrics of the Russian Soviet poet Pavel Vasiliev (1910-1937). Supporting the opinion of many scholars about the narrative nature of poetry and its eventuality, we have applied some narratological concepts to the analysis of poetic texts. Based on the concept of an “observer” (Yu.D. Apresyan, E.V. Paducheva) in poetic narrative and correlating it with various forms of the author’s consciousness (the author him-/herself, the narrator, the lyrical character, the role-playing character), in accordance with B.O. Korman, we have attempted to identify the specificity of the role and function of an observer as a subject of spatial deixis, explicit and implicit ways of its expression, and kinds of perception used. The observer in Vasiliev’s poems acts as the subject of perception, most often visual or acoustic one, less often tactile and olfactory. By varying the channels of perception and using the figure of an observer, the poet creates a stereoscopic concrete-sensual reality for the reader, perceiving it through their eyes, ears, and other senses. Depending on the role of the subject, it is expressed explicitly using egocentric words: 1st person pronouns, 1st person verbs of perception (see, hear, look, etc.), particles (vot, i vot), or implicitly through implications derived from figurative-artistic linguistic means: metaphors, epithets, comparisons, rhetorical figures, etc. The reader and the observer, changing their positions and points of observation, move in space and become a spectator and a listener directly present at the events. The observer in poetic narrative, regardless of the forms of the author’s consciousness, always shows interest in what is happening around in different degrees: from emotional acceptance or rejection to a direct involvement. The methods of complicating the subjective organization that Vasiliev uses are established as well. These are changing various forms of the author’s consciousness as an observer in one work, changing the position and role of an observer within the same subject form, attracting the reader to a joint visual or auditory perception of nature, events, and things. These poetic techniques create the spatial diversity, subjective polyphony and dialogic nature of the poet’s art world, conveying his emotional experiences and reflection, influencing the figurative and sensory perception of the reader as an interpreter of poetic narrative.

Download file
Counter downloads: 69

Keywords

poetic narrative, an observer, spatial deixis, forms of author’s consciousness, subject of perception

Authors

NameOrganizationE-mail
Temirgazina Zifa K.Pavlodar State Pedagogical Universityzifakakbaevna@mail.ru
Ibraeva Zhanarka B.Innovative University of Eurasiaigb1006@mail.ru
Всего: 2

References

Падучева Е.В. Семантические явления в высказываниях от 1 лица: Говорящий и Наблюдатель. URL: http://lexicograph.ruslang.ru/TextPdf1/slavisty_2008.pdf (дата обращения: 13.12.2019).
Martinez M., Scheffel M. Einfuhrung in die Erzahltheorie. Munchen : C.H. Beck, 2002. YI. 285 s.
Lintvelt J. Essai de typologie narrative: Le “point de vue”: Theorie et analyse. Paris : Corti, 1981. 315 р.
Андреева В.А. Литературный нарратив: зона формирования смыслов. Казань : Бук, 2019. 320 с.
Падучева Е.В. Семантические исследования: Семантика времени и вида в русском языке. Семантика нарратива. М. : Языки русской культуры, 1996. 464 с.
Галанова В.А. Специфика поэтического нарратива в жанре поэмы и в поэмах Ф.Н. Глинки // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. 2016. Вып. 22, № 5. С. 145-148.
Татару Л.В. Нарративный анализ лирической поэзии (стихотворение А.С. Пушкина «Нет, я не дорожу мятежным наслажденьем») // Новый филологический вестник. 2011. № 19 (4). С. 102-110.
McHale B. Beginning to think about narrative in Poetry// Narrative. Columbus : Ohio state univ. press, 2009. Vol. 17. Р. 11-27.
Heiden B. Narrative in poetry: A problem of narrative theory // Narrative. Columbus : Ohio state univ. press, 2014. Vol. 22, № 2. P. 269-283.
Huhn P. Transgeneric narratology: Applications to Lyric Poetry // The Dynamics of Narrative Form. Berlin : de Gruyter, 2004. P. 139-158.
Бессмертнова С.В. Нарративные и композиционные средства экспликации мотива экзистенциального опыта в поэтическом сборнике Брехта «Буковские элегии» // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2012. № 4. С. 75-82.
Чаркин В.В. Лирический нарратив как способ выражения авторского сознания в лирике С.Я. Надсона // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 1 (70). С. 141-145.
Темиргазина З.К. Лирический субъект как наблюдатель в поэзии Павла Васильева // Идея евразийства в мировой культуре : материалы междунар. науч.-практ. конф. Павлодар, 2019. С. 19-24.
Шмид В. Нарратология. М. : Лабиринт : Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
Шталь Х., Евграшкина Е. (ред.). Субъект в новейшей русскоязычной поэзии - теория и практика. Bern, Switzerland : Peter Lange, 2019. URL: https://www.peterlang.com/view/9783631770597/chapter24.xhtml (дата обращения: 01.09.2020).
Burger Ch., Burger P. Das Verschwinden des Subjekts. Das Denken des Lebens: Fragmente einer Geschichte der Subjektivitat. Frankfurt a.M. : Suhrkamp Verlag, 2000. 489 S.
Корман Б.О. Лирика Н.А. Некрасова. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1964. 388 с.
Корман Б.О. Изучение текста художественного произведения. М. : Просвещение, 1972. 113 с.
Чевтаев А.А. Повествовательность в лирике и концепция Б.О. Кормана // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. СПб., 2006. С. 103-114.
Бройтман С.Н. Русская лирика XIX - начала XX века в свете исторической поэтики: Субъектно-образная структура. М. : Российский государственный гуманитарный университет, 1997. 307 с.
Падучева Е.В. Наблюдатель: типология и возможные трактовки // Труды международной конференции «Диалог 2006». М., 2006. С. 403-413.
Мельник О.Г. Роль дейксиса в интерпретации художественного произведения // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. № 46. С. 3142. DOI: 10.17223/19986645/46/3.
Демешкина Т.А. Модели восприятия в поэтическом тексте как способ интерпретации мира // Европейский интерлингвизм в зеркале литературы. Томск, 2006. С. 517.
Апресян Ю.Д. Дейксис в лексике и грамматике и наивная модель мира // Семиотика и информатика. 1986. Вып. 28. С. 5-33.
Ковалев О.А. О наблюдающем за наблюдателями (об одном аспекте рецептивноэстетического анализа художественного текста) // Критика и семиотика. 2005. Вып. 8. С. 119-125.
Васильев П. Все стихи Павла Васильева. URL: https://45parallel.net/pavel_vasilev/stihi (дата обращения: 06.09.2019).
Petersen J. Kategorien des Erzahlens: Zur systematischen Description epischer Texte// Роегіса. Zeitschrift fur Sprach- und Literaturwissenschaft. 1977. Bd. 9. S. 167-195.
Женетт Ж. Фигуры. М. : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. 944 с.
Temirgazina Z.K. Cultural Scenarios of Emotions of Sadness, Sorrow and Grief Middle-East // Journal of Scientific Research 13: (Socio-Economic Sciences and Humanities). 2013. Р. 224-229. DOI: 10.5829/idosi.mejsr.2013.13.sesh.1440
Темиргазина З.К. Намеренные недомолвки в устной речи: прагматический аспект // Филологические науки. 2013. № 1. С. 33-40.
Авдевнина О.Ю. Перцептивно-семантические доминанты в художественном стилеобразовании // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Филология. Журналистика. 2015. Т. 15, вып. 4. С. 45-52.
 An Observer in Poetic Narrative (In the Poems of Pavel Vasiliev) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 72. DOI: 10.17223/19986645/72/16

An Observer in Poetic Narrative (In the Poems of Pavel Vasiliev) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 72. DOI: 10.17223/19986645/72/16

Download full-text version
Counter downloads: 387