Vyacheslav Ivanov’s Tragedy Prometheus in the Light of Ancient Natural Philosophy (Parmenides, Empedocles, Plato, Plutarch) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/11

Vyacheslav Ivanov’s Tragedy Prometheus in the Light of Ancient Natural Philosophy (Parmenides, Empedocles, Plato, Plutarch)

The article aims to discover the ancient natural philosophical subtexts of the tragedy Prometheus by Vyacheslav Ivanov. The research material is the text of the tragedy and the author’s preface to it compared with the philosophical teachings of Parmenides, Empedocles, Plato, and Plutarch. The research was based primarily on the sources contained in Ivanov’s personal library. Comparative, hermeneutical, structural-semantic, contextual, and motivic-thematic analysis methods were used in the analysis. Traces of the natural philosophy of Heraclitus, Parmenides, and Empedocles are evident first of all in the compositional scheme that Ivanov presupposes for his tragedy. Here the playwright uses the mythological symbolism of the four elements, most fully developed by Empedocles. The sequence of elements in Ivanov (fire-water-earth-air), their pairwise symmetry correlate with the opposition “male/female”, the most important for the tragedy, and are associated with the two central characters - Prometheus and Pandora. At the same time, as in Parmenides and Plato, the main symbolic role belongs to fire and earth as symbols of the active masculine and passive feminine principles. Ivanov’s compositional scheme is also connected with the cosmological geometric symbolism of Plato’s Timaeus, where the isosceles triangle is declared the main structural element of the universe and where the element of fire is associated with the pyramidal form. Platonic geometric symbolism defines the triangular (and pyramidal) form of Ivanov’s scheme. This scheme is iconically associated with the symbols of the Dionysian thyrsus and the Prometheus torch. The connection of the Prometheus myth with the Dionysian one becomes even more tangible with the involvement of Plutarch’s treatise On the Е at Delphi, which Ivanov repeatedly quotes. Special attention is paid to the combination of two motifs in Ivanov - the creation of people by Prometheus and the emergence of people as a result of mixing the Titanic and Dionysian principles. The basis for this combination is given in Pausanias’ Description of Greece and is also related to ancient natural philosophy. The research has led to two important results: (1) it explains why Ivanov correlates the theory of the four elements with the Prometheus myth and how this is related to the internal logic of the development of dramatic action; (2) it has also established a literary and philosophical bond that allows Ivanov to connect the motif of Prometheus’ demiurgy with Dionysian-Orphic anthropology.

Download file
Counter downloads: 88

Keywords

Vyacheslav Ivanov, Prometheus, ancient mythology, ancient philosophy, symbol, subtext, composition, artistic image

Authors

NameOrganizationE-mail
Kaianidi Leonid G.Smolensk State Universityleonideas@bk.ru
Всего: 1

References

Брюсов В. Вячеслав Иванов: Прометей: трагедия // Вяч. Иванов: Pro et contra: Личность и творчество Вячеслава Иванова в оценке русских и зарубежных мыслителей и исследователей: антология. Т. 1. СПб., 2016. С. 396-398.
Герасимов Ю.К. Неоконченная трагедия Вячеслава Иванова «Ниобея» // Ежегодник рукописного отдела Пушкинского Дома на 1980 год. Л., 1984. С. 178-203.
Каяниди Л.Г. «Прометеида» Жозефена Пеладана и «Прометей» Вячеслава Иванова: розенкрейцеровские подтексты символистской трагедии» // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 439. С. 5-10.
Каяниди Л.Г. «Прометей» А.Н. Скрябина и «Прометей» Вячеслава Иванова: конструктивно-семиотические аналогии музыкального и поэтического текста // Вячеслав Иванов: исследования и материалы. Вып. 4. Иерусалим, 2020.
Иванов Вячеслав. Прометей: трагедия. Петербург: Алконост, 1919. XXV+82 с.
Иванов В.И. Эллинская религия страдающего бога // Символ. Журнал христианской культуры. 2014. № 64. 224 с.
Венцлова Т. К вопросу о русской мифологической трагедии: Вячеслав Иванов и Марина Цветаева // Венцлова Т. Собеседники на пиру: Литературоведческие работы. М., 2012. С. 106-126.
Сычева С.Г. Платон и Вячеслав Иванов: мифология и символизм // Известия Томского политехнического университета. 2011. Т. 319, № 6. С. 99-101.
Terras V. The Aesthetic Categories of Ascent and Descent in the Poetry of Vyacheslav Ivanov // Russian Poetics: Proceedings of the International Colloquium at UCLA. September, 22-26. 1975. Columbus, 1982. P. 393-408.
Каяниди Л.Г. Вяч. Иванов и А.К. Толстой: предсимволистский подтекст стихотворения «Творчество» // Предсимволизм - лики и отражения / под ред. Е.А. Тахо-Годи. М., 2020. С. 126-140.
Маковельский А.О. Досократики. Ч. 1: Доэлеатовский период: первые греческие мыслители в их творениях, в свидетельствах древности и в свете новейших исследований. Казань, 1914. XL. 211 с.
Wellmann E. Herakleitos // Paulys Realencyclopadie der classischen Altertumswis-senschaft. Bd. VIII, 1. Stuttgard, 1912. S. 504-508.
Лосев А.Ф. Проблема символа и реалистическое искусство. М. : Искусство, 1976. 367 с.
Иванов В.И. Символика эстетических начал // Собрание сочинений. Т. 1. Брюссель, 1971. С. 823-830.
Обатнин Г.В. Материалы к описанию библиотеки Вяч. Иванова // Europa Orientalis: Studi e Ricerche sui Paesi e le Culture dell’Est Europeo. VIII Международная конференция «Вячеслав Иванов: Между Св. Писанием и Поэзией». XXI. 2002. 2. С. 261-343.
Маковельский А.О. Досократики. Ч. 2. Элеатовский период: первые греческие мыслители в их творениях, в свидетельствах древности и в свете новейших исследований. Казань, 1915. 242 с.
Bapp K. Prometheus // Roscher W.H. Ausfurliches Lexikon der griechischen und romischen Mythologie. B. Ш, I. Leipzig : Teubner, 1897-1902. S. 3032-3110.
Каяниди Л.Г. Гераклит и трагедия Вячеслава Иванова «Прометей» // Известия Смоленского государственного университета. 2020. № 4.
Тимердинг Г.Е. Золотое сечение. М. : КомКнига, 2005. 88 с.
Платон. Тимей // Собрание сочинений : в 4 т. Т. 3. М., 1994. С. 421-500.
Лосев А.Ф. Античный космос и современная наука // Лосев А.Ф. Бытие - имя -космос. М., 1993. С. 61-612.
Лосев А.Ф. Античная мифология в ее историческом развитии. М. : Учпедгиз, 1957. 620 с.
Triomphe R. Promethee et Dionysos ou La Grece a la lueur des torches. Strasbourg : Presses Universitaires de Strasbourg, 1992. 310 p.
Hartke W. Narthex // Paulys Realencyclopadie der classischen Altertumswissenschaft. Bd. XVI, 2, Stuttgart, 1935. S. 1770-1772.
Платон. Федон // Собрание сочинений : в 4 т. Т. 2. М., 1993. С. 7-80.
Иванов В.И. Дионис и прадионисийство. Баку, 1923. VII+304 с.
Аполлодор. Мифологическая библиотека. Л. : Наука, 1972. 216 с.
Еврипид. Трагедии : в 2 т. Т. 2. М. : Худож. лит., 1969. 720 с.
Лосев А.Ф. История античной эстетики: Ранняя классика. Москва : АСТ; Харьков : Фолио, 2000. 624 с.
Устинова В.А. Традиции Платона и Данте в поэтическом сознании Вячеслава Иванова // Europa Orientalis: Studi e Ricerche sui Paesi e le Culture dell’Est Europeo. VIII Международная конференция «Вячеслав Иванов: Между Св. Писанием и Поэзией». XXI. 2002. 1. С. 321-338.
Каяниди Л.Г. Архетипы художественного мира Вячеслава Иванова // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2014. № 2 (2). С. 187-190.
Бёрд Р. Вячеслав Иванов и Плутарх // Вячеслав Иванов: Исследования и материалы. Вып. 1. СПб., 2010. С. 335-344.
Иванов В.И. О Дионисе орфическом // Русская мысль. 1913. № 11. С. 70-96.
Лосев А.Ф. Эллинистически-римская эстетика I-II вв. н.э. М. : МГУ, 1979. 416 с.
Плутарх. Моралии. Об «Е» в Дельфах / пер. и коммент. Н.Б. Клячко // Вестник древней истории. 1978. № 1 (143). С. 233-252.
Ницше Ф. Рождение трагедии, или Эллинство и пессимизм. М. : Академический проект, 2007. 166 с.
Иванов В.И. Собрание сочинений. Т. 2. Брюссель, 1974. 852 c.
Mureddu D.G. The Tragedy Prometheus by Vjaceslav Ivanov // Vjaceslav Ivanov. Russischer Dichter - Europaischer Kulturphilosoph. Beitrage des IV Internationalen Vjaceslav-Ivanov-Symposiums. Heidelberg, 4-10 September 1989. Heidelberg : Universitat-verlag C. Winter, 1993. S. 127-162.
Welcker F.G. Die Aschyleische Trilogie Prometheus und die Kabirenweihe zu Lemnos. Darmstadt : Druck und Verlag von Leske, 1824. 616 s.
Павсаний. Описание Эллады : в 2 т. Т. 2, кн. 8-10. М. : ООО «Издательство АСТ» : «Ладомир», 2002. 503 с.
Голосовкер Я.Э. Логика мифа. М. : Наука, 1987. 218 с.
Кибальниченко С.А. Реализация «основного мифа» Вяч. Иванова в трагедии «Прометей» : дис.. канд. филол. наук. Воронеж, 2017. 182 с.
 Vyacheslav Ivanov’s Tragedy Prometheus in the Light of Ancient Natural Philosophy (Parmenides, Empedocles, Plato, Plutarch) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/11

Vyacheslav Ivanov’s Tragedy Prometheus in the Light of Ancient Natural Philosophy (Parmenides, Empedocles, Plato, Plutarch) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/11

Download full-text version
Counter downloads: 340