Vladimir Solovyov - the First Symbolist or the Last Romantic? (Aesthetic Views and Creative Model)
The article analyzes the problem polemic for Solovyov studies and related to the nature of the artistic world of Solovyov the writer. The aim of the research is to study the nature of Solovyov’s artistic consciousness and method, to identify the degree of reflection of romantic and symbolist creative paradigms in them. Based on the material of philosophical and aesthetic, poetic, prose, dramatic, literary and critical works of Solovyov, the author of the article proves that Solovyov was a romantic in worldview, type of artistic consciousness, artistic method, although his works show separate features of realistic and symbolist creative paradigms. The research is carried out in the traditions of comparative literature studies (A.N. Veselovsky, V.M. Zhirmunsky, A.N. Nikolyukin, and others), which explore continuity in literature of various historical and literary epochs, the perception, assimilation, and transformation of separate ideas and features of poetics. Historical-genetic and comparative-typological approaches in Solovyov studies allow identifying the genetic and typological essence of the writer’s artistic world, more accurately determining its place in the historicalliterary process. In the course of the research, the author analyzes the characteristics of Solovyov’s worldview; his aesthetic views, nature of relationship with the reader, and means of artistic expression; the plots, artistic types, techniques, language repeated in his writings. The author of the article comes to the conclusion that the artistic world of Solovyov was built with a focus on romantic principles of perception and reflection of reality. At the same time, the romanticism of the late 19th century in Russian literature was significantly different from its classical version, actively absorbing the features of literary phenomena of a different artistic nature (primarily symbolism). Hence is the misleading external similarity between the artistic texts of Solovyov and the symbolists, which in reality is combined with significant, fundamental differences. Solovyov was close to the symbolists ideologically as much as the aesthetic programs of romanticists and symbolists were close. At the same time, he could never accept orientation to the chosen artistic layers, the “own” reader, the demonstrative freedom from religious and spiritual principles, the inadequacy of the author and his or her mask, the cult of art going so far as to deny not only high ideological content, but also any semantic coherence. Solovyov, who shaped as a writer on the aesthetic principles of his century, always proceeded from the idea of a special spiritual mission of a poet, the inseparability of the author and the work. Remaining a romanticist throughout his work, using romantic figurativeness, developing romantic themes, following the romantic project of dialogue with a reader, he combined all this with a realistic attitude to the depicted reality (desire to influence it) and with symbolist techniques (symbolism, understatement).
Keywords
Vladimir Solovyov,
romanticism,
symbolism,
artistic consciousness,
creative strategy,
artistic method,
poetics,
styleAuthors
Yurina Natalya G. | Ogarev Mordovia State University | makarova-ng@yandex.ru |
Всего: 1
References
Мочульский К.В. Валерий Брюсов // Мочульский К.В. Александр Блок. Андрей Белый. Валерий Брюсов. М., 1997. С. 373-439.
Мочульский К.В. Владимир Соловьёв. Жизнь и учение // Мочульский К.В. Гоголь. Соловьёв. Достоевский. М., 1995. С. 61-216.
Зеньковский В.В. Эстетические воззрения Вл. Соловьёва // Зеньковский В.В. Русские мыслители и Европа. М., 1997. С. 278-287.
Минц З.Г. Поэтика русского символизма. СПб.: Искусство-СПб, 2004. 478 с.
Лосев А.Ф. Владимир Соловьёв: От социально-исторического утопизма к апокалиптике // Контекст-1992. М., 1993. С. 150-189.
Исупов К.Г. Философия и литература «серебряного века» (сближения и перекрёстки) // Русская литература рубежа веков (1890-е - начало 1920-х годов). М., 2000. Кн. 1. С. 69-130.
Bercken van den W. Dostoevsky’s ‘Grand Inquisitor’ and Vladimir Solovyov’s ‘Antichrist’ // Christian Fiction and Religious Realism in the Novels of Dostoevsky. London : Anthem Press, 2011. P. 97-106.
Иконникова Е.А. Метафизическое в символистской поэзии Вл. Соловьёва // Соловьёвские исследования. 2002. Вып. 5. С. 216-230.
Мескин В.А. «Бывают странные сближенья»: В. Соловьёв и Ф. Сологуб в русском символизме // Вестник Пермского университета. 2009. Вып. 4. С. 81-87.
Попов М.Н. Владимир Соловьёв и русский символизм // Владимир Сергеевич Соловьёв и современность. М., 2001. С. 99-106.
Зуев Н.Н. «Что есть, что было, что грядет вовеки..»: (Вл. Соловьёв и русская поэтическая традиция) // Рос. литературоведч. журн. 1994. № 5-6. С. 56-69.
Чжонг-Со П. Поэзия Владимира Соловьёва: (Проблема нравственного и эстетического идеала) : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1995. 29 с.
Гуляев Н.А., Богданов А.Н., Юдкевич Л.Г. Теория литературы в связи с проблемами эстетики. М. : Высш. шк., 1970. Гл. 5. С. 186-288.
Лукьянов С.М. О Вл. С. Соловьёве в его молодые годы: материалы к биографии : в 3 кн. Кн. 3, вып 1. М. : Книга, 1990. 382 с.
Мейлах Б.С. Художественное мышление Пушкина как творческий процесс. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1962. 249 с.
Авдейчик Л.Л. Философская поэзия Владимира Соловьёва. Минск : РИВШ, 2006. 170 с.
Соловьёв В.С. Общий смысл искусства // Соловьёв В.С. Смысл любви: Избранные произведения. М., 1991. С. 69-84.
Davidson P. Vladimir Solov'ev and the Ideal of Prophecy // The Slavonic and East European Review. Oct., 2000. Vol. 78, № 4. P. 643-670.
Юрина Н.Г. Авторские стратегии в художественном творчестве В.С. Соловьёва // Филологические науки: Вопросы теории и практики. 2020. № 6. С. 74-79.
Соловьёв В.С. Стихотворения // Соловьёв В.С. Стихотворения и шуточные пьесы. Л., 1974. С. 57-198.
Соловьёв В.С. Белая Лилия // Соловьёв В.С. Стихотворения и шуточные пьесы. Л., 1974. С. 214-254.
Соловьёв В.С. Поэзия Я.П. Полонского // Соловьёв В.С. Литературная критика. М., 1990. С. 155-177.
Соловьёв В.С. На заре туманной юности// Соловьёв В.С. Смысл любви: Избранные произведения. М., 1991. С. 459-473.
Соловьёв В.С. Жизненная драма Платона // Соловьёв В.С. Смысл любви: Избранные произведения. М., 1991. С. 236-282.
Бальмонт К.Д. Элементарные слова о символической поэзии // Бальмонт К.Д. Горные вершины. М., 1904. С. 75-95.
Дядькина Л.Н. Проблема символа в эстетике Владимира Соловьёва // Культура и творчество. Киров, 1993. С. 23-40.
Соколова В.Ф. Мифопоэтика В. С. Соловьёва // Синтез культурных традиций в художественном произведении. Н. Новгород, 2009. С. 38-46.
Лукьянов С.М. Поэзия Вл.С. Соловьёва // Вестник Европы. 1901. Т. 2, март. С. 128-161.
Бычков В.В. Русская теургическая эстетика. М. : Ладомир, 2007. 743 с.
Соловьёв В.С. Философские начала цельного знания // Соловьёв В.С. Сочинения : в 2 т. Т. 2. М., 1990. С. 139-288.
Белый А. Об итогах развития нового русского искусства // Арабески. М., 1911. С. 256-262.
Долгополов Л.К. Поэзия русского символизма // История русской поэзии : в 2 т. Т. 2 / отв. ред. Б.П. Городецкий. Л., 1969. С. 253-329.
Лахтина Ж.И. Философская лирика Владимира Соловьёва // Вопросы художественного метода, жанра и характера в русской литературе ХѴІІІ-ХІХ веков : сб. тр. М., 1975. С. 269-271.
Тойбин И.М. Е.А. Баратынский // История русской поэзии : в 2 т. Т. 1 / отв. ред. Б.П. Городецкий. Л., 1968. С. 342-367.
Булгаков С.Н. Владимир Соловьёв и Анна Шмидт // Булгаков С.Н. Тихие думы. М., 1999. С. 51-82.
Магомедова Д.М. Владимир Соловьёв // Русская литература рубежа веков (1890-е - начало 1920-х годов). М., 2000. Кн. 1. С. 732-778.
Юрина Н.Г. Трансформация традиций средневековой мистерии в «Белой Лилии» В. С. Соловьёва // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2019. № 59. С. 243-259.
Лосев А.Ф. Конспект лекций по эстетике Нового времени: романтизм // Лит. учёба. 1990. № 6. С. 139-145.
Созина Е.К. Динамика художественного сознания в русской прозе 1830 - 1850-х годов и стратегия письма классического реализма : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2002. 40 с.
Квачан Л.Л. Границы и их преодоление в жизни и творчестве В.С. Соловьёва // Уваровские чтения-ѴІ. Граница и пограничье в истории и культуре : материалы науч. конф., Муром, 16-18 мая 2005 г. Муром, 2006. С. 366-371.
Брюсов В.Я. Владимир Соловьёв: Смысл его поэзии // Брюсов В.Я. Ремесло поэта: статьи о русской поэзии. М., 1981. С. 264-277.
Юрина Н.Г. Традиции русской апокалиптической литературы XVIII века в «Краткой повести об антихристе» Вл. Соловьёва (Соловьёв и Яворский) // Вестник Чувашского университета. 2010. № 4. С. 256-266.
Юрина Н.Г. Литературно-художественное творчество В.С. Соловьёва в контексте русской словесности второй половины XIX века (эстетика, поэтика, стиль). Саранск : Изд. Мордов. ун-та, 2019. 548 с.
Когусапкаѵа S. Лексико-семантическое оформление философски значимых образов в поэзии В.С. Соловьёва. Bmo : Masarykova univ., 2013. 202 с.
Буслакова Т.П. Владимир Соловьёв и «Эстетическое декадентство» // Серебряный век русской литературы: проблемы, документы. М., 1996. С. 12-23.
Максимов Д. Ал. Блок и Вл. Соловьёв (по материалам из библиотеки Ал. Блока) // Творчество писателя и литературный процесс : межвуз. сб. науч. тр. Иваново, 1981. С. 115-189.
Блок А. Ирония // Собрание сочинений : в 6 т. Т. 4. Л., 1980. С. 100-104.
Пермякова Л.А. Сакрализация женственности в прозе русского символизма : автореф. дис.. канд. филол. наук. Уфа, 1996. 24 с.
Гаспаров М.Л. Антиномичность поэтики русского модернизма // Избранные труды. М., 1997. Т. 2. С. 434-455.
Соловьёв В.С. Русские символисты // Соловьёв В.С. Литературная критика. М., 1990. С. 144-154.
Переписка Леонида Андреева и Е. Чирикова // Леонид Андреев: материалы и исследования. М., 2000. С. 32-86.