Local Television: Programming and Content Strategies in the Digital Age | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/17

Local Television: Programming and Content Strategies in the Digital Age

The aim of this article is to investigate the content and programming strategies of local television in Russia, their compliance with specific features of local television. For this purpose, the author conceptualizes the peculiarity of local television and its programming, analyzes actual content strategies and scheduling techniques, as well as Internet promotion. Three TV channels of different formats and forms of ownership were investigated in Moscow Oblast: TVR 24 (Sergiev Posad), a state-owned informational TV channel, LRT (Lyubertsy city district) and Korolev TV (Korolev), general interest private TV channels. The author monitored the TV programs during the period of April 15 to April 21, 2019. She also conducted interviews with the management of TV channels and surveyed viewers in social networks (120 people). The author conceptualizes the main peculiarity of local TV as an attention being paid to local community interests. The author suggested that news, local history, and public affairs programs had to play an important part in local broadcast. However, the study of content strategies has revealed that under low-budget conditions local channels actively aired syndicated TV products, mostly movies and TV series. News, local history, and public affairs programs were largely disregarded. Only one local stated-owned channel (TVR 24) aired mostly its own TV content. The research of programming strategies has shown that local TV channels did not always adapt themselves to the rhythm of the audience’s life and made little use of the grouping of the same type of programs. While planning their programs’ schedule, only one channel (TVR 24) implemented techniques used by the main Russian TV channels and learned from international experience. The main principle of programming of all three channels was the conservation of program resources. As a result, a greater number of reruns was observed even in the daytime. All three channels used the Internet to distribute content and promote it. However, only one of them (LRT) applied interactive techniques for programming and promoting. The survey has showed that TV viewers were mostly interested in TV news, local history, and public affairs programs, but only one channel (TVR 24) focused on such content. At the same time, viewers of all the analyzed TV channels mentioned the dependence of local news on government policies. This investigation has revealed that problems of regional broadcasters are not related only to a lack of funds. Professional qualification of local producers does not allow them to properly use scheduling techniques and consider the specifics of the regional media space.

Download file
Counter downloads: 109

Keywords

local TV, TV programming, local TV programming, Russian TV, local news, medialocalism

Authors

NameOrganizationE-mail
Dolgova Yulia I.Lomonosov Moscow State Universityyidolgova@gmail.com
Всего: 1

References

Вартанова Е.Л., Коломиец В.П. (ред.). Телевидение в России в 2018 году: Состояние, тенденции и перспективы развития: отраслевой доклад. М. : Фед. агентство по печати и массовым коммуникациям, 2019.
Вырковский А.В., Макеенко М.И. Региональное телевидение России на пороге цифровой эпохи. М. : МедиаМир, 2014.
Даутова Р.В. История регионального телевидения России. Казань : Изд-во Казан. ун-та, 2018.
Юровский А.Я. Телевидение - поиски и решения: Очерки истории и теории сов. телевизионной журналистики. М. : Искусство, 1975.
Багиров Э.Г. Телевидение 70-х: некоторые особенности развития // Телевидение’84: вчера, сегодня, завтра : сб. ст. М., 1985.
Ярославцева А.Е. (ред.) Телевидение Сибири : коллективная монография. Томск : Издательство НТЛ, 2011
Ершов Ю.М. Телевидение регионов в поиске моделей развития. М. : Изд-во Моск. ун-та, 2012.
Дугин Е.Я. Региональное телевидение: стратегии развития или судьба? // Журналист. Социальные коммуникации. 2017. № 1(25). C. 27-39.
Каратаев Р.Ю. Трансформация регионального вещания в процессе перехода России на «цифру» // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: филология, журналистика. 2017. № 4. C. 92-96.
Дугин Е.Я. Местное телевидение: Типология, факторы и условия формирования программ. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1982.
Цвик В.Л. Парадоксы развития местного вещания // Телевидение вчера, сегодня, завтра-89 / сост. Е.Я. Дугин. М., 1989.
Качкаева А.Г. Телевидение в социальном развитии региона : дис.. канд. филол. наук. М., 1990.
Шестеркина Л.П. Возникновение и развитие Челябинского областного телевидения: 1958-1985 гг. : автореф. дис.. канд. ист. наук. Челябинск, 2005.
Данилов А.А. Становление и развитие телевидения в Чувашской Республике (1961-2005 гг.): исторический опыт : автореф. дис.. канд. ист. наук. Чебоксары, 2006.
Ефанов А.А. Влияние цифровизации на деструкцию регионального телевидения // Власть. 2017. № 8. C. 49-53.
Лизунова И.В. Региональное телевидение в России накануне всеобщей дигитализации: «Болевые точки развития» // Интерэкспо Гео-Сибирь. 2014. Т. 6, № 1. C. 117122.
Шестерина А.М. Культурная среда города и региональное телевидение: проблемы взаимодействия // Вестник Тамбовского университета. Серия: Общественные науки. 2018. Т. 4, № 13. С. 31-38.
Eastman S.T., Ferguson D.A. Media programming: Strategies and practices. 9th Edition. Australia : Thomson/Wadsworth, 2013.
Багиров Э.Г. Очерки теории телевидения. М. : Искусство, 1978.
Борецкий Р.А. Телевизионная программа. М. : Комитет по радиовещанию и телевидению при Совете министров СССР, 1967.
Долгова Ю.И. Принципы программирования тематического телевидения: «Москва 24» - «канал к завтраку» // МедиаАльманах. 2017. № 5. C. 87-96.
Ершов Ю.М. Телевидение в ряду пространственных медиа и территориальные измерения охвата // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2011. № 1 (13). С. 129-140.
Цвик В.Л. Телевидение переходного периода : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 1997.
Долгова Ю.И., Перипечина Г.В. (ред.) Телевизионная журналистика. М. : Аспект Пресс, 2019.
Ali C. Media localism: The policies of place. Urbana : University of Illinois Press, 2017.
Comer J.C., Wikle T.A. Access to locally-oriented television broadcasting in a digital era // Applied Geography. 2014. http://dx.doi.org/10.1016/j.apgeog.2014.11.001.
Ali C. The merits of merit goods: Local journalism and public policy in a time of austerity // Journal of Information Policy. 2016. Vol. 6. Р. 105-128.
Григоренко Н.И. Основные тенденции и особенности процессов трансформации региональных СМИ в контексте социального реформирования российского общества: По материалам социологических исследований в Красноярском крае на рубеже ХХ-ХХІ веков : автореф. дис.. канд. социол. наук. Красноярск, 2003.
Gulenko P.V., Dolgova Y.I. Evolution of interactive elements in socio-political talk shows in post-Soviet Russia // Global media and communication. 2020. July 30. https://doi.org/10.1177/1742766520946471
Каратаев Р.Ю. Последствия перехода России на цифровое вещание для регионального ТВ // Вестник Костромского государственного университета. 2017. № 3. C. 150-154.
 Local Television: Programming and Content Strategies in the Digital Age | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/17

Local Television: Programming and Content Strategies in the Digital Age | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2021. № 73. DOI: 10.17223/19986645/73/17

Download full-text version
Counter downloads: 340