The Rules of a Dialect Language Personality's Speech Behavior as a Component of the Siberian Old-Resident Village Languagescape
The article is dedicated to the research of the speech behavior rules in dialect language personalities' everyday living communication. The speech code was reconstructed by the materials of a dialect language personality's discourse practice. The author's tape recording archives of the spontaneous speech of a typical representative of an old-resident Middle-Ob village (a peasant woman) were used as the source in the research. The communication rules were identified based on the metatext fragments of the speaker's discourse. The rules reflect the speaker's reaction to the breaking of non-written communication standards. Proverbs and proverbial phrases of the speaker's paremiological “fund” were also employed. The speech behavior standards are more often verbalized as “anti-norms” based on which researchers shape their ideas of norms. The analysis shows that the speaker's discourse data demonstrate an extended system of speech behavior rules. All these rules, directly or indirectly, correlate with basic values of traditional folk culture. These are the standards of morality (politeness, benevolence, tact, modesty, honesty, frankness, obligatory keeping of promises, deliberate speech actions); non-conflict existence; adherence to the traditional culture's beliefs (cult of the dead, belief in the “evil eye”); and speech (observance of dialect rules, logical symmetry, and completeness and informativeness of narration). The revealed rules are realized via language means, speech strategies and tactics of the dialect speaker. The nuclear zone of the system of the rules correlates with norms of ethics. They are close to the standards reflected in Robin Lakoff's rules of pragmatic competence and Geoffrey Leech's politeness principle, but more detailed and frequent in the dialect speaker's metalanguage reflection. The rules of logicality and information richness are at the periphery of the system. The author observes an absence of some rules that function in fiction and journalistic texts (“avoid commonplaces”; “avoid cliches”; “speak clearly, only with correct words”) in the dialect speaker's communication. Obviously, such rules are irrelevant for verbal everyday communication generally and dialect discourse in particular. The specificity of the Siberian old-resident dialect speaker's rules consists in: the openness of the private life for people from the close communication circle (not limited by family only); the orientation on non-conflict communication; adherence to the local dialect norms and traditions of folk beliefs. The revealed rules probably have individual features. At the same time, the coincidence of a concrete person's many language and mental traits with traits noted in dialect speakers of different regions allows suggesting that the system of the Siberian peasant woman's speech behavior rules has much in common with the traditional folk speech culture code.
Keywords
speech behavior,
communication norms,
Russian dialects of Siberia,
folk speech culture,
languagescape,
dialect language personalityAuthors
Ivantsova Ekaterina V. | Tomsk State University | ekivantsova@yandex.ru |
Всего: 1
References
Грайс Г.П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16. Лингвистическая прагматика. М., 1985. С. 208-228.
Гордон Д., Лакофф Дж. Постулаты речевого общения // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16: Лингвистическая прагматика. М., 1985. С. 276-306.
Lakoff R.T. Language in Context // Language. 1972. Vol. 48, № 4. Р. 907-927.
Leech G.N. Principles of Pragmatics. London : Longman, 1983. 250 p.
Рождественский Ю.В. О правилах ведения речи по данным пословиц и поговорок // Паремиологический сборник: пословица, загадка (структура, смысл, текст). М., 1978. С. 211-230.
Демьянков В.З. Конвенции, правила и стратегии общения: (Интерпретирующий подход к аргументации) // Изв. АН СССР. Сер. литературы и языка. 1982. Т. 41, № 4. С. 327-33.
Шмелева Т.В. Кодекс речевого поведения // Русский язык за рубежом. 1983. № 1. С. 72-77.
Формановская Н.И. Речевой этикет и культура общения. М. : Высшая школа, 1989. 159 с.
Азнабаева Л.А. Принципы речевого поведения адресата в конвенциональном общении : автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 1999. 46 с.
Сперанская А.Н. Правила речевого поведения в русских паремиях : автореф. дис. … канд. филол. наук. Красноярск, 1999. 21 с.
Гынгазова Л.Г. Кодекс речевого поведения в пословицах и поговорках В.И. Даля // Православие и Россия: канун третьего тысячелетия : материалы Духовно-исторических чтений. Томск, 2000. С. 57-59.
Шумарина М.Р. «Народная лингвистика» в русских пословицах и поговорках //Вестник Новгородского государственного университета. 2014. № 77. С. 98-101.
Крючкова О.Ю. Оценки речи как выражение специфики народного речевого сознания. URL: http://sarteorlingv.narod.ru/dialekt/ocenki.html (дата обращения: 27.08.2021).
Юрченко С.А. Речь как базовая ценность в языковом сознании донского казачества (на материале донских казачьих говоров) : автореф. дис. ... канд. филол. наук Волгоград, 2008. 24 с.
Лагута Н.В. Размышления о языке в речи носителей диалекта // Слово: фольклорно-диалектологический альманах. 2013. № 10. С. 107-124.
Гольдин В.Е. Доминанты традиционной сельской культуры речевого общения // Аванесовский сборник. М. : Наука, 2002. С. 58-64.
Красовская Н.А. Языковой ландшафт: возможные подходы к использованию термина // 2-е Милоновские краеведческие чтения, Тула, 18 октября 2018 г. Тула, 2020. С. 36-39.
Иванцова Е.В., Соломина Е.В. Об эффективных методах записи спонтанной устной речи при изучении языковой личности // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2014. № 3(29). С. 14-27.
Арутюнова Н. Д., Падучева Е. В. Истоки, проблемы и категории прагматики // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16: Лингвистическая прагматика. М., 1985. С. 3-42.
Иванцова Е.В. Метаязыковое сознание диалектной языковой личности // Обыденное метаязыковое сознание: онтологические и гносеологические аспекты / отв. ред. Н.Д. Голев. Кемерово ; Барнаул, 2009. Ч. 1. С. 321-356.
Федорова Т.В. Семантика вежливости и средства ее выражения в современном русском языке (на материале произведений современной драматургии) : автореф. дис. … канд. филол. наук. Калининград, 2004. 18 с.
Крылова Т.В. Понятие деликатности и такта в русском языке и наивно-языковые представления о негативной вежливости // Доклады международной конференции Диалог-2004. URL: http://www.ruslang.ru/doc/krylova/ponyatiya%20delikatnosti%20-%20krylova%202004.pdf (дата обращения: 03.09.2021).
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. М. : Русский язык, 1991. Т. 4. 684 с.
Агапкина Т.А., Невская А.Г. Гость // Славянские древности: Этнолингвистиче-ский словарь : в 5 т. М., 1995. Т. 1. С. 531-533.
Козырева М.П. Межличностное доверие в контексте формирования социального капитала // Социологические исследования. 2009. № 1. C. 43-54.
Власян Г.Р. Различные подходы к определению лингвистической вежливости // Вестник Нижневартовского государственного гуманитарного университета. 2010. № 3. С. 29-39.
Гынгазова Л.Г. Картина мира языковой личности диалектоносителя: наивная религия // Язык и общество в синхронии и диахронии. Саратов, 2005. С. 158-165.
Эдем. URL: https://edemrs.com/pochemu-o-pokojnikah-ne-otzyvayutsya-plohoistoki-obychaya/ (дата обращения: 10.09.2021).
Раденкович Любинко. Опасное время в народных представлениях славян. URL: http://book.lib-i.ru/25kulturologiya/566313-1-lyubinko-radenkovich-institut-balkanistiki-sanibelgrad-opasnoe-vremya-narodnih-predstavleniyah.php (дата обращения: 10.09.2021).
Плотникова А.А. Порог // Славянские древности: Этнолингвистический словарь : в 5 т. М., 2009. Т. 4. С. 173-177.
Левкиевская Е.Е. Сглаз // Славянские древности: Этнолингвистический словарь : в 5 т. М., 2009. Т. 4. С. 597-602.
Иванцова Е.В. Исследование типологических черт диалектной языковой лично сти // Языковая личность: Моделирование, типология, портретирование. Сибирская лингвоперсонология. Ч. 1 / под ред. Н.Д. Голева, Н.Н. Шпильной. М., 2014. С. 308-347.