Models of the Socio-Communicative Space in the Folklore of the Peoples of Siberia (Based on Materials of Collections Edited by Grigory Potanin)
The aim of the article is to reveal the specifics of the reflection of the sociocommunicative space, caused by the phenomenon of the “moving border”, in the traditional creative works of the peoples of Siberia. Folklore appears to be representative material for solving the problem related to the reconstruction of the cultural and linguistic landscape of Siberia as a transboundary region. The sources for the research were publications of Siberian folklore, edited by the famous scientist and public figure Grigory Potanin at the turn of the 20th century. The publications include verbal folklore not only of the Russian population in Siberia, but also works of the Yakuts, the Buryats, and the small peoples of the Altai and Ob regions. The analysis of these diverse sources using historical, typological and comparative methods made it possible to find several spatial models, distinguished according to the genre-specific principle. Legends reflect the reaction of the aboriginal inhabitants of Siberia to the arrival of the Russians; they present a model of historical adaptation to the new sociocommunicative situation in the region. All the texts are united by the problems associated with the change of the patriarchal way of life, the established perception of the world of the small peoples. Spatial representations of Siberians are revealed in small genres - riddles, proverbs, and sayings. Following legends, they also emphasize historical coexistence of a large number of indigenous peoples of Siberia. Riddles demonstrate options for an artistic rethinking of space, perception of near and far boundaries; however, negative judgements of the transboundary situation are weakening here and are manifested only in an ironic subtext. A tendency to localize the artistic space, uncharacteristic for the genre, as well as a clear opposition of the capital and local chronotopes, is manifested in fairy tales. The model of a “spatial state” presented in fairy tales is associated with the comprehension of the entire territory of Siberia. The central image of many songs is the Siberian Route, in which traditional motifs merge with new sociopolitical content reflecting the reforms of the 1860s. The Siberian Route represents a link between the home area of the song creators and the power that intrudes upon the lives of ordinary people. The analysis confirms the author’s hypothesis about the special significance of the socio-communicative space in Siberian folklore. The detected models allow analyzing the Siberians’ specific self-consciousness, which is expressed, not least, in spatial self-identification.
Keywords
folklore,
Siberia,
Grigory Potanin,
cultural and linguistic landscape,
frontier,
model,
space,
chronotopeAuthors
Gnyusova Irina F. | Tomsk State University | irbor2004@mail.ru |
Всего: 1
References
Чистов К.В. Народные традиции и фольклор: очерки теории. Л. : Наука, 1986. 303 с.
Адоньева С.Б. Прагматика фольклора. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2004. 309 с.
Демешкина Т.А., Дутчак Е.Е. Социокоммуникативное пространство трансграничья: модель реконструкции культурно-языкового ландшафта Сибири // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2020. № 67. С. 28-44. doi: 10.17223/19986645/67/2
Верхоянский сборник: якутские сказки, песни, загадки и пословицы, а также русские сказки и песни, записанные в Верхоянском округе И.А. Худяковым. Иркутск, 1890. 314 с. (Записки Восточно-Сибирского отдела Императорского Русского географического общества по этнографии. Т. 1, вып. 3).
Потанин Г.Н. Сага о Соломоне: восточные материалы к вопросу о происхождении саги. Томск, 1912. 186 с.
Гоголев А.И. История Якутии: (Обзор исторических событий до начала ХХ в.). Якутск, 1999. 170 с. URL: https://web.archive.Org/web/20050527010736/http://www.ysu.ru/facultet/kfi/books/HistoryOfYakutiya.htm (дата обращения: 03.06.2021).
Donner K.R. A Samoyede epic // Journal de la Societe Finno-Ougrienne. № 30. Helsinki, 1913-1918.
Доннер К. Самоедский эпос // Труды Томского общества изучения Сибири. Т. 3, вып. 1. Томск, 1915. С. 38-53.
Тучкова Н.А. Этническая история и фольклор селькупов: проблема корреляции данных // Известия Общества археологии, истории и этнографии при Казанском университете. 2020. № 1-2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/etnicheskaya-istoriya-i-folklor-selkupov-problema-korrelyatsii-dannyh (дата обращения: 21.07.2021).
Хворов В. Сказки черневых татар // Труды Томского общества изучения Сибири. Т. 3, вып. 1. Томска, 1915. С. 54-61.
Белянская М.Х. Этническая эстетика и декоративная особенность традиционного эвенкийского костюма // История и педагогика естествознания. 2013. № 2. С. 33-38.
Толковый словарь живого великорусского языка Владимира Даля : в 4 т. СПб., 1881.
Соловьева Н.В. Особенности пространственно-временной организации мифологической и сказочной картин мира // Филологические науки: Вопросы теории и практики. 2016. № 10, ч. 3. С. 48-54.
Герасимова Н.М. Пространственно-временные формулы русской волшебной сказки // Герасимова Н.М. Прагматика текста. Фольклор. Литература. Культура. СПб. : Изд-во Российского института истории искусств, 2012. 364 с. URL: http://folk.ru/Research/gerasimova_prostranstvenno_vremennye.php?rubr=Research-articles (дата обращения: 11.06.2021).
Лихачев Д.С. Поэтика художественного пространства // Лихачев Д.С. Историческая поэтика русской литературы. Смех как мировоззрение и другие работы. СПб. : Алетейя, 2001. 566 с.
Хангалов М.Н. Балаганский сборник: сказки, поверья и некоторые обряды у северных бурят. Томск, 1903. 289 с. (Труды Восточно-Сибирского отдела Императорского Русского географического общества; Т. 5).
Русские и инородческие сказки Енисейской и Томской губерний. Томск : Паровая типография Н.И. Орловой, 1906. 290 с. (Записки Красноярского подотдела Восточно-Сибирского отдела Императорского Русского географического общества. Т. 1, вып. 2).
Народные русские сказки А.Н. Афанасьева : в 3 т. М. : Наука, 1984. (Лит. памятники).
Русские сказки и песни в Сибири и другие материалы. Красноярск, 1902. 199 с. (Записки Красноярского подотдела Восточно-Сибирского отдела Императорского Русского географического общества. Т. 1, вып. 1).
Славянская мифология. Энциклопедический словарь. 2-е изд. М. : Международные отношения, 2002. 512 с.
Неклюдов С.Ю. Движение и дорога в фольклоре // Die Welt der Slaven.Internationale Halbjahresschrift fur Slavistik. Jahrgang LII, 2. Reiseriten - Reiserouten in der russischen Kultur. Munchen: Verlag Otto Sagner, 2007. URL: https://ruthenia.ru/folklore/neckludov26.htm (дата обращения: 17.06.2021).
Аникин В.П. Русское устное народное творчество : учеб. для вузов. 2-е изд. М. : Высшая школа, 2004. 735 с.
Копытов Н.Ю. К семантике фитонимических символов в фольклорных текстах (на материале песенной традиции Карагайского района Пермской области) URL: https://ruthenia.ru/folklore/kopytov1.htm (дата обращения: 17.06.2021).
Безгин В.Б. Сельская власть в обыденном восприятии крестьянства конца XIX -XX вв. // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2004. Т. 10, № 4Б. С. 1217-1226.
Гордеева М.А. Сельская администрация в составе крестьянского самоуправления Томской губернии конца XIX - начала ХХ в.: становление самостоятельности // Журнал фронтирных исследований. 2018. № 4 (12). С. 11-22.
Образы и темы народных песен. URL: http://druzhkovka-news.ru/obrazy-i-temy-narodnyx-pesen/20/?fbclid=IwAR1BdorEGQVW-3JSZPz6-rr7mRDoB4mTbIcP0iJU0xg3J enh0cqFVeT1E1Y (дата обращения: 21.07.2021).
Колпакова Н.П. Варианты песенных зачинов // Принципы текстологического изучения фольклора. М. ; Л. : Наука, 1966. С. 187-219.
Янушкевич А.С. Дихотомия сибирского текста // Евразийский межкультурный диалог: «свое» и «чужое» в национальном самосознании культуры. Томск, 2007. С. 334-345.