The peculiarities of medial elements’ functioning in a painting ekphrasis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19986645/75/17

The peculiarities of medial elements’ functioning in a painting ekphrasis

The paper seeks to fully analyze the intermedial correlations of poetry, painting, music, and dance in a literary description (aka ekphrasis) of Pieter Bruegel the Elder’s picture The Peasant Dance. Ekphrasis, defined as a verbal description of an artwork in fiction and non-fiction, forms a large part of William Carlos Williams’ creative legacy. W.C. Williams (1883-1963) is a great American poet, novelist, essayist, playwright with many renowned literary awards including the posthumous Pulitzer Prize for the poetic cycle Pictures from Brueghel and Other Poems (1963). The paper is based on the material of one of the cycle’s poems “The Dance” (1944). The ekphrastic poem under analysis is an allusion to Pieter Bruegel the Elder’s picture The Peasant Dance. The author follows A. Hansen-Lowe’s typology of intermedial correlations which is still being clarified and expanded due to linguists’ continuing interest in the explication of intermedial correlations extending beyond those of literature and painting once introduced by Hansen-Lowe. The study draws on three common types of intermedial correlations among which are transposition, transfiguration, projection. The author establishes that the medial (painting, music, dance) elements are incorporated into the ekphrasis within transposition and transfiguration, and function on different language levels (phonetic, morphological, lexical-semantic, syntactic) as well as in the poem as a whole. The study reveals that such medial elements as ring composition clearly shaping the contours of the ekphrasis like a picture frame, allusions to Bruegel and his painting making up the plot of the poem, terms of music and dance and thematically related words are referred to as those which more explicitly demonstrate the dialogic relationship between the arts. The most complex intermedial correlations of the discursive nature lie on the content and figurative levels, and can be inferred from the analysis of epydigmatic ties and that of the trope system of the ekphrasis. The author assumes that the complex semiotic, semantic, and aesthetic mechanisms typical of the intermedial correlations of poetry, painting, music, and dance involve representations in different sensory modalities, contribute to imagery and expressiveness of the ekphrastic poem as well as create its overall tone and atmosphere which can be characterized as being carnival, grotesque and comic. The latter is represented by the medial elements serving compositional, plot-building, sense-forming and parody functions. On the basis of the results obtained the author concludes by arguing that it is a high degree of the incorporated medial elements that makes intermediality is both W.C. Williams’ writing strategy and the artistic dominant of the entire ekphrasis. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 25

Keywords

intermediality, medial elements, ekphrasis, William Carlos Williams, poetry, painting, music, dance

Authors

NameOrganizationE-mail
Yarovikova Yulia V.Moscow State University of Psychology & Educationyarovikovayuv@mgppu.ru
Всего: 1

References

Каган М.С. Морфология искусства: Историко-теоретическое исследование внутреннего строения мира искусства. Л., 1972. 440 с.
Ханзен-Лёве О.А. Интермедиальность в русской культуре : от символизма к авангарду / пер. с нем. Б.М. Скуратова, Е.Ю. Смотрицкого ; под ред. Д. Крафта, Р. Михайлова, И. Чубарова. М., 2016. 450 с.
Тишунина Н.В. Методология интермедиального анализа в свете междисциплинарных исследований // Методология гуманитарного знания в перспективе XXI века : материалы междунар. науч. конф. СПб., 2001. C. 149.
Ильин И.П. Некоторые концепции искусства постмодернизма в современных зарубежных исследованиях. М., 1988. 28 с.
Крауклис Р.Г. Музыка в философско-поэтическом мире О. Мандельштама : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2005. 184 с.
Волков В.В. Интермедиальность как атрибут художественности (лингвогерменевтика термина) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2014. № 2. С. 135-142.
Лотман Ю.М. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб., 2002. 544 с.
Каркавина О.В. Языковая реализация интермедиальных отношений в творчестве Тони Моррисон : дис.. канд. филол. наук. Барнаул, 2010. 194 с.
Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / гл. науч. ред. Н.Д. Тамарченко. М., 2008. 358 с.
Чернышевский Н.Г. Избранные эстетические произведения. 2-е изд. М., 1978. 560 с.
Флоренский П.А. Статьи и исследования по истории и философии искусства и археологии. М., 2000. 446 с.
Кроче Б. Эстетика как наука о выражении и как общая лингвистика. М., 2000. 160 с.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М., 1994. 616 с.
Коврижина Я.С. Проза Вирджинии Вулф : интермедиальный аспект : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2016. 219 с.
Тимашков А.Ю. Интермедиальность как авторская стратегия в европейской художественной культуре рубежа XIX-XX веков : автореф. дис.. канд. искусствоведения. СПб., 2012. 23 с.
Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы. М., 1978. 325 с.
Мечковская Н.Б. Семиотика: Язык. Природа. Культура : учеб. пособие для вузов. 2-е изд., испр. М., 2007. 432 с.
Яровикова Ю.В. Актуализация семиотической антиномии «покой - движение» в экфрасисе статуи // Филология: научные исследования. 2019. № 2. С. 189-197.
Яровикова Ю.В. К вопросу о категориальном определении экфрасиса // Филология: Научные исследования. 2019. № 1. С. 144-151.
Лотман Ю.М. Об искусстве. СПб., 2000. 704 с.
DiYanni R. Literature: Approaches To Fiction, Poetry And Drama. Boston, 2008. 1592 p.
Универсальная научно-популярная энциклопедия «Кругосвет». URL: https://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/literatura/UILYAMS_UILYAM_KARL OS.html (дата обращения: 08.05.2020).
Панова О.Ю. «Соединенноштатовец»: Уильям Карлос Уильямс в поисках «американской реальности» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2011. № 2. С. 69-77.
Нестеров А. Уильям Карлос Уильямс: «смотреть» и «понимать». URL: https://magazines.gorky.media/inostran/2014/3/uilyam-karlos-uilyams-smotret-i-ponimat.html (дата обращения 11.05.2020).
Успенский Б.А. Семиотика искусства. М., 1995. 360 с.
Есин А.Б. Принципы и приемы анализа литературного произведения: учеб. пособие. 3-е изд. М. : Наука, 2000. 248 с.
Карпухина Т.П. Морфемный повтор в художественном тексте в свете общеэстетической теории игры. Хабаровск, 2006. 392 с.
Элиот Т.С. Назначение поэзии: Статьи о литературе. Киев, 1996. 352 с.
Merriam-Webster Online Dictionary. URL : https://www.merriam-webster.com/(дата обращения: 10.06.2020).
Бахтин М.М. Собрание сочинений : в 7 т. М., 1996. Т. 6. 799 с.
 The peculiarities of medial elements’ functioning in a painting ekphrasis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19986645/75/17

The peculiarities of medial elements’ functioning in a painting ekphrasis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19986645/75/17

Download full-text version
Counter downloads: 196