“Lenore” by Burger / Zhukovsky in the creative consciousness of Afanasy Fet: Russification, Orientalization and other alterations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19986645/77/6

“Lenore” by Burger / Zhukovsky in the creative consciousness of Afanasy Fet: Russification, Orientalization and other alterations

The paper raises the problem of the role of the precedent text in the evolution of the Russian poetic ballad. This approach is based on the reader’s recognition of certain samples that serve as a model of the genre. The “Russian Lenore” played the role of such a prototype in the history of the Russian ballad. It was a translation of Gottfried Burger’s “Lenora”, which Vasily Zhukovsky translated three times: “Svetlana”, “Lyudmila”, and “Lenore”. The article considers one of the receptive scenarios in the fate of the Russian ballad - the perception and reinterpretation of the genre associated in the mind of a Russian reader with Zhukovsky in the poetic heritage of Afanasy Fet. The ballads by Fet and Zhukovsky, as well as the entire circle of lyrics and memoirs by both classical poets, are taken as primary sources. The theoretical basis of the research includes works by V.E. Vatsuro and Yu. V. Shatin on the history of genre formation; A. Fowler and K. Newsom on the cognitive theory of genre (prototype theory); V.S. Kiselev, R.G. Leibov and A.M. Panchenko on the historical and ideological implications of artistic works. In the course of the research, the biographical implications in Fet’s works were described. Like Zhukovsky before him, Fet reflected his personal story of “imposture” in the artistic coordinates of a ballad. In his poems, he “processed” two interconnected personal traumas: the “illegitimacy” of the poet’s descent and the death of his beloved Maria Lazich. Therefore, Fet’s early ballads, as a rule, poetically recreate the biographic plot on his mother, and the later ones are about a deceased lover. The first plot in Fet’s works demonstrates the “Orientality” of images and devices as a kind of a typological feature of the ballad. The next problem that is formulated and solved in the article is the problem of the typology of Fet’s ballads. As is shown, in the early works of the younger classic, two groups of plots can be distinguished: lyrical-epic -about a secret relationship; lyrical - about a child. The article analyzes in detail the aesthetic receptive connections of Fet’s ballads with the prototype pieces -“Lyudmila”, “Svetlana”, “Lenore”, “Erlkonig”, and “Aeolian Harp” by Zhukovsky. In conclusion, the key techniques of lyricizing the ballad genre in Fet’s work are identified and justified: changing the subject-figurative structure and active use of the lyrical “I” in ballads, eventlessness and miniaturization, strengthening the role of individual motifs. The components of genre poetics, previously reflected at the level of fabula, text structure and narration, descend in Fet’s works to the plot-motif level. Among these motifs we observe anxious expectation, mystery and circling/twisting. All of them are semantically connected with the illumination of the irrational side of human fate and nature, i.e. those aspects of life that entered Russian literature alongside with the ballad genre. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 17

Keywords

Vasily Zhukovsky, Afanasy Fet, ballad, genre, biography

Authors

NameOrganizationE-mail
Anisimova Evgeniya E.Siberian Federal Universityeva1393@mail.ru
Всего: 1

References

Шумахер А.Е. Русская литературная баллада конца XVIII - начала XIX века: сюжетно-мотивный репертуар и жанровые границы : дис. ... канд. филол. наук. Новосибирск, 2015. 170 с
Гугнин А.А. Народная и литературная баллада: судьба жанра // Поэзия западных и южных славян и их соседей / отв. ред. Л.Н. Будагова. М., 1996. С. 74-92.
Немзер А.С. «Сии чудесные виденья..»: Время и баллады В.А. Жуковского // Зорин А.Л., Зубков Н.Н., Немзер А.С. Свой подвиг свершив: о судьбе произведений Г.Р. Державина, К.Н. Батюшкова, В.А. Жуковского. М., 1987. С. 155-264.
Fowler A. Kinds of Literature. An Introduction to the Theory of Genres and Modes. Oxford, 1982. 357 р.
Newsom C.A. Pairing Research Questions and Theories of Genre: A Case Study of the Hodayot // Dead Sea Discoveries. 2010. Vol. 17, № 3. P. 270-288.
Вацуро В.Э. Лирика пушкинской поры: «Элегическая школа». СПб., 1994. 240 с.
Козлов В.И. Русская элегия неканонического периода: Очерки типологии и истории. М., 2013. 276 с.
Литературное наследство. Т. 79: Песни, собранные писателями: Новые материалы из архива П.В. Киреевского. М., 1968. 680 с.
Киселев В.С. Идеологический контекст «Собрания стихотворений, относящихся к незабвенному 1812 году» // Собрание стихотворений, относящихся к незабвенному 1812 году. Юбилейное издание. М., 2015. С. 449-469.
Лейбов Р.Г. 1812: Две метафоры // Труды по русской и славянской филологии. Литературоведение, II. (Новая серия) / ред. Л. Киселева. Тарту, 1996. C. 68-104.
Эткинд Е.Г. «Сей ратник, вольностью венчанный..»: Гришка Отрепьев, император Наполеон, маршал Ней и другие // Revue des etudes slaves. Tome cinquantere neu-vieme. Fascicule 1-2. Alexandre Puskin. 1799-1837. 1987. P. 55-62.
Wesling M. W. Napoleon in Russian Cultural Mythology. New York, 2001. 197 р.
Панченко А.М. О топике культуры (вместо заключения) // Из истории русской культуры. Т. 3: (XVII - начало XVIII века). М., 1996. С. 233-246.
Лагутов В.Б. Жанр исторической баллады в русской поэзии первой половины XIX века : в 2 ч. Самарканд, 1984/1985.
Фет А.А. Собрание сочинений и писем : в 20 т. СПб., 2002.
Кошелев В.А. Фет как «балладник» // А.А. Фет. Материалы и исследования: к 200-летию Афанасия Афанасьевича Фета (1820-2020). СПб., 2018. Вып. 3. С. 37-58.
Vinitsky I. Vasily Zhukovsky's Romanticism and the Emotional History of Russia. Evanston, 2015. 387 р.
Жуковский В.А. Полное собрание сочинений и писем : в 20 т. М., 1999-.
Фет А.А. Воспоминания : в 3 т. Б.м., 1992. Репринт. изд. 1890 г.
Макеев М.С. Афанасий Фет. М., 2020. 443 с.
Мей Л.А. Стихотворения А. Фета // Москвитянин. 1850. № 6. Март. Кн. 2. Отд. IV. С. 37-54.
Петрова Г.В. А.А. Фет и русская поэзия первой трети XX века : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Великий Новгород, 2010. 45 с.
Гаспаров М.Л. Фет безглагольный. Композиция пространства, чувства и слова // Избранные труды. М., 1997. Т. 2. С. 21-32.
Коровин В.И. Фет и его баллады // А.А. Фет: Традиции и проблемы изучения : сб. науч. тр. Курск, 1986. С. 5-14.
Вайскопф М. Танец с черепом: балладно-вампирические мотивы в творчестве Афанасия Фета // Новое литературное обозрение. 2014. № 4. С. 189-200.
Ачкасов А.В. “Erlkonig”: перевод Фета (?) и подстрочник Цветаевой (заметки на полях) // XVI Фетовские чтения: А.А. Фет и русская литература : материалы Всероссийской научной конференции, посвященной изучению жизни и творчества А.А. Фета, Курск, 28 июня - 1 июля 2001 г. Курск, 2002. С. 71-93.
Тархов А.Е. «Музыка груди»: (О жизни и поэзии Афанасия Фета) // Фет А.А. Сочинения : в 2 т. М., 1982. С. 5-38.
Фет А.А. Полное собрание стихотворений : в 2 т. СПб., 1912.
Зонтаг А.П. Несколько слов о детстве В.А. Жуковского // Москвитянин. 1849. № 9, кн. 1. С. 3-13.
Эткинд Е.Г. Русские поэты-переводчики от Тредиаковского до Пушкина. Л., 1973. 248 с.
Войтехович Р. Неназываемый Жуковский в творческом мире Цветаевой // Пушкинские чтения в Тарту. Вып. 3. Тарту, 2004. С. 313-335.
Цветаева М.И. Два «Лесных царя» // Собр. соч. : в 7 т. М., 1994. Т. 5. С. 429434.
Виницкий И.Ю. Девочка на коленях: Из истории русского руссоизма // Достоевский и мировая культура: Филологический журнал. 2020. № 3 (11). С. 40-67.
Бухштаб Б.Я. А.А. Фет: Очерк жизни и творчества. Л., 1974. 136 с.
Никонова Н.Е. Рецензия на кн.: А.А. Фет: Материалы и исследования / отв. ред. Н.П. Генералова, В.А. Лукина. - СПб.: Контраст, 2013. - Вып. 2. - 880 с. // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2014. № 5. С. 171-174.
Янушкевич А.С. «При свете Жуковского»: обзор отечественных и зарубежных исследований 2009-2013 гг. // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2014. № 6. С. 183-192.
Сенковский О.И. Стихотворения А. Фета // Библиотека для чтения. 1850. Т. 101. Март и апрель. Отд. 4: Литературная летопись. С. 10-18.
Шатин Ю.В. Мотив и жанр: приход живого мертвеца за жертвой (от «Леноры» Бюргера до «Революционной казачки» Пригова) // Литература и фольклорная традиция : сб. науч. тр.: к семидесятилетию проф. Д.Н. Медриша. Волгоград, 1997. С. 52-63.
 “Lenore” by Burger / Zhukovsky in the creative consciousness of Afanasy Fet: Russification, Orientalization and other alterations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19986645/77/6

“Lenore” by Burger / Zhukovsky in the creative consciousness of Afanasy Fet: Russification, Orientalization and other alterations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19986645/77/6

Download full-text version
Counter downloads: 344