Features of the young audience’s attitude to the media coverage of the coronavirus (COVID-19) pandemic
The article presents the results of an empirical study of the attitude of the student youth of Smolensk to the media coverage of the COVID-19 pandemic. The objectives of the study were: to identify the most popular sources of information about the pandemic, to determine the level of confidence in them; to assess the impact of media information about the coronavirus on the population, the degree of objectivity of media coverage of the pandemic; to establish the specificity of the emotional component of the media’s perception of information about the COVID-19 pandemic, the attitude to the public roles of the journalist realized when reporting the pandemic. The study used a two-stage sampling. At the first stage, specific intermediate units - 5 institutions of higher education - were selected through a simple random, no-second selection procedure. In the second phase, a quota sample was selected. The sample size was 400. The quota sample included university affiliation and form of study (full-time, part-time (evening) and correspondence). Quota topics were related. The method of collecting empirical data was a personal interview. The field phase of the study took place in December 2020. The resulting data set was processed by MS Excel. The study found that the most sought-after sources of information about the coronavirus pandemic in the student population are Internet resources, reflecting the specificity of the development of the media sphere, in the structure of which new media (Internet portals, social networks) rank the second most popular news source after television. The study also found that traditional media, such as television, are as trustworthy as they are. The study determined that student youth have some skepticism and distrust of official media information about the coronavirus. The study shows that the choice of sources of information and the level of confidence in information about the pandemic among young people reflect the general trend in the perception of such information by Russians, which is due to the lack of precise information about its origin at the beginning of the pandemic, the course of the disease, the means of ensuring safety, as well as the contradictory information circulating in the mass media about the infection. The analysis found that in assessing the role of journalists in reporting the pandemic, student youth lacked information about the disease. Students’ perception of publications in the media about the coronavirus is accompanied by negative emotions (fear, anxiety, uncertainty, frustration), which may be due to both the content of the publications and the way the news material is presented. In the structure of the most memorable news about the coronavirus for students there are topics capable of generating negative emotional states - the number of cases, the origin of the disease, its symptoms, methods of prevention and treatment, coronavirus mortality, the development of a vaccine. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
coronavirus,
COVID-19,
pandemic,
media,
social media,
news,
fears,
youthAuthors
Barinov Dmitry N. | Smolensk State University; Smolensk sociological center LLC | smolsociocenter@mail.ru |
Всего: 1
References
Современные тренды и их влияние на управленческие практики работодателей: опыт мониторинга рынка труда. Москва, HR-Expo 2020. URL: https://wciom.ru/file-admin/file/reports_conferences/2020/2020-09-29_Abramov.pdf
Курюкин А.Н. COVID-19 как вызов экономике, социуму, политике // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2020. Т. 11. № 3. С. 250-265.
Звонова Е.А. Трансформация мировой экономики и пандемия // Экономика. Налоги. Право. 2020. № 13 (4). С. 6-19. doi: 10.26794 / 1999-849X-2020-13-4-6-19
Фадеева Е.В., Великая Н.М., Белова Н.И. Социальное самочувствие россиян в период распространения коронавирусной инфекции // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2021. № 2. С. 58-71. doi: 10.28995/2073-6401-2021-2-58-71
Эксперт ВЦИОМ Степан Львов: Страна выглядит веселой, но напуганной. URL: https://www.kp.ru/daily/27130/4216684/
Лобза О.В., Короткова В.О. Эмоциональные переживания и чувства студенческой молодежи России в период пандемии // II Международная конференция по консультативной психологии и психотерапии, посвященная памяти Федора Ефимовича Василюка : сборник материалов. М., 2020. С. 167-169.
Каждая третья новость в российских СМИ рассказывает о коронавирусе. URL: https://www.interfax.ru/russia/700150
Коронавирус «заразил» соцсети и СМИ. URL: https://www.mlg.ru/blog/vi-ral_smm/7268/
Папкин А.И. Личная безопасность сотрудников органов внутренних дел. М. : Академия МВД России, 1996. 260 с.
Allan S., Anderson A., Petersen A. Framing Risk: Nanotechnologies in the News // Journal of Risk Research. 2010. Vol. 13, № 1. P. 29-44. https://doi.org/10.1080/13669870903135847.
Laing А. The H1N1 crisis: Roles played by government communicators, the public and the media // Journal of Professional Communication. 2011. Vol. 1, № 1. P. 123-149. doi: 10.15173/jpc.v1i1.88
Klemma C., Das E., Hartmann T. Swine flu and hype: a systematic review of media dramatization of the H1N1 influenza pandemic // Journal of Risk Research. 2014. Vol. 9, № 1. P. 1-20. http://dx.doi.org/10.1080/13669877.2014.923029
Мониторинг эффективности деятельности организаций высшего образования. URL: https://monitoring.miccedu.ru/iam/2020/_vpo/material.php?type=2&id=10311
Образ журналистов в массовом сознании россиян: Аналитический отчет по результатам массового опроса населения РФ. URL: http://www.zircon.ru/upload/iblock/b0d/Obraz_zhurnalistov-2018_otchet.pdf
Купина Н.А. Пандемия коронавируса: метафорическая диагностика тревожной реальности в текстах СМИ // Известия Уральского федерального университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2020. Т. 26. № 3 (199). С. 5-13. https://doi.org/10.15826/izv1.2020.26.3.044
Российский медиа-ландшафт: телевидение, пресса, интернет. 17.06.2014. URL: https://www.levada.ru/2014/06/17/rossijskij-media-landshaft-televidenie-pressa-internet/
Российский медиаландшафт - 2017. 22.08.2017. URL: https://www.levada.ru/2017/08/22/16440/
Волков Д., Гончаров С. Российский медиаландшафт - 2020. Телевидение, интернет, социальные сети и мессенджеры // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. 2020. № 1-2 (130). С. 141-147.
Источники новостей и доверие СМИ. 27.02.2020. URL: https://www.levada.ru/2020/02/27/istochniki-novostej-i-doverie-smi/
Пандемия коронавируса. 26.03.2020. URL: https://www.levada.ru/2020/03/26/pandemiya-koronavirusa/
Баринов Д.Н. Медиавирус страха: особенности репрезентации российскими СМИ пандемии коронавирусной инфекции (COVID-19) в период первой волны (январь-июнь 2020 года) // Социодинамика. 2021. № 2. С. 73-86. URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=35066 doi: 10.25136/2409-7144.2021.2.35066
Более половины россиян заявили о недоверии официальным новостям о вирусе. URL: https://www.rbc.ru/society/17/04/2020/5e998b669a794768d09da79e
Towers Sh. et al. Mass Media and the Contagion of Fear: The Case of Ebola in America // PLoS One. 2015. Vol. 10, № 6. e0129179. doi: 10.1371/journal.pone.0129179
Александер Дж. Смыслы социальной жизни: Культурсоциология. М. : Праксис, 2013. 639 с.
Хлопьев А.Т. Кривые толки России // Социологические исследования. 1995. № 1. С. 21-33.
Баринов Д.Н. Воздействие медиановостей на эмоциональное самочувствие региональной аудитории СМИ // Психология и психотехника. 2016. С. 582-586. doi: 10.7256/2070-8955.2016.7.20637
Фейки о коронавирусе и лжеврачебные советы: как они появляются и кто их распространяет. URL: https://tass.ru/obschestvo/10281883
Инфодемия в эпоху коронавируса. URL: https://yandex.ru/company/researches/2021/covid-fakes