Convergent-conceptual algorithm for the research of the artistic concept “Siberia” in the text of Georgy Grebenshchikov: An experience of a system-level model
The article discusses the problem of studying the artistic concept as a semantic unit of a literary text. A system-level model has been developed, according to which an artistic concept is considered as a context-dependent and dynamic representation of a significant fragment of the world, expressed by a complex of artistic conceptual features, metaphors and blends (hereinafter referred to as ACFs, ACMs and ACBs, respectively). The boundaries between conceptual levels are not impenetrable, since levels and their components are not strictly isolated, but interact with each other. Moreover, within the basic level of the artistic concept, the attributive differentiation of ACFs into universal, national cultural and a is proposed. The quantitative specificity of the organization of levels is determined by the structural hierarchy of the proposed model of the artistic concept: the number of ACF s forming the first, basic, level significantly exceeds the number of ACMs - the second level. ACMs, in turn, are represented in greater numbers than ACBs that form the third level. This hierarchical feature of the model is based on the understanding of the heterogeneous conceptual depth and creative elaboration of a particular artistic concept. The presence of allegorical authorial meanings in the structure of the concept testifies to its cognitive significance in the picture of the writer’s world. To research the system-level model of the artistic concept, a convergent-conceptual algorithm is proposed, based on the use of cognitive linguistics tools to adequately extract implicit conceptual meanings embedded in the literary text. This algorithm, in accordance with the three distinguished levels of the artistic concept, integrates three specific research methods (the method of attributive differentiation of conceptual features, the method of reconstruction of conceptual metaphors, the method of deconstruction of conceptual blends). An in-depth, spectral coverage of the three levels of the concept makes it possible to ensure the consistency, completeness and reliability of the linguo-conceptual analysis. Verification of the proposed theoretical positions is carried out on the artistic concept “Siberia,” represented in the text of the writer Georgy Grebenshchikov. The study has shown specific positive results: the proposed three-level model is structurally and logically superimposed on the content components of the analyzed concept. The revealed conceptual explications confirm the quantitative and hierarchical specifics of the organization of levels, based on the understanding of the structural vertical of the artistic concept. The advantage of the convergent-conceptual research algorithm lies in the possibility of a spectral coverage of conceptual levels in the “ascending” research logic, which makes it possible to present the integral structure of the artistic concept and ensure consistency, completeness, and reliability of the linguo-conceptual analysis. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
Siberia,
Georgy Grebenshchikov,
blends,
metaphors,
conceptual features,
system-level model,
convergent-conceptual algorithm,
artistic conceptAuthors
Seliverstova Zhanna B. | L.N. Gumilyov Eurasian National University | seliverst.zh@gmail.com |
Всего: 1
References
Островский А.Б., Чувьюров А.А. Беловодье староверов Алтая // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2011. Т. 12. Вып. 3. С. 8-14.
Чистов К.В. Легенда о Беловодье // Вопросы литературы и народного творчества. 1962. Вып. 35. С. 116-181.
Дутчак Е.Е. Путь в Беловодье (к вопросу о современных возможностях и перспективах изучения конфессиональных миграций) // Вестник РУДН. Серия История России. 2006. № 1 (5). С. 81-94.
Гребенщиков Г.Д. Моя Сибирь. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2002. 214 с.
Дутчак Е.Е. Из «Вавилона» в «Беловодье»: адаптационные возможности таежных общин староверов-странников (вторая половина XIX - начало XXI в.) / под ред. В. В. Керова. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2007. 414 с.
Балакина Е.И. «Откуда есть пошла земля Сибирская.» // Гребенщиков Г.Д. Моя Сибирь. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2002. С. 13-21.
Гребенщиков Г.Д. Избранное. Томск : Издание Томской писательской организации, 2014.
Гребенщиков Г.Д. Собрание сочинений в шести томах. Барнаул : Изд. Дом «Барнаул», 2013.
Гребенщиков Г.Д. Сибирское слово. URL: http://az.lib.ru/g/grebenshikow_g_d/text_1912_sibirskoe_slovo.shtml (дата обращения: 5.06.2022).
Литовкина А.М. Концепт «Сибирь» и его эволюция в русской языковой картине мира: от «Сибирских летописей» до публицистики В.Г. Распутина : дис.. канд. филол. наук. Иркутск, 2008. 204 с.
Царегородцева С.С. Роман Г.Д. Гребенщикова «Чураевы» в социокультурном контексте эпохи. М. : Инфра-М, 2019. 128 с.
Черняева Т.Г. Забытый русский писатель: о собрании сочинений Георгия Гребенщикова // Сибирские огни. 2015. № 1. С. 161-171.
Елеукенов Ш.Р. Евразийский талисман. О литературных истоках движения // Классические исследования. Алматы : Ѳдебиет элемі, 2013. Т. 19. С. 255-290.
Сирота О.С. Проблемы сохранения и развития русской культуры в условиях эмиграции первой волны : автореф. дис.. канд. культурологии. М., 2007. 21 с.
Росов В.А. Белый храм на высоких горах. Очерки о русской эмиграции и сибирском писателе Георгии Гребенщикове. СПб. : Алетейя, 2004. 120 с.
Fauconnier G., Lakoff G. On Metaphor and Blending // Journal of Cognitive Semiotics. 2013. Vol. 5. № 1-2. P. 393-399.
Coulson S. The Menendez Brothers Virus: Analogical mapping in blended spaces // Conceptual Structure, Discourse, and Language / ed. Adele E. Goldberg. Palo Alto : CSLI, 1996. Р. 67-81.
Fauconnier G., Turner M. Conceptual integration networks // Cognitive Science. 1998. Vol. 22. № 2. P. 133-187.
Lakoff G., Johnsоn M. Metaphors we live by. London : The University of Chicago press, 2003. 276 p.
Turner M., Fauconnier G. Conceptual integration and formal expression // Metaphor and Symbolic Activity. 1995. № 10. P. 183-203.
Арутюнова Н.Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры / общ. ред. Н.Д. Арутюновой, М.А. Журинской. М. : Прогресс, 1990. С. 5-32.
Пименова М.В. Концепт сердце: образ, понятие, символ. Кемерово : КемГУ, 2007. 500 с.
Попова З.Д., Стернин И.А. Семантико-когнитивный анализ языка. Воронеж : Истоки, 2007. 250 с.
Болдырев Н.Н. Когнитивная семантика: курс лекций по английской филологии. Москва ; Берлин : Директ-Медиа, 2016. 163 с.
Трубкина А.И. Концептуальная метафора «Человек - Природа» в художественном тексте: прагматика и функции // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 3. С. 64-71.
Lakoff G., Johnson M. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York : Basic Books, 1999. 624 p.
Тарасова И.А. Ключевые слова как инструмент интерпретации художественного текста // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Филология. Журналистика. 2020. Т. 20. Вып. 4. С. 370-374.
Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor // Metaphor and Thought / ed. by Andrew Ortony. Cambridge : Cambridge University Press, 1993. P. 202-251.
Ефанова М.А., Замуленко Э.Ю. Репрезентация концепта «Неравенство» в произведении Ч. Диккенса «Большие надежды» // Филологический аспект. 2017. № 6 (26). С. 67-72.
Толкачева Н.Н. Лексико-семантическая система концепта «болезнь» в творчестве Л.Н. Толстого: на материале романа «Анна Каренина» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 6 (72). С. 159-162.
Виноградов В.А. Когнитивная лингвистика сегодня (Вступительное слово при открытии Круглого стола «Концептуальный анализ языка: современные направления исследования») // Виноградов В. А. Статьи по общему языкознанию, компаративистике, типологии / сост. и ред. К.Г. Красухин. М. : Изд. Дом ЯСК, 2018. С. 461-470.
Воробьёва О.П. Концептология в Украине: обзор проблематики // Лингвокон-цептология: перспективные направления / под ред. А.Э. Левицкого. Луганск : Изд-во ЛНУ им. Тараса Шевченко, 2013. С. 10-37.
Sadecki A. Kognitywne ujęcia kategorii umysłu w prozie Antoniego Czechowa. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. 306 s.
Новичкова Л.Н. Теория блендинга как способ декодирования авторского смысла (на материале личного письма Ф. М. Достоевского) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. № 12 (9). С. 324-328.
Богданова Е.С. Метафора в художественном тексте: функции, восприятие, интерпретация // Вестник Рязанского государственного университета им. С.А. Есенина. 2016. № 3 (52). С. 134-145.
Мирзоева Г.Т. Метафора в науке и языке художественной литературы // Филологические науки в МГИМО. 2018. № 16 (4). С. 31-37.
Ермакова М.С. Пересечение концепта Die Wahrheit (Истина) с концептом Die Gerechtigkeit (Справедливость) на материале немецкой художественной литературы : дис.. канд. филол. наук. М., 2021. 163 с.
Корнакова Е.С. Концепт «гражданственность» в творчестве Е.А. Евтушенко. М. : Юрайт, 2о20. 118 с.
Даниленко И.А., Даниленко А.П. Архитектоника художественного дуального концепта (на материале романа Ф.С. Фитцджеральда «The Great Gatsby») // Филологический аспект. 2017. № 6 (26). С. 122-127.
Огнева Е.А., Даниленко И.А. Дуальность художественного концепта как текстовый информативный код. М. : Эдитус, 2021. 208 с.
Сергеева Е.В. Художественная концептология как раздел лингвистики и методологический подход к анализу художественного текста // Слова и словари: сборник научных статей, посвященных профессору В.Д. Черняк. 2015. С. 253-259.