Poet’s grammar. Structures of inner speech in Egor Letov’s lyrics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 80. DOI: 10.17223/19986645/80/13

Poet’s grammar. Structures of inner speech in Egor Letov’s lyrics

The research hypothesis is that an internal monologue, genetically related to inner speech, becomes the speech model for Egor Letov’s lyrics. Hence, the aim of the study is to identify the forms of embodiment of the inner speech in Letov’s poetry. Since the inner speech code manifests itself through deviations from the grammatical norm in external speech, the shifts and “poetic errors” found in Letov’s personal grammar became the object of the work. In the practical part of the work the author proves these shifts are of a systemic nature and are conditioned by the communicative-pragmatic and grammatical features of natural inner speech. The pragmatics of inner speech is associated with autocommunication, which leads to the appearance of syntactic and semantic ellipses in Letov’s texts, due to the maximum shared perception of the addressee and the recipient. At the syntactic level autocommunication is manifested in the loss of subjects denoting the agent; at the semantic level autocommunication changes the reference of the deictic pronouns. Internal monologue also transforms the grammatical structure of Letov’s poems. The author proves that changes in poetic grammar are due to the semantic structure of the internal word and are correlated with the incorrect splitting of its “agglutinated” meanings in the external speech plan. Semantic and grammatical errors are classified as follows. (1) Errors in the mechanisms of nomination and predication, correlated with the dominance of the noun phrase over the verb one. The dominance of the noun phrase provokes an incorrect morphological splitting of the inner word: “personal meanings” are realized not in the part-of-speech forms that are dictated by linguistic usage, but mainly in nominative-attributive constructions. (2) Disruption in the nomination due to word choice error. This “shift” is realized in verbal paraphasias, the occurrence of which is associated with the mechanism of semantic agglutination inherent in inner speech. (3) Syntactic errors caused by the translation of the iconic meanings of the inner word into the linguistic sequence. Letov’s lyrics contain remnants of primary semantic syntax associated with incomplete translation of iconic material into the verbal plane. As a result, “simultaneous” structures (visual syncretic units, syntactic syncretic units, “poetic fractions”) are found in the linear organization of individual texts, the function of which is to embody the image in the word. In the final part of the article, a historical and literary retrospective of the use of inner speech in poetry is given. The author shows that the use of the inner word in Letov’s lyrics is genetically linked to the artistic practice of Russian avant-garde of the early twentieth century. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 17

Keywords

inner speech, poetic grammar, poetic syntax, autocommunication, Russian avant-garde, poetic shift

Authors

NameOrganizationE-mail
Temirshina Olesya R.Griboyedov International Law and Economics Instituteo.r.temirshina@yandex.ru
Всего: 1

References

Иванов Вяч.Вс. Проблема именного стиля в русской поэзии ХХ века // Slavica Hierosolymitana. Jerusalem: The Magnes Press; the Hebrew University, 1981. Vol. 5-6. P. 277-287.
Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания. М. : КРАСАНД, 2014. 316 с.
Гаспаров М.Л. Фет безглагольный. Композиция пространства, чувства и слова // Гаспаров М.Л. Избранные труды. Т. 2: О стихах. М. : Языки русской культуры, 1997. С. 21-32.
Успенский Б.А. Дейксис и вторичный семиозис в языке // Вопросы языкознания. 2011. № 2. С. 3-30.
Ковтунова И.И. Принцип неполной определённости и формы его грамматического выражения в поэтическом языке ХХ века // Очерки истории языка русской поэзии ХХ века. М. : Наука, 1993. С. 106-154.
Летов Е. Стихи. М. : Выргород, 2011. 548 с.
Черняков А.Н., Цвигун Т.В. Подступы к поэтическому языку Егора Летова: Персональность/имперсональность // Подробности словесности : сб. статей к юбилею Людмилы Владимировны Зубовой. СПб. : Свое издательство, 2016. С. 398-407.
Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Лабиринт, 1999. 352 с.
Кацнельсон С.Д. Типология языка и речевое мышление. Л. : Наука, 1972. 217 с.
Зимняя И.А. Способ формирования и формулирования мысли как реальность языкового сознания // Язык и сознание: парадоксальная рациональность. М. : Институт языкознания РАН, 1993. С. 51-59.
Горохова С.И. Психолингвистические особенности механизма порождения речи по данным речевых ошибок : автореф...канд. филол. наук. М., 1986. 16 с.
Леонтьев А.А. Некоторые проблемы обучения русскому языку как иностранному (психолингвистические очерки). М. : МГУ, 1970. 88 с.
Психолингвистические проблемы семантики. М. : Наука, 1983. 285 с.
Ананьев Б.Г. К теории внутренней речи в психологии // Ананьев Б.Г. Психология чувственного познания. М. : Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1960. С. 348-370.
Человеческий фактор в языке. Язык и порождение речи. М. : Наука, 1991. 240 с.
Ахутина Т.В. Вместо введения: Механизм порождения речи по данным афазиологии // Ахутина Т. В. Нейролинвгистический анализ лексики, семантики и прагматики. М. : Языки славянской культуры, 2014. С. 11-33.
Alderson-Day B., Fernyhough C. Inner Speech: Development, Cognitive Functions, Phenomenology and Neurobiology // Psychological Bulletin. 2015. Vol. 141. № 5. Р. 931965.
Fernyhough C. Alien voices and inner dialogue: Towards a developmental account of auditory verbal hallucinations // New Ideas in Psychology. 2004. Vol. 22. № 1. Р. 49-68.
Жинкин Н.И. О кодовых переходах во внутренней речи // Жинкин Н.И. Язык -речь - творчество (Избранные труды). М. : Лабиринт, 1998. С. 146-163.
Соколов А.Н. Внутренняя речь и мышление. М. : ЛКИ, 2007. 256 с.
Горелов И.Н. Невербальные компоненты коммуникации. М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2014. 112 с.
Тюпа В.И. Бифуркация культуры уединенного сознания // Постсимволизм как явление культуры: материалы 4-й Международной конференции, Москва, 5-7 марта 2003. М. : РГГУ, 2003. С. 22-26.
Успенский Б.А. Поэтика композиции // Успенский Б.А. Семиотика искусства. М. : Языки русской культуры, 1995. 360 с.
Черняков А.Н., Цвигун Т.В. Поэзия Е. Летова на фоне традиции русского авангарда (аспект языкового взаимодействия) // Русская рок-поэзия: Текст и контекст. Вып. 2. Тверь : Изд-во ТВГУ, 1999. С. 98-106.
Лотман Ю.М. Автокоммуникация: «Я» и «Другой» как адресаты // Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб. : Искусство-СПб, 2001. С. 163-177.
Ковтунова И.И. Поэтический синтаксис. М. : Наука, 1986. 206 с.
Блох М.Я., Сергеева Ю.М. Внутренняя речь в структуре художественного текста. М. : Прометей, 2011. 180 с.
Артюшков И.В. Внутренняя речь и ее изображение в художественной литературе (на материале романов Ф.М. Достоевского и Л.Н. Толстого) : автореф.. д-ра филол. наук. М., 2004. 48 с.
Николина Н.А. Номинативные предложения в композиции художественного текста // Поэтическая грамматика. Т. II. М. : Азбуковник, 2013. С. 38-57.
Панченко О.Н. Номинативные и инфинитивные ряды в строе стихотворения // Очерки истории русской поэзии ХХ века: Грамматические категории. Синтаксис текста. М. : Наука, 1983 С. 81-100.
Бондарко А.В. Теория значений в системе функциональной грамматики: На материале русского языка. М. : Языки славянской культуры, 2002. 736 с.
Леонтьев А.Н. Лекции по общей психологии. М. : Смысл, 2001. 511 с.
Кицлерова Я. Адъективные неологизмы Маяковского: структура, принципы образования и их использование в современном русском языке // Известия РАН. Серия литературы и языка, 2018. Т. 77. № 6. С. 43-54.
Словарь русского языка : в 4 т. Т. 4. М. : Русский язык, 1988. 796 с.
Станкович З.Г. Функции поэтических дробей в лирике Егора Летова // Русская рок-поэзия: Текст и контекст. № 20. Екатеринбург, Тверь : Уральский гос. пед. ун-т, 2020. С. 131-137.
Жаккар Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда. СПб. : Академический проект, 1995. 471 с.
Крученых А. Стихотворения, поэмы, романы, опера. СПб. : Академический проект, 2001. 480 с.
Фёрингер М. Авангард и психотехника: Наука, искусство и методики экспериментов над восприятием в постреволюционной России. М. : НЛО, 2019. 336 с.
Летов Е. Автографы. Черновые и беловые рукописи. Новосибирск : Культурное наследие, 2009. 192 с.
Бобринская Е. Теория «моментального творчества» А. Крученых // Бобринская Е. Русский авангард: истоки и метаморфозы. М. : Пятая страна, 2003. С. 94-118.
Крученых А. Письма А. Шемшурину и М. Матюшину. М. : Гилея, 2012. 204 с.
Егор Летов. ГрОб-Хроники. URL: https://grob-hroniki.org/article/1990/art_1990-11-10a.html (дата обращения: 11.06.2021).
 Poet’s grammar. Structures of inner speech in Egor Letov’s lyrics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 80. DOI: 10.17223/19986645/80/13

Poet’s grammar. Structures of inner speech in Egor Letov’s lyrics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2022. № 80. DOI: 10.17223/19986645/80/13

Download full-text version
Counter downloads: 407