Demonstration of differences of Carl Jung’s psychoanalytic concept of imago and Jacques Lacane’s imago in the works of Hermann Hesse and Jorge Luis Borges | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 89. DOI: 10.17223/19986645/89/9

Demonstration of differences of Carl Jung’s psychoanalytic concept of imago and Jacques Lacane’s imago in the works of Hermann Hesse and Jorge Luis Borges

The aim of this article is to identify the characteristic features of the psychoanalytic concept of imago - according to Jung and Lacan - in the works of Hesse imago and Borges. On the example of Hesse’s story “Iris” and Borges’ poem “Al espejo” from the cycle La Rosa profunda, imago-poetic images (the iris flower and reflection in the mirror) endowed with a personal-unconscious component are studied. The article analyzes the relationship between the image of an iris and the concept of imago (personal complex) in Jung and the image of a hidden reflection in a mirror with the concept of imago - the first reflection-self in the mirror repressed from memory - in Lacan. The main attention is paid to revealing the functional meaning and role of the concepts of imago and archetype in the storylines of the studied works. An important side of the study is the analysis of two types of imago - objective in Hesse and subjective in Borges. The scientific novelty of the article lies in the study of two main types of imago very accurately conveying or illustrating the theories of the personal complex of two great psychoanalysts. As a result of the analysis, it was concluded that imago performs the function of an associative, indirect indicator of the forgotten feelings, emotions and childhood experiences of the hero in Hesse’s story and a kind of an idee fixe of the lyrical hero of Borges’ poetry - love-hate for the hidden double in the mirror. It also reveals Borges’ directed desire to show the path of the imago towards the archetype, the transitional path from the personal unconscious to the collective, from human life to death, which implies an endless life after death. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 2

Keywords

imago, archetype, Hesse, Borges, Jung, Lacan, Iris, mirror stage

Authors

NameOrganizationE-mail
Gorbovskaya Svetlana G.Saint Petersburg State Universityvard_05@mail.ru
Всего: 1

References

Юнг К.Г. Символы и метаморфозы: Либидо. М.: Восточно-Европейский институт психоанализа, 1994. 416 с.
Юнг К.Г. Проблемы души нашего времени. СПб.: Питер, 2002. 352 с.
Анисова А.А., Жук М.И. Архетип Тени в романе Г. Гессе "Степной волк" с точки зрения теории аналитической психологии К.Г. Юнга // Культурно-языковые контакты. Вып. 9. Владивосток, 2006. С. 300-312.
Кагарманова М.Ш., Беглов В.А., Ибатуллина Г.М. Поэтика русской литературы XIX века (вторая половина): Пути образотворчества и смыслопорождения. Стерлита-мак: Scientific magazine "Kontsep", 2011. 331 с.
Лакан Ж. Стадия зеркала и ее роль в формировании функции Я. Психоанализ, 2019. URL: https://psychoanalysis.by/2019/03/26/статья-ж-лакан-стадия-зеркала-и-ее-рол/(дата обращения: 22.02.2023).
Кюглер П. Алхимия дискурса: Образ, звук и психическое / пер. с англ. В.В. Зеленский, З.А. Кривулина. М.: ПЕР СЭ, 2005. 224 с.
Мазур Н.Н. Еще раз о деве-розе (в связи со стихотворением Баратынского "Еще как Патриарх не древен я") // Пушкинские чтения в Тарту. Пушкинская эпоха: проблема: рефлексии и комментария: материала: междунар. конф. Тарту, 2007. С. 345-378.
Гессе Г. Паломничество в страну Востока. Игра в бисер. Рассказы. М.: Радуга, 1984. 592 с.
Айрапетова В.А. Новалис и Гессе: от романтизма к неоромантизму // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2015. № 2. С. 308-317.
Мюнстер Е. Гессе и романтизм. URL: www.hesse.ru/artides/muenster/read/?ar=rm&page=1-3.
Гессе Г. Письма по кругу. М.: Прогресс, 1987. 400 с.
Лотман Ю.М. Зеркало. Семиотика зеркальности: Трудяг по знаковым системам XXII / отв. ред. Ю.М. Лотман. Тарту, 1988. 165 с.
Рон М.В. Метаморфозы образа зеркала в истории культуры: автореф. дис. канд. культурологии. СПб., 2004. 24 с.
Борхес Х.Л. Проза разных лет. М.: Радуга, 1984. 320 с.
Izcovich L. Borges, Lacan, la poesie, le temps // L'en-je lacanien. 2010/1. № 14. P. 87-97.
Miller J.-A. Le coit estigmatise. Une lecture de la secte du Phenix de Jorge Luis Borges // Revue de Psychanalyse. Avril 2000. № 70. P. 4-11.
Yankelevich H. Borges entre Freud et Lacan // Variaciones Borges: revista del Centro de Estudios y Documentacion Jorge Luis Borges. 1998. № 6. P. 198-220.
 Demonstration of differences of Carl Jung’s psychoanalytic concept of imago and Jacques Lacane’s imago in the works of Hermann Hesse and Jorge Luis Borges | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 89. DOI: 10.17223/19986645/89/9

Demonstration of differences of Carl Jung’s psychoanalytic concept of imago and Jacques Lacane’s imago in the works of Hermann Hesse and Jorge Luis Borges | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 89. DOI: 10.17223/19986645/89/9

Download full-text version
Counter downloads: 499