Kierkegaard’s key to the “mysterious tales” by Ivan Turgenev: Once again on the composition of the unassembled cycle | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 91. DOI: 10.17223/19986645/91/11

Kierkegaard’s key to the “mysterious tales” by Ivan Turgenev: Once again on the composition of the unassembled cycle

The article considers one of the possible variants of the cycle-forming beginning of Turgenev’s “mysterious tales”, namely, the motif of the hero’s anxiety. The analysis showed that there are grounds to talk about a similar function of the motif in a number of stories: the state of anxiety invariably occurs in the hero on the eve of contact with the unreal, inexplicable. At the same time, in the future, unreal phenomena may remain in the realm of the incomprehensible, otherworldly, infernal (“Ghosts”, “Dream”, “Song of Triumphant Love”, “The Story of Father Alexy”). They may be explained quite realistically (“Knocks”, “The Story of Lieutenant Ergunov”) or may not fully reveal their nature (“Faust”, “Knocks Knocks Knock!..”, “A Strange Story”, “Klara Milich”). We define the state of the hero precisely as “anxiety” in the context of Kierkegaard’s philosophy. According to the philosopher, anxiety “fears” and at the same time enters into secret interaction with the object of its fear, cannot turn away from it, and will never do it. Anxiety, according to Kierkegaard, is associated with the prospect of realizing one’s freedom, the opportunities that have emerged - with an unknown, frightening, but also attractive space. This ambivalence is its main distinction from the objective, situational fear. Researcher of the psychology of emotions Caarroll E. Izard, following Kierkegaard, characterizes anxiety as a result of the interaction of “interest with fear”, noting at the same time that anxiety is a combination of several discrete emotions. In addition to the key emotion of fear, sadness, shame, and guilt can be involved in experiencing anxiety. Taking into account all of the above, but first of all as a result of a specific analysis of Turgenev’s works, we found out what exactly makes it possible to determine the state of the heroes as anxiety. The recurring motif of anxiety is proposed to be considered as one of the possible cycle-forming factors. We conclude that this motif contributes to the convergence of works with various substantiations of the unreal, found both in tales with undeniably mystical plots, and in works where the mystical is not so obvious. The common semantic “denominator” in this case becomes the idea of a person’s potential readiness to meet with the otherworldly, and, perhaps, of an unconscious acceptance of the very possibility of the presence of the unreal. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 2

Keywords

Turgenev, mysterious tales, cycle, Kierkegaard

Authors

NameOrganizationE-mail
Zavgorodnyaya Galina Ju.Maxim Gorky Literature Institutegalina-yuz@yandex.ru
Zavgorodnii Alexej M.Moscow Pedagogical State Universityalmzav@yandex.ru
Всего: 2

References

Пумпянский Л.В. Группа "таинственных повестей" // Классическая традиция: собрание трудов по истории русской литературы / отв. ред. А.П. Чудаков. М., 2000. С. 447464.
Муратов А.Б. Тургенев-новеллист (1870-1880-е годы). Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1985. 119 с.
Науменко Е.О. Система мотивов "таинственных повестей" И.С. Тургенева: дис.. канд. филол. наук. Псков, 2006. 238 с.
Дедюхина О.В. Сны и видения в повестях и рассказах И.С. Тургенева: проблема: мировоззрения и поэтики: дис.. канд. филол. наук. М., 2006. 230 с.
Лазарева К.В. Мифопоэтика "таинственных повестей" И.С. Тургенева: дис.. канд. филол. наук. Ульяновск, 2005. 231 с.
Новикова Е.Г. "Лирические" повести И.С. Тургенева "Призраки" и "Довольно" (к проблеме жанра) // Проблема: метода и жанра. Томск, 1986. Выл. 12. С. 186-206.
Полякова К.В., Курылева М.В. Жанровое своеобразие повести И. С. Тургенева "Призраки" // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2017. Т. 159, кн. 1. С. 107-120.
Головко В.М. "Студия" в системе жанров "малой прозы" И.С. Тургенева // Жанр и композиция литературного произведения: Историко-литературные и теоретические исследования: Межвузовский сборник. Петрозаводск, 1989. С. 65-76.
Батюто А.И. Избранные труды. СПб.: Нестор-История, 2004. 960 с.
Шаталов С.Е. "Таинственные" повести Тургенева // Ученые записки Арзамас. пед. ин-та. 1962. Т. 5, вып. 4.
Шаталов С.Е. Художественный мир И.С. Тургенева. М.: Наука, 1979.
Пустовойт П.Г. И.С. Тургенев - художник слова. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1980. 376 с.
Аринина Л.М. Романтические мотивы в "таинственных повестях" И.С. Тургенева // Творческая индивидуальность писателя и литературный процесс. Вологда, 1987. С. 2435.
Новикова Е.Г. Повести и рассказы И.С. Тургенева второй половина: 60-х - начала 80-х годов в ряду произведений малой прозы писателя (к постановке проблема: жанра) // Проблемы метода и жанра. Вып. 6. Томск, 1979. С. 69-81.
Тургенев И.С. Полное собрание. сочинений и писем: в 30 т. Письма: в 18 т. 2-е изд., испр. и доп. Т. 10: Письма 1869-1870. М.: Наука, 1994.
Топоров В.Н. Странный Тургенев: (Четыре главы). М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 1998. 192 с. (Чтения по истории и теории культуры. Вып. 20).
Булгаков С. Православие: Очерки учения православной церкви. 3-е изд. Paris: YMCA-press, 1989. 403 с.
Шестов Л. Вместо предисловия. Киркегард и Достоевский // Киркегард и экзистенциальная философия. М., 1992. 304 с.
Бибихин В.В. Кьеркегор и Гоголь // Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Серена Кьеркегора. М.: Ad Marginem, 1994. С. 82-90.
Тетенков Н.Б., Лашов В.В. Кьеркегор и Лермонтов: образ рефлексирующего соблазнителя // Философия и общество. 2010. № 4. С. 90-100.
Фришман А. Достоевский и Киркегор: диалог и молчание // Достоевский в конце XX века: сб. ст. / сост. К.А. Степанян. М., 1996. С. 575-591.
Беляева И.А. Тема "старческого" у Тургенева и Шопенгауэра: к вопросу о "Стихотворениях в прозе" // Спасский вестник: [альманах] / ред.-сост. Е.Н. Левина. Тула, 2006. Вып. 13. С. 39-45.
Петрова С.А. И.С. Тургенев и А. Шопенгауэр: философия музыки (на материале повести "Призраки") // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2013. № 2. С. 197-199.
Головко В.М. Переосмысление философской категории principium individuationis А. Шопенгауэра в "Senilia" И.С. Тургенева: этика сострадания // Тезаурусы и проблема: культуры: доклады и материалы Общероссийской (национальной) научной конференции (с международным участием) / отв. ред. Вал.А. Луков. М., 2019. С. 237-252.
Кьеркегор С. Понятие страха / пер. с дат. Н.В. Исаевой, С.А. Исаева. 2-е изд. М.: Академический проект, 2014. 224 с.
Мэй Р. Р. Смысл тревоги / Ролло Мэй; [пер. с англ. М.И. Завалова, А.И. Сибуриной]. М.: Независимая фирма "Класс", 2001. 384 с.
Изард К.Э. Психология эмоций. СПб.: Питер, 2006. 464 с.
Тургенев И.С. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. М.: Наука, 1978.
 Kierkegaard’s key to the “mysterious tales” by Ivan Turgenev: Once again on the composition of the unassembled cycle | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 91. DOI: 10.17223/19986645/91/11

Kierkegaard’s key to the “mysterious tales” by Ivan Turgenev: Once again on the composition of the unassembled cycle | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 91. DOI: 10.17223/19986645/91/11

Download full-text version
Counter downloads: 699