Four suicides: Vasily Shukshin’s suicidological discourse | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 91. DOI: 10.17223/19986645/91/12

Four suicides: Vasily Shukshin’s suicidological discourse

Suicidology occupies a separate niche in modern thanatological research. The problematic of death is a programmatic component of Vasily Shukshin’s artistic picture of the world. Several reasons underlie the study of Shukshin’s thanatological and, in particular, suicidological discourse. Firstly, the study aims to expand the field of literary thanatology through the application of the thanatopoietics apparatus in the methodology of Shukshin studies. Secondly, the historical period of the writer’s work and the chronological context of his contemporary heroes is the twentieth century - an era burdened with an inferiority complex, the century of suicides. So Shukshin’s semiotic fixation on the mortal problems proves the legitimacy of turning to his legacy to analyze the phenomenon of suicide from the point of view of the multiplicity of meanings, typology and classification, methods of artistic realization, philosophical and aesthetic significance. Thirdly, the concept of suicide against the background of the poetics of death marks certain stages in the evolution of Shukshin’s creativity. The appeal to the topic of death and suicide at the level of metatextual and intertextual manifestations,motif plan, characterological accents is observed throughout Shukshin’s creative career: “Grinka Malyugin” (1962), “I Want to to Live” (1966), “Grief’ (1966), “Withers, disappears” (1966), “Quirky” (1967), “In Profile and Full-face” (1967), “How the Old man was Dying” (1967), “Countrymen” (1968), “I Believe!” (1970), “The Strong Go on” (1970), “My Son-in-law Stole a Car of Firewood” (1971), “Gena Proydisvet” (1972), “Alyosha Beskonvojnyj” (1972), and “Redhead” (1974). However, the suicidological program itself is most consistently presented in four stories from different years, in which the theme of suicide becomes the main one: “An Accidental Shot” (1966), “The Bastard” (1970), “The Wife saw her Husband of to Paris” (1971), and “Pedestal” (1972). As a result of the analysis of these stories, the changes in the moral and aesthetic position of Shukshin are revealed: from rejection of suicide to its ethical justification, and then deconstruction of death - denial of denial. Thus, Shukshin’s suicidological discourse, on the one hand, is woven into the canvas of philosophical reflection on the theme of the art of death and death in art; on the other hand, it demonstrates a certain specificity of the ideological and figurative space of artistic thanatology in the context of the “poetry” of dying, cemetery rhetoric, existential alienation, artistic “gift of death”, symbolic rejection of life in finding oneself. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 3

Keywords

Vasily Shukshin, poetics, semiotics, motif, death, suicide, mortality, thanatology, evolution of creativity

Authors

NameOrganizationE-mail
Moskovkina Eugenia A.Altai State Universityevgenya.moskovkina@yandex.ru
Всего: 1

References

Куляпин А.И. В.М. Шукшин об искусстве умирать // Вестник Ишимского государственного педагогического института им. П.П. Ершова. 2012. № 3 (3). С. 31-34.
Куляпин А.И. Семиотика художественного пространства. Барнаул: АлтГПУ, 2016. 160 с.
Руднев В.П. Словарь культуры XX в. М.: Аграф, 1999. 384 с.
Шукшин В М. Собрание сочинений: в 6 кн. Кн. 1: Охота жить: рассказы. М.: Надежда-1, 1998. 512 с.
Шукшин В.М. Собрание сочинений: в 6 кн. Кн. 2: Верую! М.: Надежда-1, 1998. 512 с.
Воробьева Т.А. Мортальная семантика дороги в прозе В.М. Шукшина // Культура и текст. 2018. № 3 (34). С. 131-141.
Левашова О.Г. Шукшинский герой и традиции русской литературы XIX в. (Ф.М. Достоевский, Л.Н. Толстой): автореф. дис. д-ра филол. наук. Тамбов, 2003. 38 с.
Сердюченко В. Читая Достоевского: Василий Шукшин // Русский переплет. URL: http://pereplet.ru/kandid/76.html.
Васильев В.К. Тема самоубийства в позднем творчестве В.М. Шукшина // Творчество В.М. Шукшина как целостность. Барнаул, 1998. С. 50-55.
Шукшин В.М. Собрание сочинений: в 6 кн. Кн. 3: Странные люди. М.: Надежда-1, 1998. 528 с.
Достоевский Ф.М. Дневник писателя (1876) // Собр. соч.: в 15 т. Т. 13. СПб., 1994. 541 с.
Кощей Л.А. Человека проблема: // Творчество В.М. Шукшина: энцикл. слов.-справ. Т. 1: Филологическое шукшиноведение: Личность В.М. Шукшина. Язык произведений В.М. Шукшина. Барнаул, 2004. С. 103-105.
Куляпин А.И., Левашова О.Г. Достоевский Федор Михайлович // Творчество В.М. Шукшина: энциклопедический словарь-справочник. Т. 2: Эстетика и поэтика прозы В.М. Шукшина. Мотивы и символы творчества В.М. Шукшина. Диалог культур. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2006. С. 158-163.
Шукшин В.М. Собрание сочинений: в 6 кн. Кн. 6: Я пришел дать вам волю. М.: Надежда-1, 1998. 512 с.
Быстров В.Н. В. Шукшин и Ф. Достоевский (к проблеме гуманизма) // Русская литература. 1984. № 4. С. 18-33.
Гус М. Идеи и образы Ф.М. Достоевского. М.: Худож. лит., 1971. 591 с.
Достоевский Ф.М. Бесы // Собр. соч.: в 15 т. Т. 7. СПб.: Наука, 1990. 845 с.
Достоевский Ф.М. Братья Карамазовы // Собр. соч.: в 15 т. Т. 9, ч. 1-3. СПб., 1991. 696 с.
Байрон Д.Г. Паломничество Чайльд Гарольда. Пермь: Кн. изд-во, 1988. 397 с.
Куляпин А.И. Шукшин и зарубежная литература // Творчество В.М. Шукшина: энцикл. слов.-справ. Т. 2: Эстетика и поэтика прозы В.М. Шукшина. Мотивы и символы творчества В.М. Шукшина. Диалог культур. Барнаул, 2006. С. 237.
Шекспир В. Трагедия о Гамлете, принце Датском // Полн. собр. соч.: в 8 т. Т. 5. М.; Л., 1936. С. 1-175.
Худенко Е.А. Локусы преступления и смерти // Богумил Т.А., Куляпин А.И., Худенко Е.А. Геопоэтика В.М. Шукшина. Барнаул, 2017. С. 124-129.
Флобер Г. Госпожа Бовари. М.: Время, 2018. 384 с.
Достоевский Ф.М. Подросток // Собр. соч.: в 15 т. Т. 8. СПб., 1990. 814 с.
Куляпин А.И., Левашова О.Г. В.М. Шукшин и русская классика. Барнаул: Изд-во Алт. гос. ун-та, 1998. 100 с.
Левашова О.Г. Островский Александр Николаевич // Творчество В.М. Шукшина: энцикл. слов.-справ. Т. 2: Эстетика и поэтика прозы В.М. Шукшина. Мотивы и символы творчества В.М. Шукшина. Диалог культур. Барнаул, 2006. С. 173.
Непросто говорить о Шукшине // Собр. соч.: в 6 кн. Кн. 5: Калина красная. М., 1998. С. 377-480.
Козлова С.М. Жена мужа в Париж провожала // Творчество В.М. Шукшина: энцикл. слов.-справ. Т. 3: Интерпретация художественных произведений В.М. Шукшина. Публицистика В.М. Шукшина. Барнаул, 2007. С. 94-96.
Шукшин В.М. Собрание сочинений: в 6 кн. Кн. 5: Калина красная. М.: Надежда-1, 1998. 560 с.
Вайль П. Живые и мертвые // Свобода - точка отсчета: О жизни, искусстве и о себе. М., 2012. 701 с.
Ищук-Фадеева Н.И. Смерть как инобытие ("Юго-западный ветер" Д. Липскерова) // Мортальность в литературе и культуре. М., 2015. С. 356-367.
Лотман М.Ю. О природе искусства // Лотман Ю.М. Статьи по семиотике искусства. СПб., 2002. 544 с.
Левашова О.Г. "Жил человек" (проблема самоубийства в творчестве B. М. Шукшина в аспекте традиций русской классики) // Сибирский филологический журнал. 2003. № 3. С. 52-56.
Лихачев Д.С. Смех как мировоззрение // Лихачев Д.С., Панченко А.М., Понырко Н.В. Смех в Древней Руси. Л., 1984. С. 7-71.
Горький М. На дне // Макар Чудра. Челкаш. Старуха Изергиль. На дне. М., 2003. C. 77-157.
Красильников Р.Л. Танатологические мотивы в художественном творчестве: эстетический аспект. Москва; Вологда: Граффити, 2010. 158 с.
 Four suicides: Vasily Shukshin’s suicidological discourse | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 91. DOI: 10.17223/19986645/91/12

Four suicides: Vasily Shukshin’s suicidological discourse | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2024. № 91. DOI: 10.17223/19986645/91/12

Download full-text version
Counter downloads: 699