Subgenre of the curse-hayren as a magical belief expression in speech | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2025. № 95. DOI: 10.17223/19986645/95/10

Subgenre of the curse-hayren as a magical belief expression in speech

The subject matter of the article is curse-hayrens found in the song world of hayrens (natives) called Kuchakian, which are built with curse formulas. The aim of this article is to substantiate their gusan-folk origin through the hayrens built with the formulas of the magical ancient belief of speech. The relevance of the article is the correction of the origin of the hayrens mistakenly attributed to Kuchak in Armenology. We used the professional method of hermeneutics in the research. The scientific novelty of the article is the genre definition of the curse-hayrens in question based on their features as well as the justification of the gusan-folk origin of the curse hayrens. The curse hayrens are built with curse formulas, which prove that they do not have an individual authorial origin, but are an expression of folk thinking and beliefs, which were used orally in the period of the Armenian Middle Ages as gusan-folk songs having versions and modifiers. In the discussed curses, some desires for bodily, religious-moral, social-civil and mental punishment were manifested, which appeared both directly as an expression of the magical belief in speech and in artistic representation as allegoric curse formulas. As a copying feature, taking into account the content of the discussed hayrens, which are exclusively expression-curse formulas of the belief in the magical power of speech, we determined their genre type - the curse-hayren subtype, while stating that curses are also found in other subtypes of hayrens, but they are curse-hayrens because they lack the structure of formulas as a whole, which is a requirement of the genre's stability and repeatability. Later in the 14th-18th centuries these curse-hayrens, involved in hayren verses, were registered in medieval manuscripts, none of which mentioned the name of Nahapet Kuchak as the author, but they were misattributed to him. It is quite obvious that the discussed curse-hayrens, which have versions and expressions of magical belief (curse formulae) in speech, are definitely medieval gusan-folk songs. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 1

Keywords

curse formulas, copying feature, curse-hayren subgenre, hayren-verses, medieval manuscript

Authors

NameOrganizationE-mail
Yeghiazaryan Vano A.NAS RA Institute of Literature; Vanadzor State University named after H. Toumanyanvano.exiazaryan@mail.ru
Tadevosyan Tadevos V.Vanadzor State University named after H. Toumanyantadevosyantad8@gmail.com
Всего: 2

References

Тевканц А. Айрены, мелодии, стихотворения и песни. Тифлис, 1882. (на арм. яз.).
Чобанян А. Сборник Наапета Кучака. Париж, 1902. (на арм. яз.).
Наапет Кучак. Айрены. Ереван : Айпетрат, 1957. С. 3-35. (на арм. яз.).
Мкрян М. Наапет Кучак // Видные деятели армянской культуры V-XVIII веков. Ереван : Издательство Ереванского университета, 1976. С. 464-476. (на арм. яз.).
Абегян М. Труды. Т. II. Ереван : Изд-во АН Арм. ССР, 1967. (на арм. яз.).
Мнацаканян А. Об айренах и Наапете Кучаке // Историко-филологический журнал. 1958. № 2. С. 234-257. (на арм. яз.).
Мнацаканян А. Первый сборник средневековых любовных айренов и проблема айренов // Страницы истории и филологии армянского народа. Ереван : Изд-во АН Арм. ССР, 1971. С. 96-126. (на арм. яз.).
Айрены / сост. А. Мнацаканян. Ереван : Наири, 1995. С. 8-40. (на арм. яз.).
Еганян О. Армянографические тюркские стихотворения Наапета Кучака // Вестник Матенадарана. 1960. № 5. (на арм. яз.).
Севак П. Саят-Нова. Ереван : Советский писатель, 1987. С. 110. (на арм. яз.).
Арутюнян С. Наапет Кучак // Армянская Советская Энциклопедия. Т. 8. Ереван : Издательство Совета Министров Арм. ССР, 1982. С. 172-173. (на арм. яз.).
Арутюнян С. Проблема айренов и новое научное собрание Асатура Мнацаканяна // Историко-филологический журнал. 1996. № 1-2. С. 153-168. (на арм. яз.).
Григорян Ш. Древнеармянские гусанские песни. Ереван : Изд-во АН Арм. ССР, 1971. (на арм. яз.).
Григорян Ш. Кто же, в конце концов, Наапет Кучак? // Вестник общественных наук. 1984. № 7. (на арм. яз.).
Григорян Ш. Кто же на самом деле Наапет Кучак? // Базмавеп. Венеция, 2000. № 1-4. С. 231-246. (на арм. яз.).
Григорян Ш. История армянской ашугской литературы. Ереван : Зангак-97, 2003. С. 76-102. (на арм. яз.).
Амирян Х. Тюркоязычные армянские ашуги: Османская империя: XVI-XX века. Париж, 1993. (на арм. яз.).
Сокровищница древнеармянской поэзии / сост. П. Хачатрян. Ереван : Айгитак, 2000. (на арм. яз.).
Егиазарян В. Айрены. Ванадзор : Типография СИМ, 2007. (на арм. яз.).
Егиазарян В. Кучаковское недоразумение или незнание? // Литературная газета. 2008. 25 января. (на арм. яз.).
Наапет Кучак. Ашугские песни / сост. В. Егиазарян. Ереван, 2017. (на арм. яз.).
Айрены, мелодии, стихотворения и песни. Тифлис, 1882.
Песни любви / пер. А. Амбарцумяна, СПб., 1904.
Наапет Кучак. Стихотворения / пер. Ал. Степана, предисл. М. Мкряна. Ереван, 1941.
Сто и один айрен / предисл., составл., подстроч. пер. Л. Мкртчяна. Ереван, 1976.
Арутюнян С. Жанр проклятий и благопожеланий в армянском фольклоре. Ереван, 1975. С. 125-126. (на арм. яз.).
Березович Е.Л., Сурикова О.Д. К реконструкции лексического состава русских народных проклятий: общая характеристика предиката проклятия // Jezikoslovni zapiski. 2017. № 23. С. 67-81.
 Subgenre of the curse-hayren as a magical belief expression in speech | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2025. № 95. DOI: 10.17223/19986645/95/10

Subgenre of the curse-hayren as a magical belief expression in speech | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2025. № 95. DOI: 10.17223/19986645/95/10

Download full-text version
Counter downloads: 361