When the moon rose and cast its minty light on the miniature bust of Zhukovsky'': ''Zhukovsky code'' in Ilf and Petrov's The Twelve Chairs
In the article the perception of V.A. Zhukovsky's social and literary works by Ilya Ilf and Evgeny Petrov, the authors of the satiric novel The Twelve Chairs, is examined. The episode with Zhukovsky's bust in the chapter ''Madame Petukhov's Demise'' opens a sequence of ''sculptural'' motif structures and plot lines in the novel. The first ideological purpose of the bust gallery, which included Zhukovsky's monument, is to symbolize the end of the imperial era. Thus, a good narrative example of the Empire's decline as the two authors saw it was the sequence of busts of Alexander I, Alexander III, Napoleon and, finally, of the cooperative shop proprietor - a comic character whose neighboring position to the Russian emperors obviously was to make readers laugh at all of them. The two versions of the novel (censored and published in 1927) and uncensored (which has recently been published) are analysed. The latter presents a broader associative and inter-textual field referring to the Romanov's Empire as compared to the former. Although on the authors' way from the more comprehensive initial version to the second the novel suffered multiple reductions, there was a group of episodes left untouched - first of all, the number of times Zhukovsky's bust was mentioned. The poet's monument as well as Zhukovsky's image itself correlates with one of the two main characters in the novel - Ippolit Vorobyaninov. Walking around the monument Ippolit plans his adventure. Ostap calls him ''person close to the emperor'' and suspects that he can suddenly start singing ''God save the Tzar''. The nocturnal romantic atmosphere, which surrounds Zhukovsky's bust, determines the ballad-like parody fragments of the novel, e.g., the gallop in The House of the Peoples, the image of the ballad composer Trubetskoi-Lapis. Ilf and Petrov's purpose was not only to juxtapose the Soviet ''big'' narrative to the old imperial one, but to discredit both of them symbolically pleasing the two types of the early-Soviet reader: pro- and anti-Soviet. In this respect ''Zhukovsky'' motifs seem to be elements of the wider semantic field of imperial culture (including the classical literature of the 19th century and its typical dualism of the monarch and the poet), which is already gone forever. On the contrary, the Soviet discourse of The Twelve Chairs corresponds with the social and ideological tendencies (e.g., general democratization of culture and a new type of its interaction with the authorities), which replaced the imperial paradigm. Monuments (literary, which form the novel's inter-textual background, and sculptural, which create historical and geographical orientation) became the brightest representation of the two discourses. When describing monuments, the authors emphasize the tendency subversive to the very idea of a sculptural artifact, which serves to immortalize the past, to provide its eternal existence; for Ilf and Petrov it is crucial to show the conflict triggered by the Revolution of this ''preservation'' aim with the early-Soviet attempts to recreate and alter the past. In this sense the status of old monuments, as well as the entire monument-building, became radically problematic. Deliberately destroyed monuments, monuments with obliterated historical meaning became a widespread phenomenon in the 1920s. This very phenomenon attracted the authors' attention systematically.
Keywords
monument,
Petrov,
reception,
Zhukovsky,
Ilf,
памятник,
Жуковский,
Ильф,
Петров,
рецепцияAuthors
Anisimova Yevgenia Ye. | Siberian Federal University (Krasnoyarsk) | eva1393@mail.ru |
Всего: 1
References
Худяков В.В. Афера Чичикова и Остап Бендер // В цветущих акациях город: (Бендеры: люди, события, факты). Бендеры: Полиграфист, 1999. С. 83-85.
Зейдлиц К.К. Жизнь и поэзия В.А. Жуковского. 1783-1852: По неизданным источникам и личным воспоминаниям. СПб.: Изд. редакции «Вестника Европы», 1883.
Щеглов Ю.К. Романы Ильфа и Петрова: Спутник читателя. СПб.: Изд-во Ивана Лимба-ха, 2009.
Вентцель А.Д. И. Ильф, Е. Петров «Двенадцать стульев», «Золотой теленок»: Комментарии к комментариям, комментарии, примечания к комментариям, примечания к комментариям к комментариям и комментарии к примечаниям / предисл. Ю. Щеглова. М.: Новое лит. обозрение, 2005.
Уортман Р.С. Властители и судии: Развитие правового сознания в императорской России. М.: Новое литературное обозрение, 2004.
Янушкевич А. С. Мотив луны и его русская традиция в литературе XIX века // Роль традиции в литературной жизни эпохи: Сюжеты и мотивы. Новосибирск, 1995. С. 53-61.
Гузаиров Т. Жуковский - историк и идеолог николаевского царствования. PhD диссертация. Тарту: Tartu Ulikooli Kirjastus, 2007.
Киселева Л.Н. Карамзинисты - творцы официальной идеологии (заметки о российском гимне) // Тыняновский сборник. М.: Кн. палата, 1998. Вып. 10. С. 24-40.
Топоров В.Н. Петербург и «Петербургский текст русской литературы» // Топоров В.Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в области мифопоэтического. М.: Прогресс-Культура, 1995. С. 259-367.
Ильф И., Петров Е. Золотой теленок: роман; коммент. Ю.К. Щеглова. М.: Панорама, 1995.
Одесский М.П., Фельдман Д.М. Москва Ильфа и Петрова («Двенадцать стульев») // Лот-мановский сборник. Т. 2. М.: Изд-во РГГУ: ИЦ-Гарант, 1997. С. 743-761.
Ильф И., Петров Е. Двенадцать стульев: Первый полный вариант романа с комментариями М. Одесского и Д. Фельдмана. М.: Вагриус, 1999.
Зорин А.Л. Послание «Императору Александру» В.А. Жуковского и идеология христианского универсализма // Зорин А.Л. Кормя двуглавого орла..: Русская литература и государственная идеология в последней трети XVIII - первой трети XIX века. М.: Новое лит. обозрение, 2001. С. 267-295.
Наривская В.Д. Евгений Онегин как самоидентификация Остапа Бендера // Литература XX века: итоги и перспективы изучения. М.: ИМЛИ РАН, 2010. С. 112-121.
Барский О.В. Код Жуковского - Пушкина в «Двенадцати стульях» И. Ильфа и Е. Петрова // Вопросы филологии и журналистики. Омск: Изд-во ОмГА, 2008. Вып. 3. С. 23-28.
Соколянский М.Г. О гоголевских традициях в дилогии И. Ильфа и Е. Петрова // Изв. РАН. Сер. лит. и яз. 2009. Т. 68, № 1. С. 38-44.
Заварницына Н.М. Герой-авантюрист: традиции гоголевской сатиры в прозе 20-30-х гг. XX в. (на примере романа И. Ильфа и Е. Петрова «Двенадцать стульев») // Н.В. Гоголь и языки культуры. Самара: Самар. гос. акад. культуры и искусств, 2009. С. 108-122.
Ильф И. Записные книжки: Первое полное издание художественных записей / сост., пре-дисл. и коммент. А.И. Ильф. М.: Текст, 2008.
Ильф А.И. Илья Ильф, или Письма о любви: Неизвестная переписка Ильфа: биогр. очерк; коммент. М.: Текст, 2004.
Варакин А. Где и когда родился Остап Бендер? // Лит. Россия. 1997. № 38. С. 8-9.
Саатчан Г.Р. Ильф и Петров в гоголевской шинели: заметки читателя-источниковеда // Народ и власть: исторические источники и методы исследования. М.: ИАИ РГГУ, 2004. С. 311- 314.
Мунблит Г. Илья Ильф [Электронный ресурс] // Сб. воспоминаний об И. Ильфе и Е. Петрове. М.: Сов. писатель, 1963. URL: http://www.gramotey. com/?open_file= 1269064409#T0C_ id1195783 (дата обращения: 24.05.2012).
Лишина Т. Веселый, голодный, худой [Электронный ресурс] // Сб. воспоминаний об И. Ильфе и Е. Петрове. М.: Сов. писатель, 1963. URL: http://www.gramotey.com/ ?open_file= 1269064409#T0C_id1195783 (дата обращения: 24.05.2012).
Ардов В. Чудодеи [Электронный ресурс] // Сб. воспоминаний об И. Ильфе и Е. Петрове. М.: Сов. писатель, 1963. URL: http://www.gramotey.com/?open_file= 1269064409#T0C_ id1195783 (дата обращения: 24.05.2012).
Липовецкий М. Паралогии: Трансформации (пост)модернистского дискурса в русской культуре 1920-2000-х годов. М.: Новое лит. обозрение, 2008.
Паперный В. Культура «Два». М.: Новое лит. обозрение, 1996.
Петров Е. Из воспоминаний об Ильфе [Электронный ресурс] // Сб. воспоминаний об И. Ильфе и Е. Петрове. М.: Сов. писатель, 1963. URL: http:// lib.ru/ ILFPETROV/ vospo-minaniya.txt_Ascii.txt (дата обращения: 19.06.2012).
Лурье Я.С. В краю непуганых идиотов: Книга об Ильфе и Петрове. СПб.: Изд-во Европ. ун-та в С.-Петербурге, 2005.