Art-style of Russian literary language. Presenting the issue | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2013. № 2 (22). DOI: 10.17223/19986645/22/3

Art-style of Russian literary language. Presenting the issue

The author studied two stylistic phenomena of the Russian literary language - the so-called stylistic-syntactic culture of attributive semantic emphasis, and figures of speech - as fundamental style-forming factors for a set of art criticism texts (texts of literary studies, literary criticism, film criticism, etc.). the article hypothesizes to consider these texts as a separate functional style of the literary language. The culture of attributive semantic emphasis is a complex of sixteen stylistic-syntactic constructs - figures ( AN-NA, NA, A, A.., N is N A, etc. where N (nomen) stands for the noun, and A (atributus) - for the adjective) in which attributive knowledge, i.e. knowledge of the subject and its features is represented in the meaning complicated by modus semantics: logical (chiasmus figure AN-NA, definitive figure of N is NA) and evaluative, emotive. The figure of speech is a lexically and positionally stable word combination denoting (by the semantic principle of metaphor or periphrasis) the numerous facts of widely understood social and cultural practice of the people; for example: time command, to go beyond all limits, to cross the line, to unmask someone, to leave much to be desired, etc. The database of figures of speech collected by the author of the article has over 2000 units. The culture of attributive semantic emphasis and the complex of figures of speech are the most important components of the so-called figurative fund of the Russian literary language. The purpose of this article is to draw the attention of researchers to one of the separate and large-scale (both paradigmatically and syntagmatically) sociocultural discourses (on the basis of the modern Russian literary language), where polydirectional connections between components of the communicative chain "the writer - the reader - the literary critic - the researcher of literary and art work" are realized and where sciences about fiction and literary criticism rule the aesthetic and spiritual life of society. Two heterogeneous phenomena of art criticism style considered in the article, on the one hand, outline the borders of art criticism discourse quite distinctly, on the other, reveal (realize) the main semantic principle of figures of attributive semantic emphasis, and figures of speech - an organic combination of their denotative ("logical") meaning and their expressiveness influencing the emotive sphere of readers of literature studies works and texts of literary criticism.

Download file
Counter downloads: 138

Keywords

figure of speech, culture of attributive semantic emphasis, functional style, обороты речи, культура атрибутивного смыслового акцентирования, функциональный стиль

Authors

NameOrganizationE-mail
Klimovskaya Galina I.Tomsk State Universityklimovskaya35@mail.ru
Всего: 1

References

Лаптева О.А. О некоторых синтаксических тенденциях в стиле современной научной прозы // Развитие синтаксиса современного русского языка. М., 1966.
Бурсов В.И. Критика как литература. Л., 1976.
Поляков М.Я. Вопросы поэтики и художественной семантики. М., 1978.
Шевцова О.А. Угасание эмоционально-оценочных элементов как фактор ригоризации научного стиля речи. М., 1978.
Риффатер М. Критерии критического анализа // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 5. М., 1980.
Лакшин В. Толстой и Чехов. М., 1963.
Егоров Б.Ф. О мастерстве литературной критики: Жанры. Композиция. Стиль. Л., 1980.
Луначарский А.В. Избранные статьи по эстетике. М., 1975.
Ахманова О.С. Словарь лингвистических терминов. М., 1966.
Лакшин В.Я. Литературная критика // Краткая литературная энциклопедия: в 9 т. Т. 4. М., 1967.
Бушмин А. Наука о литературе. М., 1980.
Лосев А.Ф. Проблема вариативного функционирования поэтического языка // Лосев А.Ф. Знак. Символ. Миф: Труды по языкознанию. М., 1982.
Климовская Г.И. Тонкий мир смыслов художественного (прозаического) текста: Методологический и теоретический очерк лингвопоэтики. Томск, 2009. Гл. 94. С. 120-128.
Матвеева Т.Н. Функциональные стили в аспекте текстовых категорий. Свердловск, 1990.
Кожина М.Н. Функциональный стиль: Функциональная разновидность языка, функциональный тип речи // Стилистический энциклопедический словарь русского языка. М., 2006. С. 581-582.
Винокур Г.О. Культура языка. Л., 1925.
Баранов А.Г. Функционально-прагматическая концепция текста. Ростов н /Д, 1993.
Рассадин Ст. Фантазия на тему // Искусство кино. 1976. № 5.
Кирпотин В.Я. Разочарование и крушение Родиона Раскольникова. М., 1970.
Климовская Г.И. Обороты речи как композитивная номинативно-выразительная единица русского литературного языка // Актуальные проблемы русистики. Вып. 2, ч. 1. Томск, 2003. С. 183-191.
Берковский Н.Я. О романтизме и его первоосновах // Проблемы романтизма. Вып. 2. М., 1971.
Климовская Г.И. Русская атрибутивная конструкция в стилистическом аспекте: Феномен атрибутивного смыслового акцентирования. Томск, 1986. 288 с.
 Art-style of Russian literary language. Presenting the issue | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2013. № 2 (22). DOI: 10.17223/19986645/22/3

Art-style of Russian literary language. Presenting the issue | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya – Tomsk State University Journal of Philology. 2013. № 2 (22). DOI: 10.17223/19986645/22/3

Download full-text version
Counter downloads: 1027