The use of internet technologies in university education: information competence and the possibility of it's formation among students and teachers
In this article theoretical and practical issues of changes in higher education caused by "digital" technologies, that led to the new requirements to the educational process in the modern university are touched. Particular attention is paid to the competence approach, which was recognized mainly in the training of future specialists and professionals, as well as in the area of staff development. Views of domestic and foreign scholars on the phenomenon of "information competence", which is understood as an integrative attribute of a person and a professional, which is expressed in the ability to select, assimilate, analyze, generate and transmit information to make effective decisions, are revealed. Based on the results of her own research in some universities of Sverdlovsk region, the author defines the stage of influence and the use of Internet technologies in the educational process in high school on the possibility of formation of information competence of students and teachers. Summarized the fairly high stage of influence of modern Internet technologies in high school on level of information competence, there is a rare and unmotivated use of the Internet in the educational activity by as teachers and students themselves as well. There is a conclusion that there are many alternatives and opportunities for using them in everyday education life, including methods and ways to solve such a problem.
Keywords
social networks,
the internet,
university education,
Internet technology,
education,
information culture,
information competence,
социальные сети,
Интернет,
университетское образование,
интернет-технологии,
образование,
информационная культура,
информационная компетентностьAuthors
Bannykh Galina A. | Ural State University of Economics | gbannykh@gmail.com |
Всего: 1
References
Moore D., Brewster S., Dorroh C., &Moreau M. (2002). Information competency in a two-year college: One size does not fit all // Reference Services Review, Vol. 30 Iss: 4. P. 300-306.
Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Association of College & Research Libraries, 2000. - URL: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/standards.pdf (дата последнего обращения: 20.06.2015).
Dickinson G. (2006). The spirit of inquiry in information literacy. Teacher Librarian, 34(2), 23-27.
Тришина С.В. Информационная компетентность как педагогическая категория // Интернет-журнал «Эйдос». 2005. 10 сент. - URL: http://www.eidos.ru/journal/2005/0910-11.htm (дата обращения: 20.06.2015).
Татур Ю.Г. Компетентностный подход в описании результатов и проектировании стандартов высшего профессионального образования. М.: Наука, 2004. 142 с.
Современные кадровые технологии на государственной гражданской службе / Г.А. Банных, Л.И. Воронина, Т.Е. Зерчанинова, С.Н. Костина. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2015. 160 с.
Асмолов А.Г., Семенов А.Л., Уваров А.Ю. Российская школа и новые информационные технологии: взгляд в следующее десятилетие. М.: НексПринт, 2010. 84 с.
Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 32-42.
Зайцева О.Б. Формирование информационной компетентности будущих учителей средствами инновационных технологий: автореф. дис..канд. пед. наук. Брянск: БГУ, 2002. 19 с.
Галямина И.Г. Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения с использованием компетентностного под -хода. М.: Гардарики, 2005. 327 с.
Банных Г.А., Костина С.Н. Отношение студентов вузов к плагиату как часть информационной культуры (на материалах исследований) // Материалы Всероссийской молодёжной научно-исследовательской конференции «Инновационный потенциал молодежи: формирование нового типа культуры», Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н.Ельцина 27-28 октября 2014 года. Екатеринбург: УрФУ, 2014. С. 54-57.
Банных Г.А. Информационная культура в повседневных практиках городского жителя // Экономика, общество, человек: теория, методология, реальность: сб. науч. публикаций: в 2 ч. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. экон. ун-та, 2015. Ч. 2. 179 с.
Байденко В.И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы). М.: Просвещение, 2005. 402 с.