The technique of development of teachers acmeological position in the process of qualified training | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2014. № 52.

The technique of development of teachers acmeological position in the process of qualified training

In the following article the acmeological approach is considered in the context of teachers' qualified training. This approach allows the individual professional development in accordance with modern requirements (modernization of the education). It is noted that the process of qualified training using the opportunities of acmeological approach should be built on acmeooriented technologies, whose main features are subordination to the principles of humanism and focus on the achievement of higher levels of human development. The analysis of technologies with high acmeological potential is in progress. The possibilities of acmeological support for a teacher in the process of qualified training through a system of events in the pre-course period (acmeological counseling technology) and the intercourse period (formal and informal training) are accentuated. The attention is focused on the technique of development of teachers' acmeological position in the process of qualified training. Diagnostic and practical stages of the technique implementation are represented. The methods of teachers' acmeological position development are described. The conclusion stating that the technique of development of teachers' acmeological position aims at providing personal and professional development in the progressive direction is proved.

Download file
Counter downloads: 310

Keywords

личностно-профессиональное развитие, акмеологический подход, акмеологическое сопровождение, акмеологическое консультирование, акмеориентированные технологии, технология развития акмеологической позиции педагога, personal-professional development, acmeological approach, acmeological support, acmeological counseling, acmeooriented technologies, technique of development of teachers' acmeological position

Authors

NameOrganizationE-mail
Vetrova Yana A.Training Institute (Novokuznetsk)ipk@zaoproxy.ru
Всего: 1

References

Вержицкий Г.А., Вержицкая Е.Н., Щеголенкова Е.С. Исследование социально-психологических факторов готовности педагогов к профессиональной деятельности в условиях новой системы оплаты труда // Учитель Кузбасса. 2010. № 2 (13). С. 48-55.
Яковлева Н.И. Система повышения квалификации и профессиональной подготовки педагогов // Справочник заместителя директора школы. 2008. № 6.
Цвелюх И.П. Поддержка профессиональных инициатив педагога в процессе повышения квалификации : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2006. 24 с.
Ветрова Я.А. Акмеологическое сопровождение педагога в процессе повышения квалификации в условиях введения ФГОС : учебно-методическое пособие. Новокузнецк, 2012. 119 с.
Козлова Н.В. Психолого-акмеологические основания высшего образования : учеб. пособие. Томск : Изд-во ТПУ, 2010. 147 с.
Князев А.М., Одинцова И.В. Режиссура и менеджмент технологий активно-игрового обучения. М. : Изд-во РАГС, 2008. 233 с.
Козлова Н.В., Вержицкая Е.Н. Личностно-профессиональное развитие педагогов в условиях модернизации образования // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 341. С. 178-180.
Вержицкая Е.Н. Особенности личностно-профессионального развития педагогов в условиях модернизации образования : автореф. дис.. канд. психол. наук. Томск, 2011. 21 с.
 The technique of development of teachers acmeological position in the process of qualified training | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2014. № 52.

The technique of development of teachers acmeological position in the process of qualified training | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2014. № 52.

Download full-text version
Counter downloads: 1998