The question of psycho-pedagogical ensuring of successful ethnic socialization of teenagers
This article discusses the problem of ethnic socialization of a personality which is undergoing major changes in terms of the dynamic changes of society. Traditional psychological factors and mechanisms of socialization are not sufficiently effective to assign the subject of ethnic and cultural experiences and occurrences in interethnic and intercultural relations that actualize the problem of psycho-pedagogical support of ethnic socialization. Objective: to identify the features of ethnic socialization of adolescents (ethnic and civic identity, ethnic stereotypes, social distance values, values, behavior strategies in conflict situations and the level of ethnic tolerance) and justify the psycho-pedagogical conditions that ensure a successful ethnic socialization. Study participants: students of secondary schools of Chita. Number of subjects 120 people aged 12-14 years. This study enabled us to formulate the following conclusions. Ethnic socialization is understood as a process of integration of the individual in the ethno-cultural society. In the process of ethnic socialization in childhood individual adapts to the norms, rules and values of the ethnic group, adolescence is characterized by individualization, and in his youth, when there is a holistic and sustainable establishment of its results, the person is integrated in a multi-ethnic and multicultural society. The main indicators of ethnic socialization are the ethnic and civic identity, system of value orientations and ethnic tolerance. Critical period of socialization in ethnic - adolescence, defined as the stage of designing the ethnic outlook. The study found some options of ethnic socialization of adolescents when marked transformation of ethnic identity by type or ethnic indifference or etnofanaticizm, the presence of high social distance towards representatives of other nationalities, negative stereotyping that actualizes the problem of psycho-pedagogical ensuring successful ethnic socialization of adolescents. Model of psycho-pedagogical ensuring includes the following main activities: diagnostic, educational (lectures, discussions, study tours), prophylactic (preventive system of ethnic intolerance teenagers in secondary schools), Correction and Development (ethno-cultural training and equipment of sensitivity increase intercultural). Experimental study showed a positive trend in the level of ethnic tolerance, ethnic and civic identity, adolescents' values after implementation of the program of ethno-cultural training, including cultural assimilator, Member of interethnic interaction in the Trans-Baikal region.
Keywords
ethno-cultural training,
teens,
psychological and educational ensuring,
ethnic socialization,
этнокультурный тренинг,
подростки,
психолого-педагогическое обеспечение,
этническая социализацияAuthors
Dagbaeva Soelma B. | Transbaikal State University (Chita) | soela@bk.ru |
Всего: 1
References
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология: практикум. М. : Аспект-Пресс, 2006. 208 с.
Дагбаева С.Б. Культурный интегратор как способ повышения этнической толерантности // Ученые записки Забайкальского государственного гуманитарно-педагогического университета им. Н.Г. Чернышевского. Педагогика и психология. 2010. № 5(34). С. 225-228.
Дагбаева С.Б. Этнокультурный тренинг : учеб. пособие. Чита : Экспресс-издательство, 2012. 246 с.
Проект концепции развития поликультурного образования в Российской Федерации. URL: http://минобрнауки.рф/документы /841 (дата обращения: 30.05.2012).
Фельдштейн Д.И. Психология взросления. Структурно-содержательные характеристики процесса развития личности // Избранные труды. М. : Флинта, 2004. 670 с.
Кон И.С. Ребёнок и общество. М. : Академия, 2003. 336 с.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. Мастера психологии. СПб. : Питер, 2008. 398 с.
Фельдштейн Д.И. Глубинные изменения современного детства и обусловленная ими актуализация психолого-педагогических проблем развития образования. М. : Изд-во МПСУ, 2011. 16 с.
Асмолов А.Г. Стратегия и методология социокультурной модернизации образования. М. : ФГАУ «Федеральный институт развития», 2011. 73 с.
Федеральная целевая программа «Укрепление единства российской нации и этнокультурное развитие народов России (2014-2020 годы)». URL: http: government.ru/media /files/ 41d4862001 ad2a4e5359.pdf (дата обращения: 30.04.2014).
Дагбаева С.Б. Этническая социализация молодого поколения в изменяющемся мире // Гуманитарный вектор. 2012. № 1 (29). С. 240-247.
Психодиагностика толерантности личности / под ред. Г.У. Солдатовой, Л.А. Шайгеровой. М. : Смысл, 2008. 172 с.
Солдатова Г. У. Толерантность - интолерантность: две категории лиц в межэтническом взаимодействии // Толерантность и согласие. М. : ИЭА РАН, 1997. С. 89204.
Bennett M. Towards ethnorelativism: a development of model of intercultural sensitivity // Education for the intercultural experience / ed. by Paige M. Yarmouth, ME : Intercultural Press, 1993. P. 21-71.
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология. 3-е изд., испр. и доп. М. : Аспект Пресс, 2004. 368 с.
Сухарев А.В. Этническая функция культуры и психические расстройства // Психологический журнал. 1996. Т. 17, № 2. С. 129-136.
Беличева С.А. Основы превентивной психологии. М. : Редакционно-издательский центр консорциума «Социальное здоровье России», 1993. 198 с.
Бауэр Е.А. Научно-практические основы психолого-педагогического сопровождения социально-психологической адаптации подростков-мигрантов : дис.. д-ра психол. наук: Н. Новгород, 2012. 443 с.
Комплексная программа развития поликультурного образования. URL: Шр://минобрнауки.рф/документы /841 (дата обращения: 30.05.2012).
Яницкий М.С. Ценностное измерение массового сознания. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 2012. 237 с.
Клочко В.Е. Становление многомерного мира человека как сущность онтогенеза // Сибирский психологический журнал. 1998. № 8-9. С. 7-15.
Берри Дж., Пуртинга А.Х., Сигалл М.Х., Дасен П.Р. Кросс-культурная психология. Исследования и применение. Харьков : Гуманитарный центр, 2007. 560 с.
Мацумото Д. Психология и культура. СПб. : Питер, 2003. 718 с.
Белинская Е.П., Стефаненко Т.Г. Этническая социализация подростка. Москва ; Воронеж, 2000. 208 с.
Мухина B.C. Личность: Мифы и реальность. Екатеринбург : ИнтелФлай, 2007. 1072 с.
БромлейЮ.В. Очерки теории этноса. М., 1983.
Тишков В.А. Реквием по этносу: исследование по социальной и культурной антро пологии. М. : Наука, 2003. 544 с.
Гумилев Л.Н. География этноса в исторический период. Л., 1990.
Ананьев Б.Г. О человеке как объекте и субъекте воспитания // Избр. психол. тру ды : в 2 т. М. : Педагогика, 1980. Т. 2. С. 10-27
Сухарев А.В. и др. Этнофункциональный подход к психологическим показателям адаптации человека // Психологический журнал. 2007. № 6. С. 84-86.
Андреева Г.М. Социальная психология. М. : Аспект-Пресс, 2004. 365 с.
Леонтьев А.А. Личность как историко-этническая категория // Советская этногра фия. 1981. № 3. С. 35-44.
Белинская Е.П. Социальная психология личности. М. : Аспект-пресс, 2001. 299 с.