ACTUAL PROBLEMS OF TEACHING OF INTERNATIONAL STUDENTS IN RUSSIA: PSYCHOLOGICAL AND TEACHERS TRAINING ASPECTS | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 21.

ACTUAL PROBLEMS OF TEACHING OF INTERNATIONAL STUDENTS IN RUSSIA: PSYCHOLOGICAL AND TEACHERS TRAINING ASPECTS

The review of actual problems of teaching of international students in Russia is given. The basic problems are social-psychological adaptation to new conditions of studying and environment; Pre-high-school education and creation SI programs (Supplemental Instruction programs) - entrance to cross-cultural space of the teaching country; the system of essential and adequate conditions of international student preparation; psychological and teachers training features of academic activity.

Download file
Counter downloads: 280

Keywords

post-graduate education, pre-high-school education, forms and methods of teaching, SI programs, adaptation, international students, послевузовское образование, формы и методы обучения, довузовское обучение, коррекционные программы, адаптация, иностранные студенты

Authors

NameOrganizationE-mail
Yamschikova O.A.
Всего: 1

References

Triandis H.C. Culture and social behavior. N.Y, 1994.
Wan, Teh-yaun; Chapman, David W. and Biggs, Donald A. Academic stress of international students attending U.S. universities. Research in Higher Education, 1992. Vol. 33. № 5. P. 607-623.
Pedersen P.B. Counseling international students // The Counseling Psychologist. 1991. Vol. 19.
Sandhu, Daya S., Asrabadi, Badiolah R. Development of an acculturative stress scale for international students: Preliminary findings. Psychological Reports. 1994. Vol. 75. P. 435-448.
Lonner W. & Ibrahim F.A. Appraisal and assessment in cross-cultural counseling / P.B. Pedersen J.G. Draguns, W.J. Lonner,& J.E. Trimble (Eds.) // Counseling across cultures. (4th ed.) Thousand Oaks, CA: Sage, 1996.
Kleinmann H.H. Avoidance Behavior in adult second language acquisition // Language learning, 1977. Vol. 27.
Coleman, Susan. International students in the classroom: A resource and an opportunity. International Education. Spring. P. 52-61.
Ishiyama F.I. Understanding foreign adolescents: difficulties in cross-cultural adjustment: A Self-Validation model // Canadian Journal of School Psychology. 1989. Vol. 5.
Berry J.W. Psychology of acculturation. Nebraska Symposium on Motivation. 1990. 37.
Brown, Douglas H. Sociocultural factors in teaching language Minority students. // Patricia A. Richard-Amato and Marguerite Ann Snow (Eds.), the Multicultural Classroom: Readings for Content-Area Teachers. Reading, MA: Addison- Wesley Publishing Co., Inc. 1991.
Яницкий М.С. Основные психологические механизмы адаптации студентов к учебной деятельности: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. Иркутск,1995.
Сурыгин А.И. Педагогическое проектирование образовательной программы предвузовской подготовки иностранных студентов. СПб.: Златоуст, 2001. 128 с.
Сурыгин А.И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке. СПб.: Златоуст, 2000. 230 с.
Фомина Т.К. Психолого-педагогический и поведенческий аспекты адаптации иностранных студентов в инонациональной среде // Научное наследие академика П.К. Анохина и его развитие в трудах волгоградских ученых. Волгоград, 1998. Т.1. С. 36.
Фомина Т.К. К вопросу об особенностях обучения иностранных студентов в российских вузах // Гуманитарное образование и медицина. Волгоград: ГУ «Издатель», 2001. С. 215-222.
Психологические и психофизические особенности студентов / Под ред. Н.М. Пейсахова. Казань, 1977.
Крицкий А.Г., Фомина Т.К. Изучение особенностей адаптации студентов к обучению в инокультурной среде // Медико-биологические, культурологические и педагогические аспекты адаптации зарубежных студентов. Волгоград: Перемена, 1997. С. 82-83.
Краюшкин А.И., Фомина Т.К. Обучающе-контролирующие программы как средство оптимизации учебного процесса иностранных студентов // Медико-биологические, культурологические и педагогические аспекты адаптации зарубежных студентов. Волгоград: Перемена, 1997. С. 193-194.
 ACTUAL PROBLEMS OF TEACHING OF INTERNATIONAL STUDENTS IN RUSSIA: PSYCHOLOGICAL AND TEACHERS TRAINING ASPECTS | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 21.

ACTUAL PROBLEMS OF TEACHING OF INTERNATIONAL STUDENTS IN RUSSIA: PSYCHOLOGICAL AND TEACHERS TRAINING ASPECTS | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 21.