MODEL OF INTELLECTUAL CLEVERNESS AND CULTURAL-PSYCHOLOGICAL FACTORS OF ITS DEVELOPMENT | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 21.

MODEL OF INTELLECTUAL CLEVERNESS AND CULTURAL-PSYCHOLOGICAL FACTORS OF ITS DEVELOPMENT

The author's model of intellectual cleverness is presented. It includes, creativity, spirituality and factors influenced on its development (macro-, mezzo-, micro-factors). The result of experimental research of intellectual cleverness are brought. It is fulfilled on basis of model

Download file
Counter downloads: 218

Keywords

интеллектуальная одаренность, модель, мезо-факторы, микро-факторы, интеллект, креативность, духовность, макро-факторы, intellectual cleverness, model, macro-factors, mezzo-factors, micro-factors, intellect, creativity, spirituality

Authors

NameOrganizationE-mail
Larionova L.I.
Всего: 1

References

Солдатова Г.У. Психология межэтнической напряженности. М.: Смысл, 1998. 389 с.
Савенков А.И. Педагогические основы развития продуктивного мышления одаренных детей: Дис. ... д-ра пед. наук. М., 1997.
Рубинштейн С.Л. Одаренность и уровень способностей // Основы общей психологии: В 2 т. М., 1989. Т. 2. С. 127-135.
Панов В.И. Научные образовательные аспекты проблем одаренности // Обдарована особистість - пошук, розвиток, допомога: Матеріали доповідей та повідомлень на Міждународній науково-практичній конференціі 27-29 квітня 1998 р. Киев, 1998. С. 200-208.
Лейтес Н.С. Возрастная одаренность школьников. М.: Академия, 2000. 320 с.
Матюшкин А.М. Загадки одаренности. Проблемы практической диагностики. М.: Школа-Пресс, 1993. 208 с.
Ларионова Л.И. Особенности развития одаренных детей в условиях современной семьи и коллектива: Монография. Иркутск: ИГПУ, 20 00. 141 с.
Ларионова Л.И. Одаренные дети: теория и практика: Монография. Иркутск: ИГПУ, 2000. 168 с.
Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. Ростов-на-Дону: Изд-во Рост. ун-та, 1983. 173 с.
Бабаева Ю.Б. Динамическая теория одаренности // Основные современные концепции творчества и одаренности / Под ред. Д.Б. Богоявлен- ской. М., 1997. С. 275-294.
Фримен Дж. Ваш умный ребенок. М.: Семья и школа, 1996. 192 с.
Хеллер К.А. Диагностика и развитие одаренных детей и подростков // Основные современные концепции творчества и одаренности / Под ред. Д.Б. Богоявленской. М., 1997. С. 243-264.
Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Томск: Изд-во Том. ун-та; М.: Барс, 1997. 392 с.
Шадриков В.Д. Происхождение человечности. М.: Логос, 1999. 269 с.
Юркевич В.С. Одаренный ребенок: иллюзии и реальность. М.: Просвещение, 1996. 136 с.
Gallagher J.J. Issues іп the Education of Gifted Students: Handbook of Gifted Education. USA, 1997. P. 10-23.
Plomin R. Genetics and IntelHgence: Handbook of Güted Education. USA, 1997. P. 67-74.
Renzulti J.S. What Makes Giftedness: Reexamining a Definition // Edition T. Psychology and Education of the Güted. Edited by Barbe W.B. and Renzulti J.S. Irvington PubUshers, Inc., New York, USA, 1981. P. 55-65.
Sternberg R.J. The concept of «giftedness»: A pentagonal implicit theory // The origins and development of high ability. Chichester: Willey (Ciba Founolation Symposium), 1993. P. 5-16.
Tannenbaum A.J. The Meaning and Making of Gütedness: Handbook of Gifted Education. USA, 1997. P. 27-12.
 MODEL OF INTELLECTUAL CLEVERNESS AND CULTURAL-PSYCHOLOGICAL FACTORS OF ITS DEVELOPMENT | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 21.

MODEL OF INTELLECTUAL CLEVERNESS AND CULTURAL-PSYCHOLOGICAL FACTORS OF ITS DEVELOPMENT | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 21.