Educational performance of Moscow region districts reproduce their literacy level in the XIX century: mechanisms of the "cultural genetics" | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 56.

Educational performance of Moscow region districts reproduce their literacy level in the XIX century: mechanisms of the "cultural genetics"

Cultural patterns have a tendency to reproduce. However, the mechanisms of transmission of these patterns over generations are much less known than the ones of biological information. The present article discusses the reasons of changes and stability of cultural norms over the time. The main role in intergenerational transfer of cultural norms belongs to education and microsocium. Education is seen as an agent providing the knowledge transfusion between populations. At the same time education itself is not independent of the local culture influences. Using linear-structural modeling authors test a hypothesis about the maintenance of the “cultural genes” over generations. The model is based on the data on the literacy of the former Moscow province (governorate) peasant population in 1883 and on the results of the Unified State Examination (USE) and the Final State Certification\Assessment (FSC\A) on Russian language in 2012 and 2013 in the contemporary Moscow region (oblast). The model uses the data on twenty six districts of the Moscow region used that cover at least 75% of the corresponding governorates. The four manifest variables (USE results in 2012 and 2013, and FSC\A results in 2012 and 2013) were combined into the latent factor “Russian language” and three manifest variables (male literacy, female literacy and total literacy) were combined into the latent factor “Literacy”. The model has satisfactory parameters (CFI=0.980, RMSEA=0.10). The level of literacy in 1893 is positively related to Russian language performance in 2012 and 2013 (r=0.58). Additionally we tested the hypothesis about the relationship between regional literacy in the former Moscow governorate and educational achievements on Russian language of districts of contemporary Moscow oblast. We calculated indices of literacy and achievements on Russian language using factor loadings of manifest variables. The correlation between literacy and Russian language indices equals 0.56, supporting our hypothesis. The educational level pattern of the Moscow region districts in the beginning of XXI century turns out to be very similar to the one at the end of XIX century: more educated districts in the past show better performance nowadays and vice versa. Authors speculate about why educational patterns remained geographically stable over the century despite all the changes in society living conditions. Three hypothetical explanations of stability of cultural patterns during 130 years are proposed.

Download file
Counter downloads: 310

Keywords

literacy, unified state examination, final state assessment, грамотность, education, culture, культура, ЕГЭ, ГИА, образование

Authors

NameOrganizationE-mail
Grigoriev Andrey A.Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences (Moscow)andrey4002775@yandex.ru
Lapteva Ekaterina M.Federal Institute of Development of Education (Moscow)ek.lapteva@gmail.com
Ushakov Dmitry V.Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences; Federal Institute of Development of Education (Moscow)dv.ushakov@gmail.com
Всего: 3

References

Брюно Ж., Малви Р., Назарет Л., Пажес Р., Террасье Ж-Ш., Ушаков Д.В. Одаренные дети: психолого-педагогические исследования и практика // Психологический журнал. 1995. Т. 16, № 4. С. 73-88.
Ушаков Д.В. Языки психологии творчества: Я.А. Пономарев и его школа // Психология творчества: школа Я.А. Пономарева / под ред. Д.В. Ушакова. М. : Институт психологии РАН, 2006. С. 19-143.
Белова С.С., Валуева Е.А., Овсянникова В.В., Сысоева Т.А. Аналитические и творческие способности в социальной сфере // Психология образования в поликультурном пространстве. 2012. № 4. С. 91-97.
Единый государственный экзамен, государственная (итоговая) аттестация выпускников IX классов общеобразовательных учреждений в новой форме на территории Московской области : сборник статистических материалов. М. : АСОУ, 2012. 148 с.
Единый государственный экзамен, государственная (итоговая) аттестация выпускников IX классов общеобразовательных учреждений в новой форме на территории Московской области : сборник статистических материалов. М. : АСОУ, 2013. 200 с.
Григорьев А.А., Сенгеева О.Л., Кравцов Г.И. Национальный IQ как фактор образовательных достижений страны // Социология образования. 2012. № 9. С. 5158.
Рашин А.Г. Население России за 100 лет (1813-1913): статистические очерки. М. : Госстатиздат, 1956. 352 с.
Первая всеобщая перепись населения Российской империи, 1897 г. XXIV. Московская губерния / под ред. Н.А. Тройницкого ; Издание Центрального статистического комитета Министерства внутренних дел, 1905. 349 с. осн. текста и 37 с. предисловие и пр.
Григорьев А.А. Исследования популяционного интеллекта: косвенные показатели и их связи с прямыми измерителями // Современная зарубежная психология. 2012. № 3. С. 4-49.
Поддьяков А.Н. Компликология: создание развивающих, диагностирующих и деструктивных трудностей. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2014.
Белова С.С., Валуева Е.А. Проблемы культурной релевантности оценки интеллекта и креативности // Материалы итоговой научной конференции Института психологии РАН / под ред. А. Л. Журавлева, Т.И. Артемьевой. М., 2008. С. 49-63.
Асмолов А.Г. Оптика просвещения: социокультурные перспективы. М. : Просвещение, 2012.
Журавлев А.Л., Ушаков Д.В., Юревич А.В. Перспективы психологии в решении проблем российского общества. Ч.3 : На пути к технологиям согласования социальных институтов и менталитета // Психологический журнал. 2013. № 6. С. 5-25.
Журавлев А.Л., Ушаков Д.В., Юревич А.В. Перспективы психологии в решении проблем российского общества. Ч. 2 : Концептуальные основания // Психологический журнал. 2013. № 2. С. 70-86.
Ушакова Т.Н. Рождение слова: Проблемы психологии речи и психолингвистики. М. : Институт психологии РАН, 2011.
Журавлев А.Л., Ушаков Д.В., Юревич А.В. Перспективы психологии в решении проблем российского общества. Ч. 1 : Постановка проблемы и теоретико-методологические задачи // Психологический журнал. 2013. № 1. С. 3-14.
Выготский Л.С. Собрание сочинений : в 6 т. М., 1982.
Ушаков Д.В. Когнитивная система и развитие // Когнитивные исследования: Проблема развития / под ред. Д.В. Ушакова. М. : Институт психологии РАН, 2009. С. 5-12.
Ушакова Т.Н. Двойственная природа речеязыковой способности человека // Психологический журнал. 2004. Т. 25, № 2. С. 5-16.
Kohn M.L., Schooler C. Work and personality. Norwood, NJ : Ablex, 1983.
Шварц Ш. Культурные ценностные ориентации: природа и следствия национальных различий // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2008. Т. 5, № 2. С. 37-67.
Бернштейн Н.А. О ловкости и ее развитии. М. : Физкультура и спорт, 1991.
 Educational performance of Moscow region districts reproduce their literacy level in the XIX century: mechanisms of the

Educational performance of Moscow region districts reproduce their literacy level in the XIX century: mechanisms of the "cultural genetics" | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 56.

Download full-text version
Counter downloads: 2149