Peculiarities of inside functional attention structure changes of younger pupils with various learning abilities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 56.

Peculiarities of inside functional attention structure changes of younger pupils with various learning abilities

The article is devoted to the investigation of the attention peculiarities of pupils with a mild degree of mental retardation. The peculiarity and change of inside functional attention structure of children with different progress in studies are analyzed in some works. So we have reason to suppose that the change of inside functional attention structure of pupils with a mild degree of mental retardation is special. The aim of the article is to reveal the peculiarity and change of inside functional attention structure of children with a mild degree of mental retardation due to different progress in studies in comparison with normally developing children. 160 capable and weak pupils of the third and fourth forms from secondary and special schools (1-2 and 3-4 ability groups) took part in the investigation. We used tests to find out the levels of development of the main attention properties such as stability, distribution, switching, concentration and volume. Significant correlations between these properties were revealed. According to the results of the investigation a level of development of attention properties and their dynamics is special for younger normally developing pupils and pupils with different potential learning abilities. The relations between attention properties of younger pupils with different learning abilities have common and peculiar features. In all the groups of pupils the formation of attention structure takes place as progressing isolation as a result of increase of different attention properties. Weak pupils are characterized by the decentralization of attention connected with slow development of most attention properties. For pupils with a mild degree of mental retardation of the first and second groups by the end of the fourth form the isolation of attention properties takes place due to not only the progress of some properties but also the stagnation of the others. For pupils with a mild degree of mental retardation of the third and fourth learning groups the progressing isolation of attention properties is accompanied by the initial stage of attention systematization. The increase of interrelation of attention properties of children with a mild degree of mental retardation lets us suppose that purposeful formation of self-control of such pupils will make their attention more organized. This hypothesis allows us to investigate more.

Download file
Counter downloads: 278

Keywords

attention properties, inside functional attention structure, аттенционные свойства, bright and weak younger pupils, mentally retarded pupils with various learning abilities, внутрифункциональная структура внимания, умственно отсталые младшие школьники различных групп обучаемости, хорошо и слабоуспевающие младшие школьники

Authors

NameOrganizationE-mail
Obukhov Alexey V.Shadrinsk State Pedagogical Institutealexei.obuxow@yandex.ru
Всего: 1

References

Стамбулова Н.Б. Исследование развития психологических процессов и двигательных качеств у школьников 8-12 лет : дис.. канд. психол. наук. Л., 1978.
Иваницкий А.М. Нейрофизиологический анализ врожденных поражений мозга (экспериментальные модели и патогенез олигофрений). М., 1966.
Холл А.Д., Фейджин Р.Е. Определение понятия системы // Исследования по общей теории систем : сборник переводов / под ред. В.Н. Садовского, Э.Г. Юдина. М. : Прогресс, 1969. С. 252-282.
Мачинская Р.И. Формирование нейрофизиологических механизмов произвольного избирательного внимания у детей младшего школьного возраста : дис.. д-ра биол. наук. М., 2001. 278 с.
Немое Р.С. Психология : в 3 кн. М. : Владос, 1999. Кн. 3 : Психодиагностика.
Тамбиев А.Э., Медведев С.Д. Исследование обобщенной оценки внимания // Вопросы психологии. 2000. № 4. С. 76-78.
Мачинская Р.И., Крупская Е.В. Созревание регуляторных структур мозга и организация внимания у детей младшего школьного возраста // Когнитивные исследования : сборник научных трудов. 2008. Вып. 2. С. 32-48.
Дубровина И.В., Андреева А.Д., Данилова Е.Е., Вохмянина Т.В. Психокоррекционная и развивающая работа с детьми : учеб. пособие / под ред. И.В. Дубровиной. М. : Академия, 1998.
Обухов А. В. Особенности внутрифункциональной структуры внимания младших школьников с недостаточным развитием // Вестник Тамбовского университета. 2014. № 1 (129). С. 63-70.
Семаго Н.Я., Семаго М.М. Диагностический альбом для оценки развития познавательной деятельности ребенка. М. : Айрис, 2007.
Балашова Е.Ю., Ковязина М.С. Нейропсихологическая диагностика. Классические стимульные материалы. М. : Генезис, 2011.
Угарова Г.М. Возрастная динамика свойств внимания дошкольников и младших школьников : дис.. канд. психол. наук. М., 1994. 181 с.
Лукомская С.А. Этапы развития внимания и его психофизиологическая характеристика : дис.. канд. психол. наук. Л., 1979.
Понарядова Г.М. Динамика организованности внимания у детей с задержкой психического развития и учащихся вспомогательной школы // Дефектология. 1979. № 4. С. 16-20.
Солодухова О.Г. Индивидуальные особенности внимания в мыслительной деятельности учащихся (в процессе решения математических задач) : дис.. канд. психол. наук. М., 1976. 133 с.
Рыбалко Е.Ф. Возрастные изменения внутрифункциональных отношений в связи с фактором учебной успешности // Экспериментальная и прикладная психология. Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1976. Вып. 7. С. 65-71.
Ганзен В.А. Системные описания в психологии. Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1984. 176 с.
Веккер Л.М. Психика и реальность: Единая теория психических процессов. М. : Смысл, 1998. 685 с.
Метиева Л.А. Формирование саморегуляции в процессе учебной деятельности у младших школьников с интеллектуальной недостаточностью : дис.. канд. психол. наук. Н. Новгород, 2003. 244 с.
Обучение и воспитание детей во вспомогательной школе / под ред. В.В. Воронковой. М. : Школа-Пресс, 1994. 416 с.
Фишман М.Н., Мачинская Р.И., Лукашевич И.П. Особенности формирования электрической активности мозга у умственно отсталых детей 7-8 лет // Физиология человека. 1996. Т. 22, № 4. С. 26-32.
 Peculiarities of inside functional attention structure changes of younger pupils with various learning abilities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 56.

Peculiarities of inside functional attention structure changes of younger pupils with various learning abilities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 56.

Download full-text version
Counter downloads: 2150