The Intercorrelation of critical thinking and psychological safety of higher education students
The article is about the intercorrelation of critical thinking and psychological safety of higher education students. The first part of the article provides an overview of above-mentioned issue. In the result of the overview new definitions of critical thinking and psychological safety were offered. Critical thinking was defined as the conscious use of cognitive strategies, including analysis and synthesis of information, which allows to build up decisions based on facts and evidence, aimed at setting and achieving goals. Critical thinking is not just a number of cognitive processes, but also an effective tool for development of valuable sphere of human rights and is an integral part of the educational process. Psychological safety is a comprehensive integrative concept that includes both internal (individually-personal features) and external (non-harmfulness of the environment from the perspective of the safety) conditions and components apply to the system at various levels (from the state to the interpersonal), and also it reflects not only a feeling of safety and comfort, but also shows the possibility of the individual to resist external circumstances due to personal resources. The second part includes results of our own research of casual relationship of critical thinking and basic attitudes of higher education students. This study uses methods such as 1) Scale of basic attitudes which was created by R. Yanov-Bylnam and adapted by O. Kravcova, 2) Critical Thinking Questionnaire (CTQ), which were created by Ian R. Sharp and adapted by us during previous study. Pearson correlation coefficient was used for data processing. Study data has shown significant associations between critical thinking and «Benevolence of world», «Benevolence of people», «Control», «Randomness», «Self-worth», «self-control», and also common index «Basic attitudes», Benevolence, Meaningfulness and Value (r=0.443 , p=0.009; r= 0.380, p=0.024; r=0.278 , p=0.016; r= 0.324, p=0.027; r=0.014 , p=0.031; r= 0.196, p=0.021; r=0.023 , p=0.011; r= 0.424, p=0.026; r=0.247 , p=0.025; r= 0.087, p=0.035; r=0.156, p=0.018). Thus, was found significant associations between critical thinking and psychological safety of higher education students. Higher education students with higher level of critical thinking are feeling more protective themselves, believe that world is fair, right, and perceive their main life goal and their self-importance.
Keywords
basic attitudes,
and psychological safety,
cognitive strategy,
critical thinking,
базисные убеждения,
когнитивная стратегия,
психологическая безопасность,
критическое мышлениеAuthors
Kozlova Natalia V. | Tomsk State University | |
Shcheglova Maria S. | Tomsk State University | Shcheglova.maria@gmail.com |
Всего: 2
References
Козлова Н.В., Щеглова М.С. Взаимосвязь критического мышления и психологического здоровья студентов высшей школы // Сибирский психологический журнал. 2013. № 50. С. 46-51.
Edmondson A.C. Psychological safety and learning behavior in work teams // Administrative Science Quarterly. 1999. Vol. 44 (2). P. 350.
Carpendale J.I.M., Lewis C. Taking natural history seriously in studying the social formation of thinking: Critical analysis of A Natural History of Human Thinking by Michael Tomasello // Human Development. 2015. Vol. 58(1). Р. 55-66.
Астахова Л.В., Харлампьева Т.В. Критическое мышление как средство обеспечения информационно-психологической безопасности личности / под науч. ред. Л.В. Астаховой. М. : РАН, 2009. 136 с.
Грачев Г.В. Информационно-психологическая безопасность личности: проблема и возможности формирования социально-психологической защиты // Проблемы информационно-психологической безопасности : сборник статей и материалов конференций. М., 1996. 514 с.
Кабаченко Т.С. Нарушение психологической безопасности в контексте активности профессионала : автореф. дис.. д-ра психол. наук. М., 2000.
Бубнова О.В., Куликова О.В. Психологическая безопасность личности как условие социальной адаптации молодых специалистов // Современные проблемы образования и науки. 2015. Вып. 1. С. 38-49.
Баева И.А. Общепсихологические категории в практике исследования психологической безопасности образовательной среды // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2010. Вып. 128. С. 27-39.
Лызь Н.А. Модельные представления о безопасности личности // ИзвестияТРТУ. Тематический выпуск «Гуманитарные проблемы современной психологии». 2005. № 7 (51). С. 25-27.
Шакирова Д.М. Технология формирования критического мышления старшеклассников и студентов // Педагогика. 2006. № 9. С. 72-78.
Плотникова Н.Ф. Формирование критического мышления студентов вуза в условиях командной формы организации обучения : автореф. дис.. канд. пед. наук. Казань, 2008. 23 с.
Кукушкина Ю.А. Изучение взаимосвязи критического мышления и творческого потенциала личности // Психология XXI века : материалы Международной межвузовской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых специалистов «Психология XXI века», 22-24 апреля 2005 года / под науч. ред. В.Б. Чеснокова. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2005. С. 49-50.
Андреева О.М. Развитие критического мышления будущего специалиста-филолога в проектной исследовательской среде : автореф. дис...канд. психол. наук. Тамбов, 2009. 21 с.
Ольхова Т.А., Елисеев В.Н. Критическое мышление как основа развития информационно-познавательной самостоятельности // Высшее образование сегодня. 2013. Вып. 9. С. 46-51.
Daud N.M., Husin Z. Developing Critical Thinking Skills in Computer-Aided Extended Reading Classes // British Journal of Educational Technology. 2004. Vol. 35, № 4. P. 477-488.
Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления. (Как мы мыслим). М. : Лабиринт, 1999. 192 с.
Levy D.A. Tools of critical thinking: Metathoughts for psychology. Boston, MA : Allyn and Bacon, 1997. 250 p.
Жидова Л.А. Повышение качества профессиональной подготовки учителей посред ством формирования критического мышления: на примере подготовки учителей математики : автореф. дис...канд. пед. наук. Томск, 2009. 25 с.
Харлампьева Т.В. Психология и педагогика: учебно-методические рекомендации к выполнению самостоятельных работ студентов для специальностей «Социальная работа», «Документоведение и документационное обеспечение управления» и «Организация и технология защиты информации». Челябинск, 2008. 48 с.
Федотовская Е.И. Развитие критического мышления как задача высшей школы // Актуальные вопросы практики преподавания иностранных языков. М., 2003. С. 282-291.
Минкина Ф.Ф. Критическое мышление учащихся и педагогические способы его фор мирования (на материале обществоведческого курса) : дис. канд. пед. наук. Казань, 2000. 166 с.
Бердникова И.А. Развитие критического мышления студентов на занятиях по домаш нему чтению: для студентов языковых специальностей вузов I-II года обучения. Челябинск : ГОУ ВПО ЧГПУ, 2007. 88 с.
Мороченкова И.А. Формирование критического мышления студентов в образова тельном процессе вуза : дис.. канд. пед. наук. Оренбург, 2004. 181 с.
Мерзликина Н.И. Учебные тексты как средство формирования критического мышле ния студентов : дис.. канд. пед. наук. М., 2007. 141 с.
Волков Е.Н. Критическое мышление: принципы и признаки. 2004. URL: http:// evolkov.net/critic.think/articles/Volkov.E.Critical.think.principles.introduction.html (дата обращения: 12.09.2014).
Брюшинкин В.Н. Критическое мышление и аргументация // Критическое мышление, логика, аргументация / под ред. В.Н. Брюшинкина, В.И. Маркина. Калининград : Изд-во Калинингр. гос. ун-та, 2003. С. 29-34.