Psychological and physiological measures of 6-7 years old children with special needs | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 57.

Psychological and physiological measures of 6-7 years old children with special needs

The level of psychological and physiological development of 6-7 years old children is different and is associated with individual needs of development. The most widespread special need is the dominance of the left type of functional brain asymmetry - left-handedness. And the widespread defect among the modern children is the speech defect. Special attention was paid to identifying the features of functional brain asymmetry and to comparing it with speech defects among the surveyed children, because there are already data about the connection between these features in the development in the literature. A comparative analysis of anamnestic data to study the features of the children's perinatal development and to identify the causes of speech defects was made. This analysis allowed revealing a large amount of risk factors among the mothers who had children with speech defects as compared to the mothers who had children with normal speech development. The study of literature proves the existence of ambivalent opinions of different authors about the features of cognitive activity of children with the dominance of left-handedness symptoms. These opinions arise due to neglect the pathology during a pregnancy and labors and the diseases during an early development of child with the dominance of left-handedness symptoms. The results allowed revealing the increased frequency of left-handedness symptoms in an individual type of functional brain asymmetry among the 6-7 years old children with speech defects. Analysis of the research data showed the difference in the formation of cognitive functions between the right- and left-handers: the children with the dominance of left-handedness symptoms had a high level of memory, of verbal mindset; the children with the dominance of right-handedness symptoms had a high level of visual and spatial perception, of manual dexterity. Lower measures of all cognitive functions were obtained among the right-and left-handers show that the burdened anamnesis and not the type of functional brain asymmetry affects the development of cognitive functions of children with speech defects.

Download file
Counter downloads: 202

Keywords

left-handedness, pre-natal period, development, type of lateral organization, 6-7 years old children, cognitive functions, speech defects, functional brain asymmetry, синистральные признаки, пренатальный период, развитие, профиль латеральной организации, дети 6-7 лет, когнитивные функции, недоразвитие речи, функциональная межполушарная асимметрия

Authors

NameOrganizationE-mail
Bakieva Nailya Z.Tyumen State Universitynailya-bakieva@yandex.ru
Всего: 1

References

Небылицын В.Д. Избранные психологические труды / под ред. Б.Ф. Ломова. М. : Педагогика, 1990. 403 с.
Доценко О.В. Психофизиологические особенности когнитивного развития леворуких и праворуких девочек 6-7 лет // Материалы международной научной конференции «Физиология развития человека». М. : Вердана, 2009. Секция 1 и 2. С. 43.
Геодакян В.А. Почему ранние и поздние дети разные? // Информационные и коммуникационные науки в изменяющейся России. Краснодар, 2007. С. 150-154.
Безруких М.М., Верба А.С. Развитие комплекса познавательных функций у праворуких и леворуких мальчиков 6-7 лет с особенностями раннего развития // Физиология человека. 2007. Т. 33, № 6. С. 1-7.
Семенович А.В. Эти невероятные левши. М. : Генезис, 2008. 224 с.
Безруких М.М. Леворукий ребенок в школе и дома. Екатеринбург : АРД ЛТД, 1998. 320 с.
Бакиева Н.З. Антропо-физиологическая характеристика и «школьная зрелость» современных детей с учетом индивидуальных особенностей развития : дис.. канд. биол. наук. Челябинск : ЧГПУ, 2012. 202 с.
Фотекова Т.А. Состояние вербальных и невербальных функций при общем недоразвитии речи и задержке психического развития: нейропсихологический анализ : дис.. д-ра псих. наук. М., 2003. 382 с.
Van der Elst W. Is left-handedness associated with a more pronounced age-related cognitive decline? // Laterality 2008. Vol. 13, № 3. P. 234-254.
Anderson P.J., Doyle L.W. Cognitive and educational deficits in children born extremely preterm // Semin Perinatol. 2008. Vol. 32. P. 51-58.
Венгер Л.А., Холмовская В.В. Диагностика умственного развития дошкольников. М. : Педагогика, 1978. 247 с.
Цеханская Л.И. Диагностика степени овладения некоторыми предпосылками учебной деятельности // Диагностика умственного развития дошкольников. М., 1978. 103 с.
Панасюк А.Ю. Адаптированный вариант методики Д. Векслера. Л. : МЗ СССР, 1973. 123 с.
Ильин Е.П., Ильина М.Н. Зависимость максимальной частоты движений от типологических особенностей проявления основных свойств нервной системы // Психофизиологические особенности спортивной деятельности. Л., 1975. 85 с.
Брагина Н.Н. Функциональные асимметрии человека. М. : Медицина, 1999. 298 с.
Кольцова М.М., Рузина М.С. Ребенок учится говорить. Пальчиковый игротренинг. Екатеринбург : У-Фактория, 2006. 224 с.
Pan X., Wang Y. Zhongguo quanke yixue // Chin. Gen. Pract. 2007. Vol. 10, № 4. P. 277-278.
Петрова Н.А Особенности морфофункционального развития и формирование функциональной асимметрии детей 2-6 лет : дис.. канд. биол. наук. Казань, 2006. 238 с.
Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. М. : Академический проект, 1962. 512 с.
Симерницкая Э.Г. Нейропсихологическая диагностика и коррекция школьной неуспеваемости. Нейропсихология сегодня / под ред. Е.Д. Хомской. М. : МГУ, 1995. С. 154-160.
Леутин В.П., Николаева Е.И. Функциональная асимметрия мозга. Мифы и действительность. СПб. : Речь, 2008. 368 с.
Фарбер Д.А., Безруких М.М., Дубровинская Н.В. Нейрофизиологическая основа формирования когнитивных процессов в онтогенезе: сензитивные и критические периоды // Материалы XVII съезда физиологов России. Ростов н/Д, 1998. С. 16.
Спрингер С., Дейч Г. Левый мозг, правый мозг. Асимметрия мозга. M. : Мир, 1983. 256 с.
Зельдович Я.И. Распределение профилей латерализации моторных и сенсорных функций у детей 6-7 лет // Новые исследования. 2004. № 1-2. С. 122.
Айрапетянц В.А. Функциональные асимметрии мозга у детей и подростков. Здоровье, развитие, личность. М. : Медицина, 1990. С. 107-122.
Богомаз С.А. Психологические типы К.Г. Юнга, психофизиологические типы и интертипные отношения. Томск, 2000. 71 с.
Гудкова Т. В. Особенности профиля функциональной сенсомоторной асимметрии у детей дошкольного возраста с ОНР : дис.. канд. психол. наук. СПб., 2010. 153 с.
Ахутина Т.В., Иншакова О.Б. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников. М. : В. Секачев, 2008. 132 с.
Фокин В.Ф., Городенский Н.Г., Шармина С.Л. Функциональная межполушарная асимметрия и связанные с ней психофизиологические показатели готовности к обучению // Вестник Российского гуманитарного научного фонда. 2002. № 1. С. 143-149.
Хомская Е.Д. Латеральная организация мозга как нейропсихологическая основа типологии нормы // Международная конференция памяти А.Р. Лурия. М. : Российское психологическое общество, 1998. С. 138-144.
Кураев Г.А. Возрастные изменения межполушарной асимметрии как показатель уровня созревания мозга // Возрастные особенности физиологических систем детей и подростков. М. : Изд-во АПН СССР, 1990. 164 с.
 Psychological and physiological measures of 6-7 years old children with special needs | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 57.

Psychological and physiological measures of 6-7 years old children with special needs | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 57.

Download full-text version
Counter downloads: 1450