Self-identification of patients with schizophrenia: quantitative and qualitative analysis
The aim of the current research is to reveal the features of self-identification of patients with schizophrenia. The self-identification structure that includes three functional blocks: the establishment of sign as a self-identification tool, sign-mediating selection and the association of segmental individual story phenomenology (self-identification constructs formation), and providing symbolically mediating unity in conscious personal self-identification constructs is defined. This structure is based on the original normative model that lies in the framework of cultural-historical psychology. The experimental method of self-identification investigation aimed to revealing the realization of the functional blocks is developed. The results of comparison of the experimental group (thirty individuals with the paranoid form of schizophrenia, F20.0 in accordance with ICD-10, that are under medical care in Republican Research and Practice Center for Mental Health, Minsk) and a control group (thirty individuals) show that both groups are identical in the level of the functional development of sign usage as the self-identification tool. Both groups are characterized by the highest level of this functional development. The difference in development of the function of self-identification construct formation is found. The control group is mostly characterized by the highest level of its development in contrast to the experimental group which is mostly characterized by its lowest level. Significant difference in the development of self-identification integration function is revealed. The majority of patients with schizophrenia have the lowest level of this function development while almost a half of the control group has the highest level. These results show that patients with schizophrenia have no integral identity. The results obtained can be considered as an experimental confirmation of the earlier obtained data of identity fragmentariness typical for patients with schizophrenia. A qualitative analysis of the data shows that patients with schizophrenia whether cannot explain a self-identification category choice or give explanations not connected with personal characteristics and their activity specific features. Patients with schizophrenia fail to future forecasting. Two types of narratives produced by patients with schizophrenia can be distinguished. The first type is typical for patients with the stable delirium. These patients produce narratives in correspondence with their delirium content. The second type is absolutely spontaneous and internally incoherent text. The lack of patients with schizophrenia integral identity is worsened by actualization of the "shifting a motive to aim" mechanism when performing the task aimed to this function examination.
Keywords
самоидентификационный конструкт,
функциональная структура самоидентификации,
знаковое опосредствование,
самоидентификация,
интегральная идентичность,
лица страдающие шизофренией,
self-identification,
sign mediation,
self-identification functional structure,
self- identification construct,
integral identity,
patients with schizophreniaAuthors
Dyakov Dmitry G. | Belarussian State Pedagogical University (Minsk) | Dg_dkv@mail.ru |
Radchikova Natalya P. | Belarussian State Pedagogical University (Minsk) | radchikova@hotmail.ru |
Malahovskaya Eugenia S. | Belarussian State Pedagogical University (Minsk) | ledi_darkness@mail.ru |
Всего: 3
References
Campbell D.T., Stanley J. Experimental and quasi-experimental designs for research. Wadsworth : Wadsworth Publishing, 1963. 84 p.
Розет И.М. К вопросу о психологической природе идеалов // Адукация и выхаван-не. 1994. № 10. С.70-78.
Кун М. Эмпирическое исследование установок личности на себя // Современная зарубежная социальная психология: тексты. М. : МГУ, 1984. С. 180-188.
Мещеряков Б.Г. Логико-семантический анализ концепции Л.С. Выготского: систематика форм поведения и законы развития высших психических функций // Вопросы психологии. 1999. № 4. С. 3-15.
Дьяков Д.Г. Развитие самоидентификации как высшей психической функции у подростков в норме и с дефицитарным развитием // Психология и педагогика сегодня / под общ. ред. М.Ю. Бурыкиной. Ставрополь : Логос, 2013. С. 140-162.
Дьяков Д.Г. Ценностные ориентации и самоидентификация личности: феномен кольцевой детерминации в психологии // Науковий вгснш Херсоньского державного ушверсггету. Сер. Психолопчш науки. 2014. Вип. 1, т. 1. С. 36-44.
Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения : в 2 т. М. : Педагогика, 1983. Т. 2. 318 с.
Дьяков Д.Г. Диалогическая модель самоидентификации, фундированная культурно-историческим подходом // Диалог. Психологический и социально-педагогический журнал. 2014. № 8. С. 32-42.
Веракса А.Н. Особенности символического опосредствования в познавательной деятельности младших школьников : автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 2008.
Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психол. очерк: Книга для учителя. М. : Просвещение, 1991. 96 с.
Выготский Л.С. Собр. соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1982. Т. 2. 504 с.
Выготский Л.С. Собр. соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1983. Т. 3. 368 с.
Выготский Л.С. Собр. соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1984. Т. 4. 400 с.
Кемпинский А. Психология шизофрении. СПб. : Ювента, 1998. 292 с.
ЯсперсК. Общая психопатология : пер. с нем. М.: Практика, 1997. 1056 с.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии. М.: Наука, 1977. 144 с.
Вид В.Д. Психотерапия шизофрении. СПб. : Питер, 2001. 432 с.
Нуркова В. В. Роль автобиографической памяти в структуре идентичности личности // Мир психологии. 2004. № 2. С.77-86.
Асмолов А.Г., Асмолов Г.А. От Мы-медиа к Я-медиа: трансформации идентичности в виртуальном мире // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2010. № 1. С. 3-21.
Лаппо М.А. Самоидентификация: прямое, косвенное эксплицитное и косвенное имплицитное описание идентичности говорящим субъектом // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 372. С. 28-32.
Лаппо М.А. Когнитивно-дискурсивная сущность самоидентификации // Вестник Томского государственно университета. 2009. № 4. С.30-37.
Лукьянов О.В. Тенденции понимания личностной идентичности в системно-антропологическом ракурсе // Сибирский психологический журнал. 2009. № 34. C. 18-23.
Антонова Н.В., Белоусова В.В. Самоопределение как механизм развития идентичности // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2011. № 2. С. 79-92.
Лукьянов О.В. Идентичность - элемент транстемпорального мира и фронтэкзистенциального опыта // Сибирский психологический журнал. 2007. № 26. C. 31-35.
Малейчук Г.И. Методики диагностики степени самоидентичности как критерия психо логического здоровья // Психологический журнал. 2009. № 4. С. 35-41.
Минюрова С.А., Плеханова Л.Л. Особенности проспективной идентичности при жиз ненном самоопределении выпускников вуза // Вопросы психологии. 2007. № 3. С. 52-58.
Самошкина И.С. Территориальная идентичность как социально-психологический феномен // Вопросы психологии. 2008. № 4. С. 99-106.
Иванова Н.Л. Социальная идентичность в различных социокультурных условиях // Вопросы психологии. 2004. № 4. С. 65-75.
Агеев В.В. Межгрупповое взаимодействие: социально-психологические проблемы. М. : МГУ, 1990. 240 с.
Гинзбург М.Р. Психологическое содержание личностного самоопределения // Вопро сы психологии. 1994. № 3. С. 43-52.
Микляева А.В. Социальная идентичность личности: содержание, структура, механиз мы. СПб., 2008. 190 с.
Заковоротная М.В. Идентичность человека. Социально-философские аспекты. Ро стов н/Д, 1999. 199 с.