Factors of resistance to organizational stress among first-year students of a medical university | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 58.

Factors of resistance to organizational stress among first-year students of a medical university

A study of stress factors among first-year students of SSMU was made. 122 students of the age from 17 to 24 years took part in the research. 31 respondents are foreign students, 57 respondents are from other cities, and 34 respondents are from Tomsk. Methodological framework consisted of a scale of stress factors for undergraduate students (Renner & Mackin); Beck Anxiety Scale; Beck Depression Inventory; viability test of D.A. Leontiev, E.I. Rasskazova (adaptation of the questionnaire «Hardiness Survey» by S. Maddi); questionnaire of coping (Kryukova T.L., Kuftyak E.V., adaptation techniques of WCQ); Social Support Questionnaire (FSOZU-22, adaptation A.B. Kholmogorova, G.A. Petrova). As a result, the level of organizational stress among first-year students is defined; it is equal to 1,030 points, which corresponds to the "average" value. Statistically significant differences in the level of symptoms of anxiety (p = 0,0225) and depression (p = 0,0245) among foreign students and students from other cities, Tomsk citizens are represented; depressive symptoms of varying severity come out more often among foreign and non-resident students than among students from Tomsk. It was found that more than a half of the respondents (56.5%) have the average level of "general viability". The leading strategies of coping behavior among first-year students are revealed, it is "a plan to solve the problem" (15%), "the search of social support" (14%), "self-control" (13%) and "positive revaluation" (13%). Foreign students are likely to adopt the strategy of "search of social support", students from other cities use "distancing" and "escape-avoidance," students from Tomsk choose the "plan to solve the problem" and the strategy of "positive revaluation." Indicators of social support among respondents of the first course, which is more than 50%, were identified. It demonstrates that students are satisfied with emotional, instrumental and informational support provided. The use of the correlation analysis method shows that for foreign, non-resident and local students the consequences of organizational stress are manifestations of depression and anxiety, so the "mediator" factors form the level of "general vitality", "engagement", "control", "risk-taking" and coping strategy of "positive revaluation"; students from Tomsk have a high rate of coping strategy "positive revaluation", that helps to reduce exposure to factors of organizational stress.

Download file
Counter downloads: 305

Keywords

стрессоустойчивость, жизнестойкость, копинг-стратегии, социальная поддержка, студенты вуза, stress tolerance, viability, coping strategies, social support, students of the university

Authors

NameOrganizationE-mail
Silaeva Anna V.Siberian State Medical University (Tomsk)silaevaav@yandex.ru
Kornetov Alexander N.Siberian State Medical University (Tomsk)kornetov@mail.tomsknet.ru
Moreva Svetlana A.Siberian State Medical University (Tomsk)sa.more@mail.ru
Luppa Natalia A.Children and youth sports-adaptive school "Center for adaptive sports" (Krasnoyarsk)natalialuppa@yandex.ru
Obukhovskaya Victoria B.Siberian State Medical University (Tomsk)diada1991@gmail.com
Golovakha Nikolay E.Siberian State Medical University (Tomsk)ngolovakha@yandex.ru
Pryadukhina Natalia I.Siberian State Medical University (Tomsk)nata_p@sibmail.com
Всего: 7

References

Корнетов Н.А., Янковская А.Е., Китлер С.В., Силаева А.В., Шагалова Л.В. К вопросу динамики развития представлений об организационном стрессе и подходов к его оценке // Фундаментальные исследования. 2011. № 10-3. С. 598-603.
Кузнецова Е.В., Петровская В.Г., Рязанцева С.А. Психология стресса и эмоциональ ного выгорания : учеб. пособие. Куйбышев, 2012. 96 с.
Малышев И.В. Характеристика социально-психологической адаптации и копингстратегий личности в разных условиях социализации // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2012. № 12 (20). URL: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2012/12/malyshev.pdf
Сомова Н.В. Анализ особенностей социокультурной адаптации иностранных студен тов на этапе предвузовской подготовки // Теория и практика общественного развития (электронный научный журнал). 2014. № 1. URL: http://teoria-practica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2014/1/pedagogika/somova.pdf
Tajalli P., Ganbaripanah A. The relationship between daily hassles and social support on mental health of university students // Procedia. Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 5. P. 99-103.
Семке А.В., Ветлугина Т.П., Иванова С.А., Рахмазова Л.Д., Корнетова Е.Г., Федоренко О.Ю., Лобачева О.А. Биологические и клинико-социальные механизмы развития эндогенных психических заболеваний // Сибирский вестник психиатрии и наркологии. 2011. № 4. С. 19-23.
Языков К.Г. Психосемантические пространства ценностей личности при нарушении психического здоровья // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2006. № 2. С. 115-118.
Краснова В.В., Холмогорова А.Б. Социальная тревожность и ее связь с эмоциональ ной дезадаптацией, уровнем стресса и качеством интерперсональных отношений у студентов // Вопросы психологии. 2011. № 3. С. 41-58.
Павлова Т.С., Холмогорова А.Б. Психологические факторы социальной тревожности в студенческом возрасте // Консультативная психология и психотерапия. 2011. № 1. С. 29-43.
Трифонова Е.А. Адаптационный потенциал личности и психосоматический риск: проблемы копинг-компетентности // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2013. № 155. С. 71-83.
Богомаз С.А., Баланев Д.Ю. Жизнестойкость как компонент инновационного потенциала человека // Сибирский психологический журнал. 2009. № 32. С. 23-28.
Леоненко Н.О. Этнические ресурсы жизнестойкости студентов в контексте межкультурного диалога в условиях образовательной среды // Педагогическое образование в России. 2013. № 4. С. 53-60.
Лифинцева А.А. Социальная поддержка как фактор преодоления негативных последствий стресса // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2012. № 5. С. 56-61.
FriedlanderL.J., Reid G.J., ShupakN., Cribbie R. Social Support, Self-Esteem, and Stress as Predictors of Adjustment to University Among First-Year Undergraduates // Journal of College Student Development. 2007. Vol. 48(3). P. 259-274.
 Factors of resistance to organizational stress among first-year students of a medical university | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 58.

Factors of resistance to organizational stress among first-year students of a medical university | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 58.

Download full-text version
Counter downloads: 1732