Informational theory of psychic prosseses of L.M. Vekker in solving of actual problems of pathopsychological diagnisis of mental activity disorders
In the author's method «Colour structuring of the image» in the genetic modulating experiment a big group of children and teenagers both healthy and with different psychic pathological disorders was examined. As a result statistically true age and nosological differences among examined people of tested groups were revealed. This fact confirmed the value of the method in the differential diagnosis of mental disorders. The analysis of the revealed differences in the frame of the L. Vekker's informational theory of phsychic processes allowed to formulate psychological matter of intellectual disorders and suggest universal instrument of psychological measurement of the levels of intellectual development.
Keywords
интеллектуальное развитие,
цветоструктурирование,
изоморфизм,
метрика объекта,
метрика пространства,
информационней подход,
intellectual development,
colour structuring,
metric subject,
informatic methodAuthors
Cherednickova Tatyana V. | Bekhterev Neuropsychiatric Institute | |
Всего: 1
References
Веккер Л.M. Психика и реальность: Единая теория психических процессов. М., 2000.
Гвоздев А.Н. Вопросы изучения детской речи. М., 1961.
Диагностика школьной дезадаптации: Для школьных психологов и учителей начальных классов системы компенсирующего обучения / Под ред. С.А. Беличевой. М., 1995.
Жукова Н.С., Мастюкова Е.М., Филичева Т.Б. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников. М., 1990.
Исенина Е.И. Дословесный период развития речи у детей. Саратов, 1986.
Ковалев В.В. Психиатрия детского возраста. М., 1995.
Крайг Г. Психология развития. СПб., 2000.
Лебединский В.В. Нарушения психического развития у детей. М., 1985.
Лубовский В.И. Психологические проблемы диагностики аномального развития детей. М., 1985.
Переслени Л.И., Слободяник Н.П., Пушковская А.А. К проблеме отбора детей в коррекционно-развивакмцие классы и коррекции недостатков в психическом развитии младших школьников // Дефектология. 1998. № 2. С. 10-17.
Слободчиков В.И. Вопросы теории и диагностики психического развития // Вопросы психологии. 1982. № 1. С. 19-28.
Ульенкова У.В. Шестилетние дети с задержкой психического развития. М., 1990. 182 с.
Шванцара Йозеф и др. Диагностика психического развития. Прага, 1978.
Шипицына Л.М. Нейропсихологические аспекты диагностики детей в процессе коррекционно-развивающего обучения // Дефектология. 1999. №5. С. 3-11.
Baker Н., Kellog R. A developmental study of children scribbings // Pediatrics. 1967. Vol. 40, № 3, Pt. 1. P. 382-389.
Bloom L., Lahey L., Hood L. et al. Complex sentences: Acquisition syntactic connectives and the semantic relations they encode //Journal of Child Press. 1980. Vol. 7. P. 235-261.
Brawn R. A first language: The early stages. Cambridge, Mass: Harvard University Language, 1973.
Eng H. Kinderzeichnen Beiheft 39, Z. Angew. Psychol. Leipzig, 1927.
Mussen P.H., Conger J., ICagan J., Huston A. Child development and personality. N.Y.: Haper & Row Publishers, 1987.
Slobin D.I. Psycholinguistics. Glenview, III.: Scott, Foresman, 1979.