Phenomenological analysis of the experience of the student's self-identification in the social-psychological «image-training» | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2002. № 16-17.

Phenomenological analysis of the experience of the student's self-identification in the social-psychological «image-training»

The actuality of the realization of the social-psychological practice of self-identification in the student's sphere is substantiated. The methodology of the realization of the «Image-training» within the dialogic anthropological paradigm is considered. The experience of the training participants in the context of the phenomenological method in psychological research is analyzed.

Download file
Counter downloads: 204

Keywords

самоопределение, самоидентификация, самопрезентация юношества, диалог, феноменологический подход, Self-determination, self-identification, self-presentation adolescence, Dialogue, phenomenological approach

Authors

NameOrganizationE-mail
Pisarenko Natalya V.Tomsk State University
Всего: 1

References

Абельс Х. Интеракция, идентификация, презентация: Введение в интерпретативную социологию. СПб.: Алтейя, 1999.272 с.
Абульханова-Славская К.А. Психология и сознание личности. М., 1999. 145 с.
Андреева Г.М. Психология социального познания. М.: Аспект Пресс, 2000. 288 с.
Асмолов А.Г. Психология личности. М.: Смысл, 2002. 416 с.
Бахтин М.М. Диалог//Собр. соч.: В 7 т. М.: Русские Словари, 1997. Т. 5. С. 207-208,
Берне Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М.: Прогресс, 1986. 414 с.
Белинская Е.П. Временные аспекты Я-концепции и идентичности//Мир психологии. 1999. № 3(19). С. 140-147.
Бразье Д., Бич К. Феноменологическая мультимедийная терапия // Инновационная психотерапия / Под ред. Д, Джоунса. СПб.: Питер, 2001. С. 238-262.
Братченко С.Л. Экзистенциальная психология глубинного общения: уроки Джеймса Бкэджентала. М.: Смысл, 2001. 197 с.
Бубер М. Два образа веры. М.: Изд-во ACT, 1999. 592 с.
Гадамер Г. Истина и метод. М., 1988. 560 с.
Гинзбург М.Р. Психология личностного самоопределения: Автореф. дис.. д-ра психол. наук. М., 1996.60 с.
Гуссерль Э. Собр. соч. Т. 1: Феноменология внутреннего сознания времени. М., 1994.164 с.
Джемс У. Психология / Под ред. Л. А. Петровской. М.: Педагогика, 1980.367 с.
Дружинин В.Н. Варианты жизни: Очерки экзистенциальной психологии. М.: ПЁР СЭ; СПб.: ИМАТОН, 2000. 135 с.
Залевский Г.В. Психическая ригидность в норме н патологии. Томск: ТГУ, 1993. 272 с.
Ильин И.П. Постмодернизм. От истоков до конца столетия: Эволюция научного мифа. М.: Интрада, 1998.255 с.
Иноземцев В. Л. Современный постмодернизм: конец социального или вырождение социологии//Вопросы философии. 1998. № 9. С. 27-38.
Кандо Т. Постмодернизм: старое вино в новых мехах?//Рубежи. 1997. № 10/11. С. 24-31.
Кле М. Психология подростка. М., 1991. С. 135.
Козловски П. Культура постмодерна. М., 1997. 240 с.
Кон И.С. В поисках себя. М; Политиздат, 1984. 333 с.
Кохут Х. Восстановление самости. М.: Когито-Центр, 2002. 316 с,
Кун М., Макпартлэнд Т. Эмпирическое исследование установок личности на себя // Современная зарубежная социальная психология: Тексты / Под ред. Г.М. Андреевой, Н.Н. Богомоловой, Л.А. Петровской. М.: Изд-во МГУ, 1993. С. 180-187.
Кутырев В. А. Пост-пред-гипер-контр-модернизм: концы и начала // Вопросы философии. 1998. № 5. С. 27-39.
Лакан Ж. Понятие «Я» в теории Фрейда и технике психоанализа. М.: Логос, 1997. 520 с.
Леонтьев Д. А. Я - последняя инстанция в личности //Психология личности в трдоах отечественных психологов. СПб.: Питер, 2000. С. 377-380.
Олишевский С.Е. Гуманистическая психология и феноменологический подход // Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии. М.: Смысл, 1997. С. 55-66.
Розеншток-Хюсси О. Язык рода человеческого. М,; СПб.: Университетская книга, 2000.608 с.
Сартр Ж.П. Экзистенциализм - это гуманизм// Сумерки богов. М.: Политиздат, 1989. С. 319-344.
Соколова Е.Т. Общая психотерапия. М.: Тривола, 2001.304 с.
Соколова-Бауш Е.А. Самопрезентация как фактор формирования впечатления о коммуникаторе и реципиенте // Мир психологии. 1999. №3(19). С. 132-139.
Сталин В В. Самосознание личности. М.: МГУ, 1983.284 с.
Хайцеггер М. Бытие и время. М., 1997.410 с.
Ясперс К. Общая психопатология М.: Пракгака, 1997.1056 с.
Erikson Е.Н. Identity, Youth and Crisis. L.: Faber and Faber, 1968, New York: Norton. 336 p.
Giorgi A. Phenomenology, Psychological Science, and Common Sense // Everyday Understanding: Social & Scientific Implications / G. Semin, K. Gergen (ed.). London: Sage, 1990.
Mead G.H., Mind, Self and Society / Ed. By C.W. Morris. Chicago Press, Univ. of Chicago. 248 p.
 Phenomenological analysis of the experience of the student's self-identification in the social-psychological «image-training» | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2002. № 16-17.

Phenomenological analysis of the experience of the student's self-identification in the social-psychological «image-training» | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2002. № 16-17.