Mental states accompanying formation of research activity of young scientists | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 60.

Mental states accompanying formation of research activity of young scientists

The research objective was to study emotional and cognitive components of dominant experiences reflecting the psychological barriers accompanying research activity of young scientists. 129 postgraduate students and masters of higher education institutions of Tomsk, aged from 21 to 35 years, 53 male, 76 female persons participated in the study. Research methods were the following: the State-Trait Anxiety Inventory by C.D. Spielberger (adjusted by Yu.L. Khanin); the method of semantic differential adjusted to research problems; among processing methods were content analysis and mathematical statistics. As a result moderate severity of state anxiety in the process of research activity was found among the half of respondents. However, 37% of the young scientists estimate the process of research work as a difficult and significant activity which causes subjective discomfort, excessive intensity and anxiety. A significantly higher level of anxiety in the process of research work is shown in female sample. The main semantic categories of the most frequently experienced emotions of the young scientists were identified. These are "Emotions of expectation and prognosis" (anxiety, agitation, despair), "Emotions of satisfaction" (satisfaction, pleasure), "Intellectual emotions" (interest, concentration), "Emotions of frustration" (disappointment, sadness). Semantic categories of significant thoughts are most frequently associated with performance of research activity, estimation of their own mental state and the attitude toward scientific work, doubts and difficulties, problem of time management, understanding the sense of research work. Absence and inadequacy of understanding the sense of research work among young scientists, fixing the emotions of frustration and, in general, negative mental states associated with difficulties and doubts can act as psychological barriers. Satisfaction, pleasure and interest which are predominant among all revealed emotional experiences can act as motivating factors and resources of overcoming the psychological barriers at the orientation stage of research activity.

Download file
Counter downloads: 258

Keywords

эмоциональные переживания, доминирующие мысли, научно-исследовательская деятельность, молодые ученые, emotional experiences, dominant thoughts, research activity, young scientists

Authors

NameOrganizationE-mail
Bokhan Tatyana G.Tomsk State Universitybtg960@sibmail.com
Shabalovskaya Marina V.Siberian State Medical University; Tomsk State Universitym_sha79@mail.ru
Malkova Irina Y.Tomsk State Universitymalkovoi@yandex.ua
Danichkina Valeria Е.Tomsk State Universitydanichkina.lera@mail.ru
Всего: 4

References

Филиппова Н.К. Проблемы профессионального становления молодых ученых (на примере аспирантуры ИРГТУ) // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 14. С. 177-180.
Лопаткин В.М., Калачев Г.А., Бокова О.А., Куликова Л.Г. Инновационный потенци ал научно-исследовательской деятельности студентов и аспирантов // Мир науки, культуры, образования. 2010. № 3 (22). С. 200-202.
Серга М.Ю. Подготовка научных кадров в России: объективные и субъективные проблемы аспирантов // Фундаментальные исследования. 2011. № 8. С. 559-562.
Циринг Д.А., Яковлева Ю.В., Крылова М.О. Влияние самостоятельности на успеш ность научно-педагогической деятельности (субъектно-деятельностный подход) // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 5. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7032 (дата обращения: 01.03.2016).
Огородова Т.В., Медведева Ю.С. Мотивационные структуры субъектов научной дея тельности // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 26 (317). С. 77-80.
Бохан Н.А. Аддиктивные проблемы студенческой молодежи в условиях экономиче ского кризиса // Российский психиатрический журнал. 2010. № 5(1). С. 5-10.
Бохан Н. А., Воеводин И. В., Асланбекова Н. В. Динамика аддиктивных расстройств у студентов и возможности ее отражения в программах по психопрофилактике // Журнал неврологии и психиатрии. 2014. № 5, т. 114, вып. 2. С. 29-33.
Сыманюк Э.Э. Психологические барьеры профессионального развития личности: практико-ориентированная монография / под ред. Э.Ф. Зеера. М. : Московский психолого-социальный институт, 2005. 252 с.
Сыманюк Э.Э., Девятовская И.В. Непрерывное образование как ресурс преодоления психологических барьеров в процессе профессионального развития личности // Образование и наука. 2015. № 1 (120). С. 80-92.
Шакуров Р.Х. Барьер как категория и его роль в деятельности // Вопросы психологии. 2001. № 1. С. 3-18.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства. СПб., 2001. 752 с.
Кабрин В.И. Коммуникативный стресс и личностный рост // Психологический универсум образования человека ноэтического. Томск, 1995. С. 71-74.
Бодров В. А. Психологический стресс: развитие и преодоление. М. : ПЕР СЭ, 2006. 528 с.
Бохан Т.Г. Культурно-исторический подход к стрессу и стрессоустойчивости : дис.. д-ра психол. наук. Томск : Томский государственный университет, 2008. 50 с.
Шакуров Р.Х. Психология смыслов: теория преодоления // Вопросы психологии. 2003. № 5. С. 18-33.
Практикум по психологии состояний : учеб. пособие / под ред. О.А. Прохорова. СПб. : Речь, 2004. 480 с.
 Mental states accompanying formation of research activity of young scientists | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 60.

Mental states accompanying formation of research activity of young scientists | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 60.

Download full-text version
Counter downloads: 1653