Interrelation of values with style of media consumption of students
Relevance of the research is defined by the importance of studying the psychology of the younger generation and by the need to assess the results of transformation of values under the influence of media consumption. The analysis of research projects on studying the values of students has shown that recently they gained applied character. However, psychologists do not pay enough attention to the analysis of relations between values of students and styles of their media consumption. Results of the correlation and factor analysis which show the structure of relations between values, their availability, extent of the internal conflict, and style of media consumption among students of the 1st, 2nd, and 3d years are presented in article. In total 187 people took part in the research. For collecting empirical data the following techniques were used: 1. "The level of relations of 'value' and 'availability' in various spheres of life" by E.B. Fantalova; 2. "Individual style of media consumption" by Yu.N. Dolgov, et al.; 3. Personal questionnaire of MSIA "Motivational Structure of Informational Activity" by Yu.N. Dolgov, et al. As a result of the conducted research it was established that for the participants of the research the basic values were the following: "health", "love" and "family". The most available to them were "active life", "friends" and "knowledge". The intrapersonal conflicts of students were connected with unfulfilled family, professional, material, and personal values. Media consumption among students had a purposeful character and was characterized with critical perception of information. Young people had their ways to search for information and process it, which allowed them to spend time more productively for this type of activity. They had sufficient level of knowledge, abilities, and skills promoting good orientation in surrounding media environment. The motivation of media consumption, degree of an involvement into media space, and the choice of media means define the importance, the availability of terminal values, and the level of intrapersonal conflict of unfulfilled desires. At the same time: a. The choice of media means is related to the importance of a family and freedom for students; to the availability of health and interesting work; to the level of conflict of unfulfilled desire to have a happy family. b. Motives of media consumption are related to the importance for students of health, wealth, creativity, and knowledge; to the availability of happiness in a family, love, knowledge, friendship, and beauty; to the level of conflict of unfulfilled desire to be healthy, wealthy, self-assured, to love, to have a happy family, and loyal friends. c. Degree of an involvement into media space is defined by the importance for the student of an opportunity to have interesting work, and to be (exist).
Keywords
ценность,
ценностные ориентации студентов,
внутриличностный конфликт,
юношеский возраст,
конфликт нереализованности желаний,
социальная фрустрация,
ролевой конфликт,
value,
valuable orientations of students,
intrapersonal conflict,
adolescence,
conflict of unfulfilled desires,
social frustration,
role conflictAuthors
Sivrikova Nadezhda V. | Chelyabinsk State Pedagogical University | good_hare@mail.ru |
Berezhnaya Diana Yu. | Chelyabinsk State Pedagogical University | Bobnv79@mail.ru |
Всего: 2
References
Слободчиков В.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе. М. : Школьная пресса, 2000. 416 с.
Сотникова А.В. Ценность труда в иерархии ценностей студенческой молодежи в контексте формирования профессиональной мотивации // Общество и право. 2011. № 1. С. 262-268.
Якимчук С. А. Формирование ценностных ориентаций студенческой молодежи в ву зе // Общество. Экономика. Культура: Актуальные проблемы, практика решения: К 25-летию Санкт-Петербургского университета управления и экономики : материалы V Международной научно-практической конференции. СПб., 2015. С. 192-200.
Мушкирова А.Н. О формировании профессиональных ценностных ориентаций как фактора развития субъектности студентов // Современная педагогика. 2015. № 2 (27). С. 61-64.
Павленко Г.Р. Формирование ценностных ориентаций студентов в образовательных организациях // Научные труды магистрантов, аспирантов и соискателей Нижневартовского государственного университета. Нижневартовск, 2015. С. 94-97.
Климов А. А. Жизнестойкость и ее взаимосвязь с личностными ценностями студен тов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Сер. Психология. 2011. № 2(10).С. 14-23.
Демченко З.А. Исследование категории «ценностное отношение» в научноисследовательской деятельности студентов // Ценности и смыслы. 2012. № 1(17). С. 137-151.
Демченко З.А. Ценностное отношение в структуре целенаправленной научноисследовательской деятельности студентов современного вуза: особенности, тенденции и смысл // Ценности и смыслы. 2013. № 1(23). С. 116-122.
Zhdanova N.Ye. Investigating the Students' Value Orientation in the Learning Environ ment of the Higher School. URL: http://archive.edscience.ru/en/article/893
Shukshina T.I., Serikova L.A. Formation of spiritual and moral values of an individual in the system of education // The Humanities and Education. 2013. № 4 (16). Р. 98-101.
Фанталова Е.Б., Куприна О. А. Особенности субъективного переживания внутренних конфликтов у студентов // Личность в экстремальных условиях и кризисных ситуациях жизнедеятельности. 2011. № 1. С. 218-221.
Манохина О. А., Морозов В. А. Особенности смысложизненных ценностей студентов вузов России // Человеческий капитал. 2013. № 11(59). С. 51-54.
Sivrikova N. Gender differences in structure of family values and matrimonial attitudes of students // «GISAP: Psychological Sciences». 2014. № 2. С. 26-29.
Баженова Н.Г., Гринь Н.В. Профессиональный интерес как основа формирования профессиональных ценностей личности // В мире научных открытий. 2014. № 3 (51). С. 59-67.
Пакина Т. А. Трудовые ценности и установки современных студентов (на материале социологического исследования) // Вестник Московского университета. Сер. Социология и политология. 2014. № 3. С. 120-131.
Баймяшкина Е.Ю., Рязанцева И.М. Проблемы формирования духовно-нравственных ценностей студентов в системе высших учебных заведений // Евразийский юридический журнал. 2014. № 12. С. 198-199.
Ахмадиева З. Р. Формирование ценностей здорового образа жизни студентов вуза // Система ценностей современного общества: сборник материалов XXXVI Международной научно-практической конференции / под общ. ред. С.С. Чернова. Новосибирск : Изд-во ЦРНС, 2014. С. 108-110.
Галкина Г.А., Грибкова Е.И. Анализ ценностных ориентаций студентов высшего учебного заведения // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 2. С. 432.
Husakivska S. Modern students values // Problems of Psychology in the 21st Century. March 2014. Vol. 8, № 1. Р. 85-96.
Кравежина Л.Е. Влияние трансформации медиасреды на деятельность рекламодателей // Экономический журнал. 2014. Т. 34, № 2. С. 69-75.
Лизунова И.В. Чтение в структуре современного медиапотребления // Библиосфера. 2012. № 5. С. 62-66.
Назаров М.М., Ковалев П. А. Российская информационная среда: тренды использования ТВ и Интернет в контексте зарубежных сравнений // Информационное общество. 2014. № 1. С. 38-48.
Сиврикова Н.В., Бережная Д.Ю., Рафикова Д.Р. Особенности медиапотребления и смысложизненные ориентации студентов. URL: http://gisap.eu/ru/node/89851
Пташко Т.Г. Социализация личности подростка в условиях детского общественного объединения. Челябинск : Изд-во ЧГПУ, 2012. 161 с.
Троянская С. Л., Петрова М.А. Проблемы формирования культуры и стиля медиапо-требления у студентов в процессе обучения // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 22(313). С. 205-209.