The attitude of teachers towards adolescent sexuality in accordance with the type of gender identity
Research objective. The purpose of this study was to identify the specifics of the attitude of teachers towards adolescent sexuality in accordance with the type of gender identity. To explore this issue we selected methodological tools, consisting of test "Attribute support communication" and methods of "Masculinity - femininity" by S. Bem. The study involved teachers of average educational institutions of Rostov-on-don in the amount of 40 people (15 men, 25 women), aged from 22 to 56. Results. Based on the qualitative analysis of the content of attributive characteristics given by the respondents we can conclude that the responses of subjects had different evaluation range. In general, it can be noted that male teachers showed more positive attitude towards the problem of early sexual activity; and female teachers showed tolerance towards homosexual teenagers. Conclusions. We revealed that teachers with different types of gender identity had specifically different attitude towards adolescent sexuality. This specificity is reflected in the fact that male teachers of a masculine type showed the relation to the boys who had sexual experiences, identifying directly all their characteristics to this category of adolescents; feminine type expressed neutral-negative attitude to adolescent girls who hade sexual experience, positively assessing the external characteristics of boys of the same subgroup; androgynous in general were positive towards all the categories of teenagers, given the positive perception of the psychological characteristics of adolescents with homosexual experiences. Female teachers of a masculine type perceived themselves and the adolescent of the opposite sex externally positive (100%), as well as they demonstrated the emotional acceptance of adolescents of both sexes who had sexual experience; feminine type of female teachers tended to positive assessment of their appearance and teenage girls, showing negative attitude towards appearance of the boys; androgynous women focused on the physical parameters of almost all assessed groups of teenagers (excluding homosexuals boys), as well as they focueds on their emotionally positive attitude towards them.
Keywords
гендер,
маскулинность,
фемининность,
андрогиния,
сексуальность,
гендерная роль,
гендерная идентичность,
гендерный подход в образовании,
gender,
masculinity,
femininity,
androgyny,
sexuality,
gender role,
gender identity,
gender approach in educationAuthors
Zadorozhnaya Oksana V. | Rostov State University of Railways | ksanic03@yandex.ru |
Novokhatko Elena N. | Southern Federal University | elenanovok@yandex.ru |
Всего: 2
References
Пушкарева Н.Л. Гендерная асимметрия современной социализации и перспективы гендерной педагогики // Гендерный подход в дошкольной педагогике: теория и практика. Мурманск, 2001. Ч. 1. С. 25-32.
Задорожная О.В. Актуализация потенциальных возможностей субъекта в системе высшего образования // Научно-международная конференция. Степанокерт : Университет Месроп МАШТОС, 2012.
Луковицкая Е.Г. Сексуальность: стереотипы и реальность. СПб. : Речь, 2004.
Рубин Г. Размышления о сексе: заметки о радикальной теории сексуальных поли тик // Введение в гендерные исследования: хрестоматия. Ч. 2. СПб. : Алетейя, 2001.
Джерард Д. Сексуальность человека // Психологическая энциклопедия. 2-е изд. / под ред. Р. Корсини, А. Ауэрбаха. СПб. : Питер, 2003. С. 788-790.
Даймонд М. Сексуальность: ориентация и идентичность // Психологическая энцик лопедия. 2-е изд. / под ред. Р. Корсини, А. Ауэрбаха. СПб. : Питер, 2003. С. 790793.
Лейбин В.М. Словарь-справочник по психоанализу. СПб. : Питер, 2001. 688 с.
Психология: словарь / под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. 2-е изд., испр. и доп. М. : Политиздат, 1990. 494 с.
Кон И.С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. М. : Политиздат, 1984. 335 с.
Кон И.С. Введение в сексологию. М. : Медицина, 1989.
Орлов Ю.М. Половое развитие и воспитание. М. : Просвещение, 1993. 239 с.
Каган В. Е. Стереотипы мужественности-женственности и образ Я у подростков // Вопросы психологии. 1989. № 3. С. 53-62.
Руководство по сексологии / под ред. С.С. Либиха. СПб. : Питер, 2001. 480 с.
Мастерс У., Джонсон В. Мастерс и Джонсон о любви и сексе : в 2 ч. Ч. 1. СПб. : Ретур, 1991. 264 с.
Кон И.С. Открытие «Я». М. : Политиздат, 1978.
Реброва Н. П. Гендерный аспект взаимосвязи биологических и психологических характеристик личности // Практикум по гендерной психологии / под ред. И.С. Клециной. СПб. : Питер, 2003. С. 56-70.
Клецина И.С. О проблемах гендерной психологии // Мир психологии. 2001. № 4. С. 162-190.
Задорожная О.В., Федотова О. Д. Одиночество как экзистенциальный феномен: ис-торико-педагогический контекст. М. : АПК и ППРО, 2010.
Румянцева П.В. Гендерная идентичность // Практикум по гендерной психологии / под ред. И.С. Клециной. СПб. : Питер, 2003. С. 171-177.
Воронцов Д.В. Гендерный аспект представлений о подростковой гомосексуальности в системе отношений личности у педагогов-женщин // Профессиональные представления: теория и реальность. Ростов н/Д : Изд-во ПИ ЮФУ, 2008.
Novokhatko E., Azarova E.A., Zhulina G.N., Mozgovaja N.N., Shevyreva E.G. Submissions of a Teacher by Modern Russian Pupils // Mediterranean Journal of Social Sciences. 2015. Vol. 6, № 6. S. 7.
Майерс Д. Социальная психология. СПб. : Питер, 1997.
Лопухова О.Г. Психологический пол личности // Прикладная психология. 2001. № 3. С. 57-67.
Клецина И.С. От психологии пола - к гендерным исследованиям в психологии // Вопросы психологии. 2001. № 6. С. 61-78.
Каган В.Е. Семейные и полоролевые установки у подростков // Вопросы психологии. 1987. № 2. С. 54-61.
Гусева Ю. Е. Гендерная социализация // Практикум по гендерной психологии / под ред. И.С. Клециной. СПб. : Питер, 2003. С. 85-90.
Новохатько Е.Н. Становление профессионального мышления в процессе подготовки психологов-консультантов // Психология обучения. 2011. № 8. С. 92-99.
Рыданова И.И. Основы педагогики общения. Минск, 1998. 319 с.
Тащёва А.И. Опросник «Атрибутивное сопровождение общения» («АСО»): энциклопедический словарь по психологии общения / под ред. А. А. Бодалёва. М. : Изд-во Психологического института РАО, 2011. С. 478-479.
Вопросник Сандры Бэм по изучению маскулинности-фемининности: практикум по гендерной психологии / под ред. И.С. Клециной. СПб., 2003. С. 277-280.
Кошенова М. И. Влияние гендерных стереотипов на качество межличностного общения // Практикум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. СПб. : Питер, 2003. С. 185-195.
Понтон Л. Сексуальная жизнь подростков: Открытие тайного мира взрослеющих мальчиков и девочек. М. : Изд-во Института психотерапии, 2001. С. 259-265.
Попова Л.В. Психологические исследования и гендерный подход // Женщина. Ген-дер. Культура. М., 1999. С. 119-130.