Possibilities of cybernetic research model in the development of the program directed on diagnostics, correction, and prevention of "learned helplessness" in ontogenesis
The article attempts to update the problem of correlation and interrelation of physical and psychological health. The analysis of the research projects devoted to the identification of the reasons of the weakened children's health is provided. The conclusion that norm criteria of a child's psychological health are directly connected with features of the main stages of ontogenetic development of a child. Relevance of the research proves the statement that "learned helplessness" as a form of activity organization is the catalyst of a somatic illness and it weakens the body resistance to harmful influences of the environment, it promotes and intensifies somatic diseases of various etiologies. This statement allows proving the relevance of the cultural and historical concept to study the genesis of "learned helplessness" among children with poor health, and it allows testing the cybernetic research model aimed at diagnostics, correction, and prevention of "learned helplessness" in ontogenesis. Prospects and the practical importance of the research consist in grounding the cultural and historical approach to study the essence of "learned helplessness" as the methodological basis allowing to study genesis, structure, prerequisites, and the mechanisms of formation of "learned helplessness" according to current trends in psychological science because this approach is a fundamental tool in developing conceptual grounds and creating the integrated model of studying "learned helplessness" among children with poor health. In the course of the research the author generalizes that "learned helplessness" represents a specific characteristic of children with poor health which is a result of a special children's perception of their own somatic status refracted through a prism of understanding of an internal picture of an illness and an internal picture of health, undergoing the direct effect of specific parental attitude and perception of the identity of a child with poor health, which has its grounds at preschool age and remains during the entire period of formation and development of a person identity. One of the assumptions is that the cybernetic research model presented by a combination of quantitative and qualitative methods of natural scientific and phenomenological analyses would allow to carry out a descriptive, interpretive, and theoretical validity in cultural and clinical-psychological researches of intrinsic features of "learned helplessness" from the position of cultural and historical approach. The approved integrative medical and psychological educational support program to the subjects from a child's social and cultural environment, based on basic statements of cultural and historical approach towards genesis of "learned helplessness" contributes to the prevention and correction of "learned helplessness" among children with poor health in ontogenesis.
Keywords
выученная беспомощность,
комплексная модель исследования,
онтогенез,
соматическое здоровье,
диагностика,
коррекция,
профилактика,
learned helplessness,
cybernetic research model,
ontogenesis,
somatic health,
diagnostics,
correction,
preventionAuthors
Volkova Olesya V. | Krasnoyarsk State Medical University named after the academician V.F. Voyno-Yasenetsky | olesyavl.volkova@mail.ru |
Всего: 1
References
Куковская В.А., Урбанович И.А., Гольцева Т.В. Критерии и методы оценки психологического здоровья детей дошкольного возраста // Успехи современного естествознания. 2008. № 10. С. 63-65.
Всемирная организация здравоохранения: официальный сайт. URL: http://www.who.int/ru/
Психологическое здоровье детей и подростков в контексте психологической службы / под ред. И.В. Дубровиной. Екатеринбург, 2000. 176 с.
Хухлаева О.В. Тропинка к своему Я: Программа формирования психологического здоровья у младших школьников. М. : Генезис, 2001.
Холмогорова А.Б., Гаранян Н.Г. Групповая психотерапия неврозов с соматическими масками // Московский психотерапевтический журнал. 1994. № 2. С. 15-22.
Психологический словарь / под ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. М., 1985. 431 с.
Селигман М. Новая позитивная психология: Научный взгляд на счастье и смысл жизни. М. : София, 2006. 368 с.
Seligman M.E.P. What You Can Change & What You Can't. N.Y. : Knopf, 1993. 359 p.
Циринг Д.А. Психология выученной беспомощности : учеб. пособие. М. : Академия, 2005. 120 с.
Забелина Е.В. Коммуникативная активность и беспомощность подростков: результаты формирующего эксперимента // Вестник Костромского гос. ун-та им. Н.А. Некрасова. 2008. № 5. С. 28-25.
Веденеева Е.В. Взаимосвязь мотивационного компонента личностной беспомощности и ведущей деятельности на разных возрастных этапах // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 322. С. 186-189.
Выготский Л.С. Собрание сочинений : в 6 т. М. : Педагогика, 1984. Т. 4. 432 с.
Леонтьев А.А. Деятельный ум: (Деятельность. Знак. Личность). М. : Смысл, 2001. 380 с.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М. : Наука, 1984. 226 с
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб., 2001. 705 с.
Карвасарский Б.Д. Клиническая психология. СПб. : Питер, 2008. 960 с.
Бройтигам В., Кристиан П. Психосоматическая медицина / пер. с англ. М., 1999. 373 с.
Менделевич В.Д. Клиническая и медицинская психология. М. : МЕД-пресс, 1998.
Dweck C., Davidson W., Nelson S., Bradley E. Sex differences in learned helplessness: The contingencies of evaluative feedback in the classroom and An Experimental Analysis // Developmental Psychology. 1978. № 14(3). P. 268-276.
Hiroto D. Locus of control and learned helplessness // Journal of Experimental Psychology. 1974. № 102. P. 187-193.
Maier S.F., Seligman M.E.P. Learned helplessness: Theory and evidence // Journal of Experimental Psychology: General. 1976. № 105. Р. 46.
Overmier J.B., Seligman M.E.P. Effects of inescapable shock upon subsequent escape and avoidance responding // Journal of Comparative and Physiological Psychology. 1967. P. 63.
Анохин П.К. Системогенез как общая закономерность эволюционного процесса // Бюллетень экспериментальной биологии и медицины. 1948. Т. 26, № 2. С. 81-99.
Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология личности. М. : Наука, 1980. 335 с.
Смирнова Е.О., Холмогорова В.М. Соотношение непосредственных и опосредствованных побудителей нравственного поведения детей // Вопросы психологии. 2001. № 1. С. 26-37.
Столин В.В. Семья как объект психологической диагностики // Семья и формирование личности. М. : Изд-во МГУ, 1981. С. 26-38.
Варга А.Я. Роль родительского отношения в стабилизации детской невротической реакции // Вестник МГУ. Сер. Психология. 1985. № 4. С. 32-37.
Залевский Г.В. Личность и фиксированные формы поведения. М. : ИП РАН, 2007. 336 с.
Лурия А.Р. Психологическое наследие: избранные труды по общей психологии / под ред. Ж.М. Глозман, Д.А. Леонтьева, Е.Г. Радковской. М. : Смысл, 2003. 431 с.
Тхостов А.Ш., Арина Г.А. Теоретические проблемы исследования внутренней картины болезни // Психологическая диагностика отношения к болезни при нервно-психической и соматической патологии. Л., 1991. С. 18-22.
Николаева В.В. Влияние хронической болезни на психику. М., 1987. 166 с.
Исаев Д.Н. Психология больного ребенка. СПб., 1993. 75 с.
Ананьев В.А. Основы психологии здоровья. Кн. 1 : Концептуальные основы психологии здоровья // Психология здоровья. СПб. : Речь, 2006. 384 с.
Циринг Д.А. Структура личностной беспомощности: постановка проблемы // Вестник Южно-Уральского государственного университета. 2005. № 15 (55). С. 176-180.