Psychological berries in research activity of junior scientists | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/7

Psychological berries in research activity of junior scientists

The objectives of the research were to reveal meaning content of psychological barriers in research activity of junior scientists, to define regulatory-personality indicators of typical methods of organization of their own activity, and self-esteem of personality deficits of effective research activity. The study enrolled 130 scientists-beginners (postgraduate students and masters) of high schools of Tomsk ranging in age from 21 to 35 years (53 men and 77 women). Research methods were: open-ended questions of the questionnaire, developed for the tasks of the research; personality differential technique by Ch. Osgood (adapted by coworkers of the Bekhterev V.M. Psychoneurological Instituted; questionnaire "Style of Behavior Self-Regulation " by Morosanova V.I.; processing methods such as content-analysis and mathematical statistics were used. The study resulted in revealing eight main meaning categories opening the content of barriers of junior scientists in research activity. Frequently found psychological barriers were as follows: difficulties in organization of their own time-management; difficulties in structuring the research work; difficulties in search of information; difficulties associated with experiences of objective and subjective circumstances. Necessary conditions of effective research work as reported by scientists-beginners were as follows: leisure, informational support, cash resources, scientific supervisor, scientific subject, and team. Personality deficits might be as follows: insufficient self-control, low level of formation of regulatory flexibility, low level of self-sufficiency in organizing their own activity, low self-esteem, dependence, passivity, and inertness. Positive interrelationship of indicators of regulatory-personality characteristics of the process of self-regulation with indicators of self-esteem has been identified. The findings may be a basis for methodical development and realization of programs of psychological counseling in the process of formation of research activity of scientists-beginners.

Download file
Counter downloads: 232

Keywords

психологические барьеры, научно-исследовательская деятельность, молодые ученые, контент-анализ, самооценка, саморегуляция, psychological barriers, research work, junior scientists, content-analysis, self-esteem, self-regulation

Authors

NameOrganizationE-mail
Bokhan Tatyana G.Tomsk State Universitybtg960@sibmail.com
Shabalovskaya Marina V.Siberian State Medical Universitym_sha79@mail.ru
Galazhinskaya Oksana N.Tomsk State UniversityOxanagala@yandex.ru
Uliyanich Anna L.Tomsk State Universityfiale@ya.ru
Shukhlova Yulia A.Tomsk State Universityushuh@yandex.ru
Zaikina Maria D.Tomsk State Universityzaikina-95@mail.ru
Всего: 6

References

Осипова А.А., Прокопенко М.В. К вопросу о функциональном анализе психологиче ского барьера // Российский психологический журнал. 2014. Т. 11, № 2. С. 9-16.
Шакуров Р.Х. Барьер как категория и его роль в деятельности // Вопросы психологии 2001. № 1. С. 3-18.
Подымов Н.А. Психологические барьеры в профессиональной деятельности учителя : дис.. д-ра психол. наук. М., 1999. 390 с.
Сыманюк Э.Э., Девятовская И.В. Непрерывное образование как ресурс преодоления психологических барьеров в процессе профессионального развития личности // Образование и наука. 2015. № 1 (120). С. 80-92.
Шакуров Р.Х. Психология смыслов: теория преодоления // Вопросы психологии. 2003. № 5. С. 18-33.
Кабрин В.И. Антропоцентрическая или ноэтическая эмердженция сознания 3.0 // Сибирский психологический журнал. 2013. № 50. С. 17-36.
Galazhinsky E.V., Klochko V.Y. System anthropological psychology: methodological foundations Psychology in Russia // State of the Art. 2012. Vol. 5. Р. 81-98.
Бохан Т.Г. Проблема стресса в психологии: трансспективный анализ. Томск, 2008. 156 с.
Пригожин А.И. Нововведения: стимулы и препятствия (социальные проблемы инноватики). М. : Политиздат, 1989. 270 с.
Сыманюк Э.Э. Психологические барьеры профессионального развития личности / под ред. Э. Ф. Зеера. М., 2005. 252 с.
Грановская Р.М., Крижанская Ю.С. Творчество и преодоление стереотипов. СПб. : Изд-во ОМС, 1994. 192 с.
Коростылева Л.А. Психология самореализации личности: затруднения в профессиональной сфере. СПб. : Речь, 2005. 222 с.
Аллахвердян А.Г., Мошкова Г.Ю., Юревич А.В., Ярошевский М.Г. Психология науки : учеб. пособие. М. : Флинта, 1998. 312 с.
Серга М.Ю. Подготовка научных кадров в России: объективные и субъективные проблемы аспирантов // Фундаментальные исследования. 2011. № 8. С. 559-562.
Методика личностного дифференциала (вариант, адаптированный в НИИ им. В.М. Бехтерева) // Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., 2002. C. 20-21.
Моросанова В.И. Личностные аспекты саморегуляции произвольной активности человека // Психологический журнал. 2002. Т. 23, № 26. С. 5-17.
Филиппова Н.К. Проблемы профессионального становления молодых ученых (на примере аспирантуры ИРГТУ) // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 14. С. 177-180.
 Psychological berries in research activity of junior scientists | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/7

Psychological berries in research activity of junior scientists | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/7

Download full-text version
Counter downloads: 2580