Special features of a world image on the process of personal and professional formation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/8

Special features of a world image on the process of personal and professional formation

The paper describes the results of study value orientations as a nuclear layer of the personality world view. The value orientations are transformed under the influence of social changes in reality, resulting to instability of the world view in general. The world view appears as a set of activities, it changes in the course of human evolution. So its harmony and integrity can be one of the factors of success is personal and professional formation process. Sample and methods The total sample size of the study was 115 people. Three groups of respondents were formed. The first group consisted of the students of Faculty of Economics and Management of Tomsk State Pedagogical University who are at the stage of vocational training. This stage may be followed by a crisis of professional choice (crisis of revision and correction of the professional choices). The second group consisted of the working on a specialty with experience from 1 year to 5 years who are at the stage of professional adaptation. At this stage there may be a professional crisis of expectations, the reason is a mismatch the real professional life with the generated ideas and expectations. At the stage of professional adaptation may occur non-normative crisis of professional development which has destructive character - the crisis of loss of professional activity. Thus a group of unemployed has been allocated. The following measures were used: 1. "World assumptions scale" by Ronnie Janoff-Bulman; with translation and adaptation of O. Kravtsova. 2. "Career Anchors" by Edgar Schein; with translation and adaptation of V.E. Vinokurova and V.A. Chiker, with modification of S.A. Bogomaz. 3. "Hardiness Survey" by Salvatore R. Maddi; with translation and adaptation of D.A. Leontyev and E.A. Rasskazova. 4. "The scale self-determination of a person" by B. Sheldon; with adaptation and modification of E.N. Osin. 5. "Questionnaire of self-organizing activity" by E.Y. Mandrikova. 6. "Satisfaction with life Scale" by Ed Diener; with translation and adaptation of D.A. Le-ontyev and E.N. Osin. 7. "Methods of differential diagnosis of reflexivity" by D.A. Leontyev. Statistical data processing was performed using Mann-Whitney U-test, K-Means Cluster Analysis. Results and discussions Based on the data about the peculiarities of value orientations (basic beliefs and "anchor career") and the parameters of personal potential, it has been revealed three types of organization of the nuclear layer world view depending on the success of the personal and professional formation: 1) "successful", 2) "focused on", 3) "undecided". The proposed nuclear layer world view typology and its relationship to personal potential parameters can serve as a basis for describing the criteria for success / failure of personal and professional formation: 1) successful personal and professional formation (type "successful"); 2) focus on the personal and professional formation (type "focused on"); 3) the "uncertainty" situation in the personal and professional formation (type "undecided").

Download file
Counter downloads: 251

Keywords

личностно-профессиональное становление, успешность личностно-профессионального становления, образ мира, трехслойная модель образа мира, ценностные ориентации, личностный потенциал, personal and professional formation, success of the personal and professional formation, world view, three-layer model of world view, value orientations, personal potential

Authors

NameOrganizationE-mail
Kozlova Natalia V.Tomsk State Universityakme2003@mail.ru
Ovchinnikova Yuliya V.Tomsk State Pedagogical Universityjulia.ovchinnikova.tomsk@gmail.com
Всего: 2

References

Трусова Н.В. Профессиональная идентичность и ее составляющие в фазах норматив ного кризиса перехода к ранней взрослости // Среднее профессиональное образование. 2009. № 9. С. 83-87.
Серый А.В., Яницкий М.С., Семенова М.Б. Трансформация системы личностных смыслов в ситуации вынужденной потери работы // Психология в экономике и управлении. 2012. № 2. С. 38-43.
Артемьева Е.Ю., Стрелков Ю.К., Серкин В.П. Описание структур субъективного опыта // Мышление. Общение. Опыт. Ярославль : Изд-во ЯрГУ, 1983. С. 99-108.
Серкин В.П. Изменения образа мира, образа жизни и представлений о себе при пере живании экстремальной ситуации: новые эмпирические данные и рекомендации // Психологическая безопасность личности в экстремальных условиях и кризисных ситуациях жизнедеятельности : сборник научных статей V Международной научно-практической конференции / под ред. Р.В. Кадырова. Владивосток : Мор. гос. ун-т, 2015. С. 322-334.
Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемеро во : Кузбассвузиздат, 2000. 203 с.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Психология инновационного поведения. Томск : Издво Том. гос. ун-та, 2009. 240 с.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Самореализация личности: системный взгляд / под ред. Г.В. Залевского. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 1999. 154 с.
Козлова Н.В., Малкова И.Ю., Щеглова М.С. Особенности профессионального образа мира студентов высшей школы (на материале сибирских вузов) // Сибирский психологический журнал. 2012. № 45. С. 20-27.
Зеер Э.Ф., Сыманюк Э.Э. Теоретико-прикладные основания прогнозирования про фессионального будущего человека // Фундаментальные исследования. 2014. № 9. С. 1863-1869.
Дёмин А.Н. «Кризисная» интерпретация трудовой занятости человека // Социальная психология труда : Теория и практика / отв. ред. А.Л. Журавлев, Л.Г. Дикая. М. : Ин-т психологии РАН, 2010. Т. 2. С. 169-179.
Арендачук И.В. Профессионально-личностное развитие и успешность как факторы минимизации рисков в деятельности преподавателя вуза // Изв. Сарат. ун-та. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. № 3. С. 21-25.
Климов Е.А. Психология профессионала. М. : Институт практической психологии; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1996. 400 с.
Москаленко О.В. Акмеология профессиональной карьеры личности : учебное пособие. М. : Изд-во РАГС, 2007. 352 с.
Родионова Е.А. Субъектный подход к определению профессиональной успешности // Социально-экономические и психологические проблемы управления : сборник научных статей по материалам I (IV) Международной научно-практической конференции / под общ. ред. М.Г. Ковтунович. М.: МГППУ, 2013. Ч. 1. URL: http://psyjournals.ru/social economical psychological /issue/ 63215.shtml.
Психология субъективной семантики: истоки и развитие / под общ. ред. И.Б. Хани-ной, Д. А. Леонтьева. М. : Смысл, 2011. 472 с.
Серкин В.П. Методы психологии субъективной семантики и психосемантики : учебное пособие для вузов. М. : Пчела, 2008. 382 с.
Склейнис В.А. Сопоставительный анализ семантических универсалий оценки представлений о себе и типа жизненного сценария личности // Мир науки. 2016. Т. 4, № 2. URL: http://mir-nauki.com/PDF/34PSMN216.pdf.
Зеер Э.Ф. Психология профессионального развития. М. : Академия, 2008. 240 с.
Яницкий М.С., Аршинова Е.В., Иванов М.С., Пфетцер С.А., Харченко Е.В. Ценностно-смысловые аспекты социальной работы со студентами вуза, оказавшимися в кризисной ситуации // Вестник Кемеровского государственного университета. 2016. № 1 (65). С. 145-151.
Гычев А.В. Психическое здоровье безработных в контексте социокультуральных изменений // Сибирский вестник психиатрии и наркологии. 2012. № 3. С. 46-48.
 Special features of a world image on the process of personal and professional formation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/8

Special features of a world image on the process of personal and professional formation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/8

Download full-text version
Counter downloads: 2578